Rekonkviszta

Az alapfokú oktatás központosításáról

  • Horn Dániel
  • 2011. augusztus 25.

Publicisztika

Valamivel több mint egy évvel ezelőtt született az akkor alakuló kormányzat oktatást érintő első igazán fontos szabályozása: Semjén Zsolt és Szászfalvi László képviselői indítványának köszönhetően ma már viszonylag könnyen lehet átadni önkormányzati iskolákat egyházi fenntartásba (lásd: Viszik, ha adják, Magyar Narancs, 2010. május 27.). Ezzel az elsőre aprónak tűnő módosítással csaknem száz önkormányzati iskola került egyházi kézbe.

A magyar oktatási rendszert alapvetően meghatározó javaslat manapság sem az oktatási kormányzat felől érkezik. Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára jelentette be a minap, hogy az alapfokú oktatást a jövőben nem a helyi önkormányzatok szervezik, hanem a központi kormányzat. Bár a részletek még nem ismertek, ez a módosítás kétségtelenül alapjaiban fogja megváltoztatni az oktatási rendszert. A központosító törekvés nem meglepő, sőt számos ok miatt szakmailag is támogatható, de észre kell vennünk, hogy ezzel várhatóan ismét az egyház jár jól.

*

Közoktatási rendszerünk egyik legégetőbb problémája az óriási egyenlőtlenség. A fejlett OECD-országok közül messze Magyarországon befolyásolja legerősebben a gyermek családi háttere az iskolai teljesítményét (vagyis nálunk számít a leginkább, ki honnan jött), és messze az átlagot meghaladók az iskolák közötti teljesítménykülönbségek is (vagyis az iskolák nagymértékben szegregáltak). A probléma régóta ismert, de valódi megoldást az eddigi kormányok nem tudtak kitalálni. Az Oktatási Kerekasztal által jegyzett zöld könyv is az egyenlőtlenségek egyik legfontosabb okaként a szétaprózódott iskolarendszert és a finanszírozási struktúrából fakadó jelentős ellátottsági különbségeket emeli ki. Az iskolák közötti egyenlőtlenség növeléséhez a jelenleg érvényes szabad iskolaválasztás is jelentősen hozzájárul (lásd: Rendszerhibák, Magyar Narancs, 2010. április 28.) Az, hogy mondjuk melyik szülő képes elvinni a gyermekét egy másik település jobb iskolájába, nyilvánvalóan függ az anyagi helyzetétől. Továbbá: a nagyobb települések önkormányzatai többnyire gazdagabbak a kistelepülésekéinél, vagyis nagyobb mértékben tudják kiegészíteni az oktatás teljes költségét nem fedező állami normatívát, s ezzel a nagyobb települések iskolái átlagosan jobban ellátottak lesznek (több kiegészítő szolgáltatást tudnak nyújtani, jobb tanárokat vonzanak stb.). Azon kistelepülési szülők, akik megengedhetik maguknak, elviszik a gyermekeiket a közeli nagyvárosba a jobb oktatás reményében - aminek következtében a kistelepülések iskolái szegregálódnak. Mivel az önkormányzati fenntartású iskolák több mint egyharmada (kb. 1000 iskola 1400 telephellyel) 5000 fő alatti településen található, e probléma semmiképpen sem elhanyagolható.

E problémát megoldandó a zöld könyv azt javasolta, hogy létre kell hozni egy erős önkormányzati középszintet. A középszintű önkormányzat egyaránt felelős a térségi kistelepülések és nagyobb városok iskoláiért. A koncepció szerint ezzel csökkenthetők lennének az önkormányzatok eltérő jövedelemtermelő képességéből fakadó oktatási finanszírozási különbségek is.

A Tállai András bejelentésében megfogalmazott változtatások valamelyest ez irányba hatnak: az alapfokú iskolák központi keretből történő közvetlen feladatfinanszírozása, illetve a járási kormányhivatalokhoz rendelt nagyobb felelősség harmonizál a terület szakértőinek egyes ötleteivel.

