Ókovács és Blaskó nyílt színen alázott meg egy egész társulatot, de ez senkit nem zavar

szerző
Urfi Péter
publikálva
2015. jún. 12., 17:37
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Vajon létezhet az a pont, amikor a magyar színházi szakma azt mondja, hogy ebből elég volt? Vagy tényleg bármit meg lehet velük csinálni?

Vannak hülye nézők. Vannak bekiabálós nézők. A két halmaznak van metszete.

Mindazt a kellemetlenséget, amelyet a hülye bekiabálós nézők okozhatnak, a műszaknak, a társulatnak és a többi nézőnek kezelnie kell valahogy, meg kell találni az adekvát megoldást: tudomást sem venni róla, lepisszegni, vagy ha máshogy nem megy, kivezettetni a teremből. Előfordul az ilyen.

Az Újvidéki Színház Bánk bán-előadását is megzavarták agresszív és ostoba nézői bekiabálások, itt azonban minderre nem volt lehetőség. Ugyanis most maguk a rendezők, a hatalom birtokosai hőzöngtek a nézőtéren.

Ókovács: itt még a helyén maradt

Itt még a helyén maradt

Fotó: MTI

A Válasz.hu, az Origo és a Népszava tudósításából rekonstruálható, mi történt, mi csak a lényegre szorítkoznánk.

Az előadást interaktív jelenet zárta. „A játék lényege az volt, hogy a nézők akkor hagyják el a nézőteret, ha olyan kijelentést hallanak, amelynek valós bekövetkeztekor elhagynák Magyarországot. A 23 felvetés között volt olyan, hogy »650 forint lesz az euró«, de elhangzott még az is, hogy »embargó lenne Magyarország ellen«, »kilépnénk az unióból«, »NATO-bombázás lenne Magyarországon« vagy »félkatonai szervezetek tartanának etnikai tisztogatást az országban« stb.”

Egy idő után Ókovács Szilveszter, az operaház főigazgatója „felállt, és kiabálni kezdett: kifejtette, hogy szerinte inkább arról kéne megkérdezni a közönséget, hogy valóban erről szól-e Katona József Bánk bán című drámája, szerinte ugyanis a darab nem ilyen problémákat boncolgat”.

Ezután „Szigethy Gábor színháztörténész az erkélyről közbeszólt, és dilettánsnak minősítette az előadást”.

Blaskó Balázs, az egri Gárdonyi Színház igazgatója pedig „az egész játék végén tette hozzá, hogy szereti a hazáját, és akkor, ha mindez bekövetkezne, akkor kell csak igazán itthon maradni, és leginkább mindig itthon kell maradni”.

*

Szigethy két éve a Teátrumi Társaság megbízásából a POSZT egyik válogatója volt, korábban a Nemzeti Színház igazgatóváltásának hazug színjátékában volt mellékszereplő. De nála érdekesebb a két másik úr.

A Vidnyánszky Attila elnökölte Magyar Teátrumi Társaság (MTT) a POSZT egyik szakmai tulajdonosa. Blaskó és Ókovács a Teátrumi Társaság tagszínházainak igazgatói, és egyben a POSZT szakmai zsűrijének tagjai – kétszeresen is hatalmi pozícióból beszéltek tehát.

Hagyjuk most, mennyire bántó Blaskó kijelentése mindazoknak, akik a délszláv népirtások elől menekülve elhagyni kényszerültek a hazájukat. Hagyjuk most, milyen szellemi kvalitásokat jelez Ókovács kiabálása, ti. hogy valaki azt gondolja, ő aztán tudja, mi a darab üzenete és a szerző mondanivalója – mindenki más meg hülye, és kussoljon. Ez legyen a nevezett urak problémája, meg azoké, akiknek velük kell együtt dolgozniuk.

Ami ennél sokkal égetőbb kérdés, hogy vajon mikor jön el az a pont, hogy a magyar színházak megunják a folyamatos megaláztatást, és otthagyják ezt a fesztivált, amelyet Vidnyánszky Attila elfoglalt, és a saját képére formált. Most a zsűri két tagja, két nyíltan kormánypárti hatalmasság zavarta meg az előadást. Mert nem tetszett nekik. Ha legközelebb feláll valaki a Teátrumi Társaság vezetői közül és fél óra után kiürítteti a termet, az már elég durva lesz? Vagy ha egy másik lángeszű rendező előre megmondja, hogyan kell értelmezni a klasszikus darabokat? Vagy csak kihúzat pár sort? És ha mindezekért senki nem kér bocsánatot, az elég felháborító lesz?

