"Brutális és progresszív"

Tantermi Színházi Projekt

  • Urfi Péter
  • 2011. április 7.

Színház

Pedagógia és társadalmi felelősségvállalás, esztétikai kísérletezés, közönségnevelés és anyagi lehetőség - az iskolában játszott színház mindegyikről szól. A kortárs színház egyik legizgalmasabb, ám belső feszültségekkel terhelt új irányzatának első seregszemléjén jártunk.

"Addig nem fogunk tudni nyitott - felnőtt, polgári, civil - társadalomról beszélni, amíg a társadalmi szocializáció éppen ez ellen dolgozik. Hatéves korodig mást se csinálsz, mint a felnőtteket másolod, majd az iskolában azt sulykolják beléd hihetetlenül erőszakosan, hogy te gyerek vagy; te ne az akarj lenni, mint én, a felnőtt; te csak tanulj a számodra kialakított, általam szabott szigorú kereteken belül - majd az érettségi után kinyílik a zsilip, tessék, felnőttél, kezdjél magaddal valamit. Azt a rémületet csökkentheti a döntésre nevelő színház - magyarázza Schilling Árpád rendező, a Krétakör művészeti vezetője. - Az alkotók számára eközben ez egy borzasztó tiszta helyzet. Érintetlen, szókimondóbb, egyenesebb közönséggel találkoznak, a színész és a rendező is újraélheti szakmája alapjait: ezek a nézők nagyon élesen mutatják, mennyit is tudsz valójában. Mi magunk alakítjuk ki a nézőteret, egy olyan helyen, ahol nem szokott ilyesmi történni - az egésznek van valami szeánszjellege. Miközben mindenki számára nyilvánvaló, hogy nem ezért fogja a következő díját vagy filmszerepét kapni, tehát a történet a szakmai alázatról is szól." Ugyanakkor a rendező szerint elengedhetetlen, hogy tisztázzuk az alapelveket és célokat: "Mindenki azt hajtogatja, milyen rendkívül fontos a színházakba szoktatás, és ezt pedagógiai tevékenységnek állítja be. De ha nem írjuk le, nem találjuk ki, hogy mi az a pedagógiai 'jó', amit el akarunk érni, akkor ez píár, nem színházi nevelés. Legyen egy előadás, azt lehessen bevinni az iskolába, és nézzék meg a gyerekek. De milyen előadást, milyen iskolába, milyen pedagógiai céllal? Amíg ez nem derül ki, addig sajnos nem történik más, mint hogy újabb terep nyílik meg a színház előtt: itt is tudunk játszani, így is tudunk pénzt szerezni. Ha nem pontosítjuk az elvárásainkat, nem lehet megúszni ezt a megélhetési kört." Schilling a műfajban példaként emlegetett, az alább bemutatandó szemlén a legtöbb támogatást kapó hamlet.ws rendezője, és az egyik legátgondoltabb, újszerű projekt, az Akadályverseny egyik létrehozója - nem a levegőbe és nem sértettségből beszél. Ugyanakkor állításai szükségszerűen csak a seregszemle egy-egy előadására, illetve a pályázati kiírásra vonatkoztathatóak, hiszen a kétnapos találkozó legszembetűnőbb jellegzetessége éppen a sokszínűség volt.

"Megjósolhatatlan"

A társadalmi és művészeti célokat támogató, magánpénzből működő Polgár Krisztina Emlékalap megbízásából a FÜGE (Függetlenül Egymással Egyesület) szervezett fesztivált a MU Színházban. Az eseményt pályázat előzte meg, amelyre 204 produkciót neveztek, ebből a zsűri (Gáspár Máté, Nánay István és Vekerdy Tamás) válogatása után tizennyolcat mutattak be egy hét vége során Lágymányoson. A pályázók nagy száma mutatja, hogy a műfaj dinamikusan fejlődik: "a tantermi színház kezd trenddé válni, aminek természetes velejárója a felhígulás - mutat rá Erős Balázs, a MU művészeti vezetője. - A cél nemes, és Polgár András kezdeményezése, hogy egy magánember 25 milliót költ erre a célra, üzenet: ezt támogatni kell. Ugyanakkor a felelősség óriási a színház és a gyerekek felé is: nagyon nehéz átlátni, milyen hatása lehet egy előadásnak a fiatal nézőkre, ugyanakkor egy rossz élmény hosszú időre elriaszthatja az iskolásokat a színházba járástól."

