Rövid és hasznos filozófiai útmutató

Publicisztika

(Kell-e nekünk filozófus?) Nem kell. "Hát mi az ördögnek?", kérdezte a miniszterelnök is - aki a Horn Gyula - a közönségét a vasárnapi lakossági fórumán.

(Kell-e nekünk filozófus?) Nem kell. "Hát mi az ördögnek?", kérdezte a miniszterelnök is - aki a Horn Gyula - a közönségét a vasárnapi lakossági fórumán, hát minek annyi filozófust képezni, ha úgyis munkanélküli lesz mind, a valamikori nagy állami vállalatoknak annyi, beszűkült ezáltal a filozófusok mozgástere is. Csak rontják a statisztikát, valamint felzabálják a téliszalámit és a friss péksüteményt feszt.

(Hogyan ismerjünk fel egy filozófust?) A lakótelepek és puszták népe a filozófust arról ismeri fel a legkönnyebben, hogy teljesen felesleges. Csak lézeng céltalanul, előfordul néha, hogy falkába verődik - esetenként egy egész filozófus-évfolyam, ők száz-százötvenen -, és filozofál. A filozófusnak ezenkívül vastag gyapjúból kötött zoknija és prémsapkája és autóstáskája van; egyedül öltözik, mint a felesleges emberek általában. Na jó, a hónap végén nem teljesen felesleges: tisztára nyalja a kukákat, rá lehet bízni a szemétlehordást, és tisztességes jutalék fejében felkeresi az üvegvisszaváltót - a magyar középosztály létét és ezáltal tudatát meghatározó intézményt -, elszállítandó az üres üvegeket; nincs választása egy filozófusnak, mert a hónap végére elfogy a munkanélküli-segély, amiből tengődik.

(Hogyan él egy filozófus?) A filozófus máról holnapra él. Mert jobbat nem ismer, nem is érdemel. A filozófus - különösen egy falka végzős filozófus - gyakran kísérletet tesz arra, hogy a társadalom élősködője legyen. Nem ritkán sikerül is neki, lévén a társadalom alapvetően jóindulatú, és nincs felkészülve a védekezésre. Könnyen elfelejti, hogy a filozófus károsabb, mint a kannásbor mértéktelen élvezete, és veszélyesebb, mint a szalmonella, ami döghúsban is tanyázik. (A döghúsból meg helyenként pörköltöt főznek, és néhol abba kisgyerek is belehal - de még senki, se egy tisztességes polgár, se egy őszinte miniszterelnök, aki a Horn Gyula, nem látott filozófust emiatt akár egy könnycseppet is elmorzsolni.)

(Mit tegyünk egy filozófussal?) A leghelyesebb, ha a közelünkben lebzselő - vagy minket becserkészni próbáló - filozófust jól szájba rúgjuk és "eriggyé dolgozni, mocskos tetű" nógatással bírjuk társadalmilag hasznos munkára. A filozófus a határozott "Kuss!" felszólításra rögtön abbahagyja a filozofálgatást, a "Tucc te esztergálni egyáltalán, te pattanásos?" kérdés hallatán pedig abbahaggya a lejmolást, és végképp elódalog. Ha a lakhelyünk közelében van kisebb-nagyobb gyapotföld, akkor nyugodtan kicsaphatjuk oda, a friss levegőn végzett munka még senkinek se ártott meg, nem fog a filozófusnak se. "Filozofálgassá´ itten, köcsög", mondjuk ilyenkor kedélyesen. Hálát ne várjunk az elvetemült gazembertől - aki filozófusnak képezi magát -, nem szent annak az emberélet se´. Sötétedés után ne merészkedjünk az utcára, de uszítsuk rá a kutyát, ha tehetjük.

(Bűn-e egy filozófust elégetni?) A tudomány mai állása szerint semmiképpen. Lehet, később kifejlesztenek egy hatékonyabb ellenszert, de nekünk védekeznünk most kell. Bizony, legjobb a lakossági fórum keretein belül - vagy közvetlenül azután - a főtéren egy máglyát rakni, és a falu filozófusát - előzőleg egy cölöphöz kötözve - azon elégetni. A közönség tapsolhat és örülhet, esetleg szórványos bekiabálásokkal - "Lettél volna hentes, baromarcú" -, vagy tréfásnak szánt "Na, most segít a sok filozófiád, kecskeszakáll?" és "Izzadsz, mi? Jönnél inkább kapálni most már, ugye?" kérdésekkel segíthet szinten tartani a hangulatot.

(És utána?) A filozófusok kiűzetése után a helyiek és a vendégek jóízűen megebédelhetnek, és közben esetleg szót ejthetnek a világ - és benne e kicsiny, véráztatta ország - dolgairól is. Meg lehet ígérni esetleg, hogy nem lesz több megszorítás, mert minek? A hangulat és a nyakkendőcsomó oldódik, egy gonddal kevesebb.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.