Szépséges triciklik - Schlett Győző kerékpárépítő

  • Beszterczey Judit
  • 2010. szeptember 30.

Sport

Első kerékpárját kiskamaszként egy férfi kerékpárból alakította át BMX bringává, még a nyolcvanas évek végén. Azóta ráállt a speciális kerékpárokra: tricikli, tandem, riksa, bringó és fekvő kerékpár is kikerült a keze alól. Színházi előadásokban és reklámokban is "felléptek" járművei, az Üvegtigris 3-ban őt kérték fel a Csuja Imre "ízirájder" járgányának megépítésére.

Első kerékpárját kiskamaszként egy férfi kerékpárból alakította át BMX bringává, még a nyolcvanas évek végén. Azóta ráállt a speciális kerékpárokra: tricikli, tandem, riksa, bringó és fekvő kerékpár is kikerült a keze alól. Színházi előadásokban és reklámokban is "felléptek" járművei, az Üvegtigris 3-ban őt kérték fel a Csuja Imre "ízirájder" járgányának megépítésére.

*

Magyar Narancs: Hogyan lettél kerékpárépítő?

Schlett Győző: Lakatosnak tanultam, a rendszerváltás idején végeztem el a szakmunkásképző iskolát. Akkoriban kezdett bejönni a BMX, de szinte kizárólag az orosz és a Csepel kerékpárok alkatrészeit árusították. Úgyhogy megfogtam egy darab vasat, és magam kezdtem fabrikálni különböző alkatrészeket, vázakat. A külföldi ismerősök jócskán elláttak BMX-videókkal - én meg a felvételek és a saját elképzeléseim alapján nekiálltam kerékpárt építeni. Tizenöt éves korom óta foglalkozom evvel, de hamar rájöttem, hogy képtelen vagyok a kerékpárgyártókkal és -szalonokkal felvenni a versenyt. Olyan okosságot kellett kitalálnom, ami még nem volt a magyar piacon. De csak most, 2010-ben sikerült, hogy a kerékpárgyártó tevékenységet is bejegyeztessem a vállalkozásomhoz.

MN: Milyen "okosságokat" találtál ki?

SGY: Például a tricikliket: megrendeléseim háromnegyede ma is a háromkerekű. Kilenc éve felkeresett egy hölgy, akinek a férje elvesztette a lábát. Arra kért, hogy építsek egy olyan járművet, amit egy lábbal vagy műlábbal is hajtani lehet. Sok álmatlan éjszakámba került, de végül sikerült elkészíteni a "prototípust", később pedig egyre több változatot.

MN: Ezt egy lábbal lehet hajtani?

SGY: Több variáció létezik - akinek egy lába van, annak háromfajta megoldást tudok kínálni. Az első, amikor műlábat használ, és a szokványos módon tekeri a kerékpárt, sőt találkoztam olyannal is, aki két műlábbal triciklizett. De megoldás lehet az is, hogy egy úgynevezett cipőrögzítő klipsszel, egy speciális lábkosárral szerelem fel a pedált, így akár egy lábbal is képes pedálozni. És persze lehetőségnek ott van az elektromos meghajtás is. Jelenleg 18-féle triciklit gyártok az egyedi igényeknek megfelelően. Egyes típusoknál például két kerék van elöl, egy pedig hátul, ezeket másképp kell vezetni, mint a delta jellegű, hátul kétkerekes tricikliket. Egy bicikli átalakítása körülbelül bruttó 35 ezer forint, ha újat építek, az ennek a duplája.

MN: Másképp kell hajtani a kerékpárt, és másképp a triciklit?

SGY: A biciklinek oldalirányú mozgása van. Elég egy rossz mozdulat és eldől a kerékpár. A tricikli viszont stabil, merev vázas szerkezet. Az első kerék adja a kormányzást, a hátsó kerekek pedig a meghajtást és a kitámasztást biztosítják, hogy ne boruljon fel. Tulajdonképpen nem a tricikli hajtását kell megtanulni, hanem a kormányzást.

MN: A tricikli voltaképpen gyógyászati segédeszköz, hiszen elsősorban sérült emberek veszik igénybe. Kapnak rá valamilyen támogatást?

SGY: Korábban fel lehetett íratni, a társadalombiztosítás támogatta. De két-három éve visszavonta az állam a finanszírozást, úgy látszik, az illetékesek szerint luxuscikk a tricikli.

MN: A tricikli közúti jármű?

SGY: Amennyiben a vezető betartja KRESZ-t, kivilágítja, városon kívül pedig fényvisszaverő mellényt visel, akkor ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint a kerékpárra. Azt vettem észre, hogy az autósok és a rendőrök is nagyon előzékenyek és jóindulatúak a triciklisekkel.

MN: Foglalkozik-e rajtad kívül valaki az országban egyedi kerékpárok építésével?

SGY: Tudtommal körülbelül hárman-négyen. De az internetnek köszönhetően nem csupán Magyarországról, a környező országokból is érkeznek megrendelések. És nemcsak magánemberek keresnek meg, hanem olyan nagy cégek is, mint a Teva gyógyszergyár, a kisteleki kábelgyár vagy az esztergomi Suzuki-gyár.

MN: Ott például mire használják a triciklit?

SGY: A gyár akkora területen helyezkedik el, hogy gyalog órákba telik megtenni az utat. A céges triciklire speciális platót szerelek, hogy könnyebb alkatrészeket és különböző szerszámokat szállíthassanak.

MN: Nemcsak triciklit készítesz.

SGY: Egy 2010-es KRESZ-újításnak köszönhetően már a riksákat is lehet használni közúti forgalomban. Miután korábban mindegyiket külföldről hozták be, irgalmatlan összegért, egy budapesti megrendelőnek már én készítettem négyet: ha jól tudom, városnézésre és reklámfelületként is használják. Emellett rekumbens járműveket (bővebben: Lóerő nélkül, ötvennel, százzal, Magyar Narancs, 2010. május 15.) is gyártok - ezeknél egyfajta fekvő pozícióban hajtja a bringát a felhasználó. Számos előnye van: egyrészt teljesen más izmokat mozgat meg a hagyományos kerékpározáshoz képest, másrészt sokkal kisebb a légellenállás, a háttámasznak köszönhetően pedig nagyon kényelmes. A rekumbensekből gyártok kétkerekűeket is, de mivel a háromkerekű járgányokra szakosodtam, számomra ezek okozzák az igazi szépséget, kihívást: a felfüggesztés, a kormányzás és a meghajtásuk is sokkal bonyolultabb eljárású, mint kétkerekű társaiknál. Mindig újabb ötleteken jár az agyam, de az újabb típusokhoz rengeteg idő és pénz kell. Viszont mostanában a válság miatt örülök, ha egyáltalán fenn tudom tartani a műhelyemet. Valójában "egyszerű melósnak" tartom magam, a munkám egyúttal a hobbim, de sajnos nem vagyok jó kereskedő.

MN: Hogyan került a járgányod az Üvegtigrisbe?

SGY: Telefonon keresett meg a film berendezője, hogy elvállalok-e egy speciális triciklit, ami egy filmben szerepelne. Kisvártatva kibökte, hogy az Üvegtigris 3-ról van szó. Azonnal igent mondtam. Kiderült, hogy interneten látták a munkáimat, amik elnyerték a tetszésüket. Három napom volt, hogy elkészítsem a háromkerekűt, természetesen sörösrekesszel a hátán.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?