Jó esetben viszont a történetből mindenki nyertesen kerül ki: a társulatok új terepen próbálhatják ki magukat, és új forrásokat, új közönséget érhetnek el, a diákok pedig nemcsak művészeti élményhez jutnak, hanem az előadásokat kísérő foglalkozások során lehetőségük nyílik a szokásosnál jóval nyíltabb és hatékonyabb problémakezelésre is. A fogalmak és a célok ugyanakkor kétségtelenül homályosak. A "színházi nevelés" például ugyanúgy jelenti a kőszínházak jobb-rosszabb haknijait (színházra nevelés), mint a drámapedagógiai csoportok pszichológiai munkáját (színházi eszközökkel való nevelés). Az "osztálytermi színházba" pedig sok helyen bármi belefér, amiben színészek szerepelnek. Sok esetben nem megoldott, hogy a feldolgozó beszélgetéseket szakemberek (drámapedagógusok, pszichológusok) tartsák, illetve hogy mi a szerepük, súlyuk ezeknek a foglalkozásoknak, hogy milyen viszonyban vannak az előadásokkal. Mert egy kedves közönségtalálkozó még nem feldolgozó foglalkozás. A szükséges tisztázást a pályázat kiírói és zsűrije sem hajtották végre - de a saját szempontjaikat a Narancs számára egyértelművé tették.

"A válogatás során olyan produkciókat igyekeztem előnyben részesíteni, amelyek a tantermi közegben organikusan működnek, nem pedig egyszerűen játszóhelynek használják - tájékoztat Gáspár Máté művészeti menedzser. - A másik szempont gyakorlati jellegű: az egész felszerelés férjen el egy mikrobuszban, és a produkció ne igényelje az iskola fejtetőre állítását. Tehát olcsó, egyszerűen megvalósítható, tudatos előadásokat kerestem, miközben igyekeztünk minél változatosabb programot összeállítani. Automatikusan figyelmen kívül hagytuk azokat a pályázatokat, amelyeknek nincs valódi közük a színházhoz: a szavalóműsorokat, rendhagyó irodalomórákat és az ismeretterjesztő előadásokat." "Ezek nem tornatermi és nem dísztermi előadások: a kis létszám és a közeg révén intenzív, jó esetben interaktív kapcsolat jön létre alkotó és befogadó között - ismerteti szempontjait Nánay István kritikus. - Alapvetés, hogy nem pedagógiai programot, hanem magas színvonalú, művészeti élményátadást támogatunk, amely így azokhoz is eljuthat, akik magát a színházi közeget elutasítják, vagy egyszerűen nem ismerik. Ugyanakkor fontos, hogy az előadások olyan problémákat feszegessenek, amelyek ebben a közegben érvényesek és érdekesek." "Nincs direkt nevelés, úgy is mondhatnám: a direkt nevelés nem működik. A színházélmény érzelmi hatás, amely adhat támogatást a továbbgondoláshoz, egy feldolgozó beszélgetéshez, de ha magának az előadásnak van direkt pedagógiai célja, az maga a katasztrófa - állítja Vekerdy Tamás pszichológus. - Teljességgel megjósolhatatlan és kiszámíthatatlan, mi milyen hatással van egy adott gyerekre, mint ahogy naivitás azt gondolni, hogy a művészeti alkotások befogadása során egyszerűen dekódoljuk az így-úgy becsomagolt 'üzenetet'. A jó művészet nem lehet propaganda, de a jó művészet önmagában jó pedagógia - gyógyít."

