Versenyszellem

Publicisztika

A fővárosi önkormányzat támogatja a 2024-es budapesti nyári olimpiai és paralimpiai játékok pályázatát. Az ötletre az MSZP és a Jobbik is rábólintott. Utoljára 2001–2002-ben rántotta magával így a közéletet az olimpiai hülyeségspirál, akkor A szerk. ezt írta róla.

Az olimpiarendezés ötlete eredetileg kettős célt szolgálhatott. Egyrészt azt, hogy inkább erről beszéljen a magyar ember, és ne a nem létező új autópályákról, ezek építtetőiről, a dolomitról, Tokaj szőlővesszejeiről meg a többiről, másrészt hogy az ellenzéket a választási kampányban hülye helyzetbe hozza: átkozottak, már olimpia sem kell nektek? Már azt is elvennétek a magyar néptől?

Ez utóbbi nem teljesen jött be: az MSZP és Demszky Gábor nagy lelkesedést színlelve dobta magát oda a terv mögé, nyilván abban a hiszemben, hogy nemet mondani a Nagy Álomra fölérne egy politikai harakirivel. A Fidesz által kezdeményezett aláírásgyűjtéshez csatlakoztak a szocialisták is (ezek után azon sem lepődnénk meg, ha a Fidesz elkezdené fúrni saját kampányötletét).

Az viszont még a legnagyobb jóindulattal sem állítható, hogy a villamosmegállókban, a piacon, az orvosi rendelőkben ez lenne a slágertéma. Ami nem is csoda: hiszen e zajban, a színlelt eufória közepette senki nem vette a fáradságot a hogyan, mennyiért, miből kérdések racionális végiggondolására. (Lapunk egy nyári számában – a korábbi olimpiák pénzügyi adatai alapján – 1000–1500 milliárdra saccoltuk a játékok cechét, mai árakon.)

De nem is ez a lényeg. Hisz az olimpia megrendezésének lehetőségénél csak egy részegítőbb perspektíva van: az olimpiai pályázatra való felkészülés érdekében majdan megmozdítandó állami pénzek elköltése. Ezek mennyisége nyilván nem kisebb, hanem inkább a többszöröse lesz a „sztrádaépítésre” „fordított” összegeknél; és ehhez még olimpiát sem kell rendezni, bőven elegendő lesz a szándék deklarálása. Arról pedig, hogy e pénzek hogyan lennének elköltve, az elmúlt négy év tapasztalatai alapján lehet némi fogalmunk.

Bár az is igaz, hogy egyszer mindent érdemes kipróbálni: stadiont még nem loptak ebben az országban. (Milyen jó világ is volt még itt 2002-ben! – egy másik szerk.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.