Vagy akkor is azt fogják mondogatni maguk elé a tisztelt művészek, hogy nekik a közönség a fontos és a szakmaiság?

szerző
Urfi Péter
publikálva
2015. jún. 12., 17:37
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 20 reuters
    reuters
    2015. június 13., szombat 12:31
    grrr!
    Csak próbáltam udvariasan fogalmazni. Ami, persze, a MaNcs esetében teljesen indokolatlan.
    Valóban, nem szokásuk a hiba, a tévedés beismerése.
    Tipikus kisebbrendűségű komplexus tünet! (Nagyképűséggel kombinálva.)
  2. 19 grrr
    grrr
    2015. június 13., szombat 10:25
    reuters!

    Túlzottan optimista vagy.

    A Narancs nem fogja észrevenni hogy mekkora marha volt. Nem szokta.
  3. 18 reuters
    reuters
    2015. június 13., szombat 09:40
    Na még egyszer! (Hátha a MaNcs is észreveszi, hogy megint mekkora marha volt.)

    „Ha egy interaktív előadásban a közönség visszaszól, az nem botrány. Tehát azokat az újságírókat, akik úgy szeretnék még ezt tovább boncolgatni, hogy mekkora botrány volt, arra biztatnám, hogy az interaktív színház természetével egy kicsit kerüljenek közelebbi viszonyba, egy kicsit kutakodjanak.” (Perényi Balázs, az ő javaslatára került a darab a POSZT versenyprogramjába).

    Kösz blogtalan!


  4. 17 grrr
    grrr
    2015. június 13., szombat 07:07
    Elég lehangoló, hogy ehhez a kormányhoz lassan hozzáhülyül az ő ellenzéke is.
  5. 16 grrr
    grrr
    2015. június 13., szombat 04:44
    A színház nem arra való, hogy egy az egyben megjelenítse az aktuálpolitikai problémákat és kifejezze a társulat nézeteit ezen a téren.

    Még Moliere és rosszul tette, hogy az ellenségeit a színpadról támadta. A színdarab, a színjátszás áttételesen fejez ki mindent, ebbe belerondítani direkt politizálással....

    Forradalmi operák is lesznek?

    Csasztuskák?

  6. 15 grrr
    grrr
    2015. június 13., szombat 04:08
    "Az előadást interaktív jelenet zárta."

    Az előadást az emberi hülyeség és ostobaság csimborasszója zárta.

    Ha én ott lettem volna nézőként hát fütyölük és paradicsomot vagdosok a színészekhez.

    Interaktív, mi?

    Anyád!



  7. 14 fortin
    fortin
    2015. június 13., szombat 00:42
    Tehát:
    – Az előadás interaktív volt, azaz aktivizálta a nézőket, akik közül néhányan nem úgy reagáltak, ahogyan a rendező vagy az újságíró (aki amúgy ott se volt, csak "rekonstruált") szerette volna. Nahát, sknadallum. Legközelebb statisztákat kellene alkalmazni.
    – Az előadást az újvidékiek csinálták, ahol a tragikus sors miatt egészen mást jelent a kivándorlás, mint nálunk. Nagyon nagy butaság volt magyarországi közegben alkalmazni ezt a játékot.
    – Az újságíró szerint nyilván minden alkotást lehet bárhogyan is értelmezni. Ha ezen az infantilis posztmoderneskedésen túllépünk, akkor nincs az a mondata a Bánk Bnnak, bérmelyik átigazítást olvassuk is, ahol a haza elhagyása bármilyen módon is felmerülne. Egyszerűen nem része a darab dinamikájának. Másképpen szólva, dilettáns interpretáció, sajnos.
  8. 13 vms
    vms
    2015. június 13., szombat 00:00
    Cheyenne: Kedves rézbőrű barátom, igen frappánsan tette helyére a dolgot. Kapott tőlem egy lájkot.
  9. 12 Cyrano
    Cyrano
    2015. június 12., péntek 23:16
    Gyuricza menjen vacsorázni, de nehogy lenyelje a fándlit.
  10. 11 Cyrano
    Cyrano
    2015. június 12., péntek 23:15
    Mi van Annuska felpofozták?
    De így sem lett magából pástétom.
    Még mindig az a szar náci, aki eddig is volt.:(

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Ugrás a semmibe
Mi lesz a Néprajzi Múzeummal?
Veszélyes takarékoskodás?
Vita a rákgyógyszerek finanszírozásáról
Interjúk
Péterfy-Novák Éva, Thierry Frémaux
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Politika

még több Politika...

Narancs

Blog

még több cikk