A korrupció elleni harc hatástalansága

  • Mikecz Dániel
  • 2016. január 5.

Liberális szemmel – Republikon

Ha korrupción kapod a kormány embereit, akkor garantált a siker – gondolhatnánk, azonban nem ezt mutatják sem a 2014-es választási eredmények, sem a jelenlegi közvélemény-kutatási adatok.

A korrupció erodálja a bizalmat a politikai intézményekben, növeli az egyenlőtlenségeket, csökkenti a társadalmi felemelkedés lehetőségét és pazarolja a társadalom erőforrásait, ezért elengedhetetlen a küzdelem ellene. Az utóbbi években újból föllendülő oknyomozó újságírásnak köszönhetően sokat tudtunk meg a kormánypárti és akár ellenzéki politikusok, valamint a hozzájuk közel álló oligarchák és strómanok ügyleteiről, viselt dolgairól. Jó hír, hogy számos civil kezdeményezés jött létre, amelyik számon kéri ezeket az ügyeket, és igyekszik felkutatni a korrupció strukturális okait. Magától értetődőnek tűnik, hogy az ellenzéki pártoknak és politikusoknak is minden erejükből azon kellene lenniük, hogy felderítsék és a felszínen tartsák ezeket a korrupciós ügyeket. A rendszerváltás utáni első komolyabb korrupciós botrány, a Fidesz és az MDF székházügye volt az, ami megtörte a fiatal demokraták dinamizmusát az első ciklus végére. A Fidesz népszerűsége 40% fölött volt a pártot választók körében 1993 tavaszán, de az egy évvel később tartott választásokon már csak mintegy 7%-nyi listás szavazatot kaptak az első fordulóban. Az 1994-ben kormányt alakító koalíció – és elsősorban az SZDSZ – népszerűségét a Tocsik-ügy tépázta meg, valamint ekkor kapott országos médiafigyelmet a témával foglalkozó Deutsch Tamás is.

false

Ha korrupción kapod a kormány embereit, akkor garantált a siker – gondolhatnánk, azonban nem ezt mutatják sem a 2014-es választási eredmények, sem a jelenlegi közvélemény-kutatási adatok. A korrupció elleni harc mint ellenzéki stratégia tehát hatástalan abban a tekintetben, hogy az egyértelmű és látványos visszaélések, a kormányoldalon is emlegetett „urizálás” ellenére nem csökken a kormány népszerűsége, nem mennek folyamatosan az utcára tüntetni az öntudatos állampolgárok. Az egyik közkedvelt magyarázat a magyar politikai kultúrában keresi ennek okát, tehát „birkanép” vagyunk, egy „következmények nélküli ország”. Egy másik értelmezés szerint a 2010 előtt is hivatalban lévő politikai erők olyan mértékben hiteltelenítették el magukat, hogy az általános kiábrándultság és a magasabb reakcióküszöb miatt nincsen hatása az ilyen leleplezéseknek. Azt a véleményt is lehet hallani, hogy a menekültválság és az azt kihasználó offenzív kormányzati kommunikáció nem ad teret más témáknak. Ezeknek ellentmond, hogy 2010-től kezdve egészen 2014 végéig rendszeresek voltak a tüntetések, tiltakozások Magyarországon (bohócforradalom, Milla, hallgatói tüntetések, netadós tüntetések), nem is beszélve a megelőző ciklusról, tehát létezik állampolgári aktivitás hazánkban is. A legutolsó mozgósítási hullám ugyanakkor már a menekültválság kibontakozása előtt levonult. Másrészt azok a politikai erők sem képesek népszerűségre szert tenni a korrupciós ügyekből, amelyek nem voltak kormányzati pozícióban 2010 előtt (LMP, PM és részben az Együtt). A fenti érvek tehát bizonyos tekintetben elfogadhatóak, azonban önmagukban nem adnak magyarázatot a korrupció elleni harc hatástalanságára.

A probléma az, hogy a korrupciós ügyek felszínen tartása általánosságban csökkenti a politikába vetett bizalmat, és nem csak a korrupcióban érintett politikai párt, erő irányában. A politikába, a politikai intézményekbe vetett bizalom és a korrupció szubjektív megítélése ugyanis nemcsak egymással összefüggő jelenségek, hanem ugyanannak a társadalmi érzületnek a kifejeződései. Éppen ezért kell némi fenntartással kezelni azokat a nemzetközi felméréseket, amelyek a korrupciót nem a tényleges tapasztalatok, hanem annak szubjektív percepciója alapján mérik. Vizsgált jelenség, hogy a korrupció és a bizalmatlanság szoros kapcsolata miatt nehezen lehet társadalmi támogatottságot szerezni azoknak a kormányzati terveknek is, amelyek célja a korrupció elleni harc. Ezt az összefüggést bizonyítja a román korrupcióellenes ügyészség eddigi története is. Miközben a román polgárok elfogadják az ügyészséget mint legitim intézményt, tevékenysége nyomán nem nőtt a bizalom a politikusokban, a politikai intézményekben, inkább még inkább egységesen erodálta mindezt. Nehezen várhatja tehát egy ellenzéki politikus, hogy kizárólag a kormányzati, önkormányzati korrupciós ügyek állandó felszínen tartása révén sikerülhet hitelességre, és azon keresztül széles támogatásra szert tennie.

false

Nehéz ellenállni annak, hogy a korrupció legyen egy párt fő mondanivalója, de ezzel az ellenzék a kormányzati kompetencia látszatát veszíti el. Ennek a politikának ugyanis az az üzenete, hogy a kormányzati politikával csak az a probléma, hogy korrupt. A korrupciós ügyek kapcsán ráadásul az esetek többségében egyes személyek gazdagodásáról esik szó, így túlságosan is személyessé válik, bulvárosodik a politika. Ezek a témák könnyen átmennek a sajtón, be lehet kerülni a nyilvánosságba, azonban óhatatlanul is azt a látszatot kelti, hogy egydimenziós az ellenzéki politizálás. Az ellenzéki pártok számára ugyanis létkérdés, hogy ne tűnjenek olyannak, mint az egy-egy téma köré szerveződő civil szervezetek. Feladatuk, hogy alternatívát állítsanak minden szakpolitika tekintetében és azokat képviseljék a számukra adott térben, ne csak reagáljanak a gyanús pénzköltésekre. Ez különösen azért fontos, mert a rendelkezésre álló erőforrások és a médiatámogatás különbsége miatt a természetesnél is élesebben elvált a kormányzati és az ellenzéki politizálás dimenziója. Nem nélkülöz minden alapot az a benyomás, hogy miközben a kormány az EU-t érintő kihívásokról tárgyal és népesedéspolitikai döntéseket hoz, az ellenzék hirdetőoszlopokról és karórákról tart sajtótájékoztatót.

Mindannyiunk érdeke, hogy olyan országban éljünk, amely lehetőségeit nem emészti fel a már az állam működésének részévé vált korrupció. A korrupció elleni harc önmagában azonban nem vezethet sikerre, ellenben növeli az általános bizalmatlanságot a politikával szemben. Az ellenzéki pártok szempontjából szükség van tehát ezen túlmutató, proaktív elképzelések bemutatására, hiszen az ő szavazóik és a megszólítani kívánt bizonytalanok a leginkább kiábrándultak közé tartoznak.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.