*

De az ördög a részletekben rejlik: ahhoz, hogy az iskolák közötti ráfordításbeli különbségeket kiegyenlítse a kormányzat, valahonnan pénzt kell előteremteni. A jelen gazdasági környezetben ez csak forrásátcsoportosítással oldható meg, és mivel az oktatás nem tűnik a kormány kiemelt ágazatának, csakis az oktatási szektoron belüli átcsoportosításról lehet szó. Vagyis elvesszük a pénzt a gazdagabb önkormányzatoktól, és odaadjuk a szegényebbeknek. Ehhez persze néhány önkormányzatnak is lesz egy-két szava. Mivel leggyakrabban az oktatást keresztfinanszírozzák a gazdagabb települések is, azaz például a helyi iparűzési vagy egyéb adókból költenek az oktatási szektorra is, e bevételeket a központnak el kell vennie a helyi önkormányzatoktól, hogy a kisebb, hátrányosabb helyzetű települések iskolái is hasonló összegekből tudjanak gazdálkodni.

Tegyük föl, hogy a kormánynak sikerül ezt megvalósítania. Ennek azonnali hatása az lesz, hogy a gazdagabb önkormányzatok iskoláiban kevesebb lesz a pénz, amit az intézmények és azok tanárai rövid távon is megéreznek majd. Ne feledjük, azokról az iskolákról, azokról a tanárokról beszélünk, akiket "jó iskolának", illetve "jó tanárnak" tart a közvélemény, hiszen aki csak tehette, ezekbe az iskolákba járatta a gyermekét. Az iskoláknak csökkenteniük kell a kiadásaikat, és spórolni alapvetően a tanári fizetéseken lehet (fakultációk, szakkörök, egyéb iskolai szolgáltatások megszüntetése). A tanároknak, hacsak nem akarnak hivatást váltani, két választásuk lesz: vagy kevesebb energiát fektetnek az oktatásba, hogy máshol pótolják a kiesett pénzt (például magánórákkal), vagy elmennek oda tanítani, ahol van pénz. Ez logikailag csak az egyházi vagy az alapítványi/magániskolákban lehetséges.

Az alapítványi iskolákat a jelenlegi kormányzat nem szereti. Ahol tudta, már államosította őket, ahol meg nem tudta, ott az oktatási fejkvóta megvonását, illetve egyéb szankciókat lengetett be. Az egyházi iskolák ezzel szemben az 1997-es "vatikáni megállapodás" óta az állami normatíva mellett megkapják ugyanazt a pénzösszeget, amit egy átlagos iskola is megkap. Átlag ugyanakkora összeget kap az államtól minden egyházi iskola, mint minden állami. Erre jön még rá az egyház saját forrásaiból befolyt összeg. Az egyházi iskolák feltehetőleg nem fogják elszalasztani a lehetőséget, hogy a jobb tanárokat elcsábítsák, főleg, mivel őket a közalkalmazotti törvény sem köti. Az önkormányzatok meg, ha eddig nem tették meg, sietve átadnak még iskolákat az egyháznak, mielőtt a forráskivonások lerontanák legjobb iskoláik színvonalát.

A tervezett központosítás tehát egyrészről üdvözlendő, mivel nemigen látni más módját annak, hogyan lehetne a jelenlegi, szabad iskolaválasztáson alapuló, decentralizált rendszerben biztosítani az állampolgárok közötti oktatási egyenlőséget. Másrészről viszont úgy tűnik, a Fidesz valóban hosszú távon gondolkozik: ha a fent leírtak szerint alakulnak a dolgok, a középosztály legnépesebb, "maga módján vallásos", de az egyházhoz nem kötődő része ezentúl egyházi iskolákba viszi a gyermekét, mivel azok sokkal jobbak lesznek a világiaknál. Szokjunk hozzá a gondolathoz: elit iskoláink egyháziak lesznek.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.