A zsűri válogatása azonban jóval megengedőbb volt, mint az alapelvei, így a hét végén a MU és a szomszédos Lágymányosi Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium diák- és szakmai közönsége szembesülhetett e színtér gazdagságával, feszültségeivel és veszélyeivel is. A PanoDráma Roma/nem roma - honnan a gyűlölet? című produkciójának amatőr diákszínjátszói például joggal sértődtek meg, amikor színészi professzionalitást kértek rajtuk számon. Az A-Z Egyesület lelkes önkéntesei egy, az intézeti életet tematizáló, kidolgozatlanságában is megkapó monodráma köré kerekítettek olyan kenetteljes, önismétlő és öntetszelgő, párbeszédképtelen moralizálást ("Te segítenél-e egy kerekes székesnek, vagy csak úgy elmennél mellette?"), amely szándékában derék, ám egy tinédzsert valószínűleg inkább taszít, mint elgondolkodtat. Ugyanakkor a látottak többsége jó minőségű színház volt, amely mögött volt pedagógiai gondolat, és amely a felvetett kérdéseket (a demokrácia és az elnyomás viszonyától a fajgyűlöleten át az iskolai konfliktusokig) nem válaszolta meg helyettünk, csak összetetten, okosan ábrázolta: a náci visszataszító, de a lengyel bevándorló sem hibátlan (Hello, náci!), a rendszeresen megvert és megalázott diákkal együttérzünk, de látjuk, hogy ő is hibás (Első óra).

A darabok csoportosítására tett kísérletünk első halmazába olyan előadások kerülnek, amelyeket elő lehet és elő is érdemes adni osztályteremben, de bárhol megállnák a helyüket. Ide tartozik a KoMa Társulat jó humorú, szépen kidolgozott, ám kicsit hosszúra nyúló bábjátéka (Sárkány) és közkedvelt munkájuk, a Plazma, valamint Pelsőczy Réka rendezése (Kicsi nyuszi, hopp-hopp). Ezeknek művészi színvonalát lehet értékelni, de az iskolai közeghez semmi közük.

Jóval izgalmasabbak azok az előadások, amelyek szintén bárhol előadhatóak, de hangsúlyosan interakcióba lépnek a közönséggel. Ennek iskolapéldája a hamlet.ws: a Krétakör klasszikusnak számító darabjában a három színész (Gyabronka József, Nagy Zsolt, Rába Roland) az olykor sokkoló vendégszövegekkel bélelt Nádasdy-fordítást a szerepeket váltogatva, a szöveget magyarázva és aktualizálva, kellék és díszlet (és persze színpad) nélkül játssza. A közönség pedig természetesen szereplő is:

olvas, válaszol, kommunikál

A palacsinta hangja meg már szinte nem is előadás: Nagy Mari, Nagy Zsolt és Tóth Ildikó inkább együtt él és elbeszélget a közönséggel, akik szereplőként vonódnak be itt is. "Az előadást középiskolába szánjuk, de érdekes lenne kipróbálni fiatalabb korosztálynál is, hiszen a darab alapja egy antológia, amely kilenc-tíz éves tiszabői cigány gyerekek meséiből, naplórészleteiből áll - veti fel Kárpáti István rendező. - Nem siránkozunk, nem nyafogunk, hanem emberközelbe viszszük ezeket a történeteket. Ez az előadás számomra nem csupán a 'cigányprobléma' százegyedik feldolgozása, előadás után beszélhetünk gyereklétről, szeretetről, az írásról, álmokról és szabadságról."

A bensőséges és megható együttlét utáni beszélgetés azonban nem győzött meg arról, hogy a színészek (főleg az ez alkalommal nehezen fékezhető Nagy Zsolt) tudnak-e autentikusan és előremutatóan kommunikálni a nézőkkel. A KoMa a Kisded játékokban egyszerűen és letisztultan dolgozza fel egy lány megerőszakolását és a bírósági kihallgatásokat. Nagyszerű, hogy a pszichológus által irányított beszélgetésen elhangzik, hogy vajon miért van az, hogy kocsilopásnál kérdés nélkül elkezdik keresni a tolvajt, egy abúzusnál viszont az első lépés az áldozat vallatása ("Biztos, hogy te nem akartad? Nem csak kitalálod?"). Más kérdés, hogy tud-e azzal mit kezdeni egy színész, ha - mint ahogy az megtörtént - odalép hozzá egy diáklány, és a fülébe súgja: ő is áldozat. A harmadik, már

