A korrupció elleni harc hatástalansága

  • Mikecz Dániel
  • 2016. január 5.

Liberális szemmel – Republikon

Ha korrupción kapod a kormány embereit, akkor garantált a siker – gondolhatnánk, azonban nem ezt mutatják sem a 2014-es választási eredmények, sem a jelenlegi közvélemény-kutatási adatok.

A korrupció erodálja a bizalmat a politikai intézményekben, növeli az egyenlőtlenségeket, csökkenti a társadalmi felemelkedés lehetőségét és pazarolja a társadalom erőforrásait, ezért elengedhetetlen a küzdelem ellene. Az utóbbi években újból föllendülő oknyomozó újságírásnak köszönhetően sokat tudtunk meg a kormánypárti és akár ellenzéki politikusok, valamint a hozzájuk közel álló oligarchák és strómanok ügyleteiről, viselt dolgairól. Jó hír, hogy számos civil kezdeményezés jött létre, amelyik számon kéri ezeket az ügyeket, és igyekszik felkutatni a korrupció strukturális okait. Magától értetődőnek tűnik, hogy az ellenzéki pártoknak és politikusoknak is minden erejükből azon kellene lenniük, hogy felderítsék és a felszínen tartsák ezeket a korrupciós ügyeket. A rendszerváltás utáni első komolyabb korrupciós botrány, a Fidesz és az MDF székházügye volt az, ami megtörte a fiatal demokraták dinamizmusát az első ciklus végére. A Fidesz népszerűsége 40% fölött volt a pártot választók körében 1993 tavaszán, de az egy évvel később tartott választásokon már csak mintegy 7%-nyi listás szavazatot kaptak az első fordulóban. Az 1994-ben kormányt alakító koalíció – és elsősorban az SZDSZ – népszerűségét a Tocsik-ügy tépázta meg, valamint ekkor kapott országos médiafigyelmet a témával foglalkozó Deutsch Tamás is.

false

Ha korrupción kapod a kormány embereit, akkor garantált a siker – gondolhatnánk, azonban nem ezt mutatják sem a 2014-es választási eredmények, sem a jelenlegi közvélemény-kutatási adatok. A korrupció elleni harc mint ellenzéki stratégia tehát hatástalan abban a tekintetben, hogy az egyértelmű és látványos visszaélések, a kormányoldalon is emlegetett „urizálás” ellenére nem csökken a kormány népszerűsége, nem mennek folyamatosan az utcára tüntetni az öntudatos állampolgárok. Az egyik közkedvelt magyarázat a magyar politikai kultúrában keresi ennek okát, tehát „birkanép” vagyunk, egy „következmények nélküli ország”. Egy másik értelmezés szerint a 2010 előtt is hivatalban lévő politikai erők olyan mértékben hiteltelenítették el magukat, hogy az általános kiábrándultság és a magasabb reakcióküszöb miatt nincsen hatása az ilyen leleplezéseknek. Azt a véleményt is lehet hallani, hogy a menekültválság és az azt kihasználó offenzív kormányzati kommunikáció nem ad teret más témáknak. Ezeknek ellentmond, hogy 2010-től kezdve egészen 2014 végéig rendszeresek voltak a tüntetések, tiltakozások Magyarországon (bohócforradalom, Milla, hallgatói tüntetések, netadós tüntetések), nem is beszélve a megelőző ciklusról, tehát létezik állampolgári aktivitás hazánkban is. A legutolsó mozgósítási hullám ugyanakkor már a menekültválság kibontakozása előtt levonult. Másrészt azok a politikai erők sem képesek népszerűségre szert tenni a korrupciós ügyekből, amelyek nem voltak kormányzati pozícióban 2010 előtt (LMP, PM és részben az Együtt). A fenti érvek tehát bizonyos tekintetben elfogadhatóak, azonban önmagukban nem adnak magyarázatot a korrupció elleni harc hatástalanságára.

A probléma az, hogy a korrupciós ügyek felszínen tartása általánosságban csökkenti a politikába vetett bizalmat, és nem csak a korrupcióban érintett politikai párt, erő irányában. A politikába, a politikai intézményekbe vetett bizalom és a korrupció szubjektív megítélése ugyanis nemcsak egymással összefüggő jelenségek, hanem ugyanannak a társadalmi érzületnek a kifejeződései. Éppen ezért kell némi fenntartással kezelni azokat a nemzetközi felméréseket, amelyek a korrupciót nem a tényleges tapasztalatok, hanem annak szubjektív percepciója alapján mérik. Vizsgált jelenség, hogy a korrupció és a bizalmatlanság szoros kapcsolata miatt nehezen lehet társadalmi támogatottságot szerezni azoknak a kormányzati terveknek is, amelyek célja a korrupció elleni harc. Ezt az összefüggést bizonyítja a román korrupcióellenes ügyészség eddigi története is. Miközben a román polgárok elfogadják az ügyészséget mint legitim intézményt, tevékenysége nyomán nem nőtt a bizalom a politikusokban, a politikai intézményekben, inkább még inkább egységesen erodálta mindezt. Nehezen várhatja tehát egy ellenzéki politikus, hogy kizárólag a kormányzati, önkormányzati korrupciós ügyek állandó felszínen tartása révén sikerülhet hitelességre, és azon keresztül széles támogatásra szert tennie.

false

Nehéz ellenállni annak, hogy a korrupció legyen egy párt fő mondanivalója, de ezzel az ellenzék a kormányzati kompetencia látszatát veszíti el. Ennek a politikának ugyanis az az üzenete, hogy a kormányzati politikával csak az a probléma, hogy korrupt. A korrupciós ügyek kapcsán ráadásul az esetek többségében egyes személyek gazdagodásáról esik szó, így túlságosan is személyessé válik, bulvárosodik a politika. Ezek a témák könnyen átmennek a sajtón, be lehet kerülni a nyilvánosságba, azonban óhatatlanul is azt a látszatot kelti, hogy egydimenziós az ellenzéki politizálás. Az ellenzéki pártok számára ugyanis létkérdés, hogy ne tűnjenek olyannak, mint az egy-egy téma köré szerveződő civil szervezetek. Feladatuk, hogy alternatívát állítsanak minden szakpolitika tekintetében és azokat képviseljék a számukra adott térben, ne csak reagáljanak a gyanús pénzköltésekre. Ez különösen azért fontos, mert a rendelkezésre álló erőforrások és a médiatámogatás különbsége miatt a természetesnél is élesebben elvált a kormányzati és az ellenzéki politizálás dimenziója. Nem nélkülöz minden alapot az a benyomás, hogy miközben a kormány az EU-t érintő kihívásokról tárgyal és népesedéspolitikai döntéseket hoz, az ellenzék hirdetőoszlopokról és karórákról tart sajtótájékoztatót.

Mindannyiunk érdeke, hogy olyan országban éljünk, amely lehetőségeit nem emészti fel a már az állam működésének részévé vált korrupció. A korrupció elleni harc önmagában azonban nem vezethet sikerre, ellenben növeli az általános bizalmatlanságot a politikával szemben. Az ellenzéki pártok szempontjából szükség van tehát ezen túlmutató, proaktív elképzelések bemutatására, hiszen az ő szavazóik és a megszólítani kívánt bizonytalanok a leginkább kiábrándultak közé tartoznak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."