8. LIFT Fesztivál

  • 2013. szeptember 24.

Snoblesse

LIFT = Leszbikus Identitások Fesztiválja. A Müsziben.
false

Lesz irodalom, kreatív kézimunka, sok-sok beszélgetés és sok-sok vendég, és, ha minden igaz, lesz egy rendhagyó fesztivál – erre utal a fesztivál szlogenje is: „A nyolcadik utas a babám”. Igen, bizony, itt Ridley Scott 1979-es klasszikusa van alaposan megidézve, s igen, bizony, ezúttal nem annyira Sir Ridley személye a fontos, hanem Sigourney Weaveré, aki nő létére felvette a harcot a nyolcadik utassal (az idő tájt talán csak Jamie Lee Curtis, a Halloween sztárja vállalkozott hasonlóra, de óva intenénk a szervezőket, hogy jövőre A rémület éjszakájának kereszteljék a rendezvényt). A Labrisz irodalmi és képzőművészeti pályázata idén felettébb „nyolcadikutasos”:  „Engedjük szabadjára a fantáziánkat! Szándékunk az volt e szokatlan motívumokkal, hogy a valósághű önmegjelenítéseken túl merjünk szürreális képeket, tükröket tartani magunk és a külvilág elé. Ezzel kifejezve, kivetítve, felvállalva és talán fel is oldva belső félelmeinket, indulatainkat, negatív erőinket, elrajzolt, felnagyított, abszurd formában megjelenítve fel-felbukkanó idegenségérzetünket. Vagy egyszerűen csak borzongani egy jót. A szörnyek alcsoportjába tartozó zombik változatos megjelenésükkel ugyanakkor a sokszínűséget is képviselik. Minden zombi egyedi és megismételhetetlen” – írja az egyesület. A díjnyertes pályamunkák megtekinthetők a 8. LIFT kiállításán, illetve workshopjain.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.