valóban célzott és átgondolt

irály erre kínál megoldást: ezek az úgynevezett problémadarabok. Ez jó esetben olyan, átgondolt pedagógiai programot jelent, amelynek kiindulópontja egy adott korosztálynak szóló, az ő nyelvükön írt színpadi darab, amit drámapedagógusok által kidolgozott interaktív játék és beszélgetés követ. Ennek hazai zászlóshajója a Kolibri Színház, amelynek Klamm háborúja című monodrámája már a százötvenötödik előadásnál tart. "Ez egy tanár monológja, de valójában olyan dialóg, ahol a másik fél, a padban ülő diákság néma marad, és ebbe a tanár belepusztul, öngyilkos lesz - meséli Scherer Péter színész. - A tanár-diák viszonyt elemzi ez a szerintem nagyon okos darab, és azt teszi átélhetővé, amibe egy diák talán soha nem gondol bele: hogy néha milyen baromi nehéz tanárnak lenni. Nem játszom másként, mint a 'felnőtteknek', de a helyzetből fakadóan vannak pluszlehetőségeim, rászólhatok a diákokra, kérdezhetek tőlük. Nem tudom, milyen hatást érek el, mennyire megy ez mélyre a gyerekeknél, de nálam nagyon mélyre megy, és színészileg is rengeteget tanulok belőle."

A negyedik, legösszetettebb kategória a Theatre in Education (TiE), amely többlépcsős drámapedagógiai módszer, tehát több mint előadás. A Káva Kulturális Műhely Akadályverseny című munkáját dokumentumfilmen mutatták be a MU-ban, mivel a helyspecifikus, a csoportterápiához és a szituációs gyakorlatokhoz hasonló, színészi játékkal irányított kollektív improvizáció iskolán kívül nem reprodukálható (a történet szerint a diákoknak közösen kell falfestményt készíteniük, aztán jönnek a bonyodalmak). "Egyre inkább úgy látom, az a színház az érvényes ebben a közegben, amely a bevonásra épít, és a diákok számára cselekvő helyzetet állít elő - mondja Schilling Árpád, aki az Akadályversenyben játszóként is részt vesz. - Kellenek a színházi eszközök, a színészi professzionalizmus, a narratíva, de a lényeg, hogy a résztvevők döntéshelyzetekbe kerüljenek, és a döntéseik következményeit is tudjuk modellálni. Ez a jövő - esztétikailag és pedagógiailag egyaránt. Oktatási forradalmi helyzet, hogy a tanulók a saját iskolájukban játszanak - később a tanárok bevonását is el tudom képzelni, mondjuk egy kirúgás vagy egy nemzeti ünnep modellezésében. A cél egyértelmű: nem azt akarjuk, hogy egy esztétikai tapasztalaton keresztül gondolkoztassunk a világ nagy dolgairól, hanem hogy maguk a diákok legyenek helyzetbe hozva, hogy saját problémáikkal foglalkozhassanak ismerős élethelyzetekben. Döntsél egy tanárról, beszélj a saját szabadságjogaidról! Ez már nem a havi kulturális program kényelmes kiváltása - ez brutális és progreszszív módszer. Sok iskola meg is rémül, már a gondolattól is."

*

A zsűri múlt héten nyilvánosságra hozott döntése végül tizenegy előadás között osztott szét húszmillió forintot, amely révén - az indoklás szerint - "a következő évben országszerte 166, feldolgozó foglalkozással kísért magas színvonalú előadás valósulhat meg." "Ez nagyszerű kezdeményezés, amely sajnos nem élt a saját lehetőségeivel - mondja Schilling, és újra figyelmeztet egyes előadások és a szemle koncepciójának átgondolatlanságára. - Mikor hallottam, hogy a cél minőségi előadások eljuttatása az iskolába, azt éreztem, hogy a színház megint úgy viselkedik, ahogy általában szokott: mint elefánt a porcelánboltban. Beteszi a lábát az iskolába, és nem érdekli, hogy ott dolgoznak tanárok, tanulnak diákok, nem érdeklik a drámapedagógia, a diákszínjátszás vagy az iskolában történő színház évtizedes-évszázados hagyományai. A pályázatokkal megtámogatott és azok által felhatalmazott előadások elindulnak a tantermekbe, az iskolák meg rábólintanak, mert ingyen van, és veszélytelen. És megint nem kell a szakmáról, pedagógiai, szociológiai szempontokról beszélnünk. Csak megyünk, megyünk az iskolába."

MU Színház, március 19-20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.