Elsöprő sikert arattak az NKA kurátorai az NKA pályázatain

  • Hamvay Péter
  • 2015. augusztus 10.

Színház

A színházi kollégium tagjai – Bozsik Yvette, Vincze Balázs és Zalán János – egyszerűen nem tudnak hibázni.

Eredményesen szerepeltek az NKA Színház- és Táncművészeti Kollégiumának tagjai a saját pályázataikon. Azt már júniusban volt alkalmunk megírni, hogy a kollégiumi elnök, Zalán János színháza, a Pesti Magyar Színház hat színházi altémából ötben nyert, négy esetben egyenesen a legmagasabb összeget. Így volt ez a forgalmazási alpályázaton is, ahol 2 millió forintot nyertek úgy, hogy a projektben a szintén kollégiumi tag Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetője is érdekelt volt.

Zalán János akkor elmagyarázta lapunknak, hogy a siker titka a jó pályázat.

Bozsik Yvette

Bozsik Yvette

Fotó: MTI

Július 31-én a Színház- és Táncművészeti Kollégium két pályázati döntéséről számolt be a mecénás szervezet honlapja, és mindkettő kötődik egy-egy kurátorhoz. Ezt, vagyis az összeférhetetlenséget az NKA szabályai szerint a honlapon is jelölni kell, és ők ezt – becsületükre legyen mondva – az egyik pályázat esetében nem is mulasztották el. A Pécsi Horvát Színház Nkft. 1,8 millió forinttal jutalmazott pályázatánál jelzi a honlap, hogy Vincze Balázs kurátor érintett – az NKA közlése szerint ő a produkció (Ken Kesey: Száll a kakukk fészkére) koreográfusa. A Bozsik Yvette Alapítvány is nyert 2,8 millió forintot az „Oidipusz király munkacímű új táncprodukció megvalósítására”, ám itt már a honlap nem jelzi, hogy ennek bármi köze lenne a kollégium miniszteri hatáskörben kinevezett tagjához, Bozsik Yvette-hez.

Első pillantásra úgy tűnt, hogy még pályázatot sem írtak ki maguknak a kurátorok, ám az NKA kérdéseinkre adott válaszából az derül ki, hogy a Színház- és Táncművészet Kollégiuma 2015. február 24-én nyílt pályázati felhívást jelentetett meg, többek között új táncprodukciók megvalósítására, amelynek benyújtási határideje 2015. március 25-e volt. A kiírásra beérkezett pályázatokról a kollégium a május 19–20-ai ülésen döntött, melyek közül a fenti kettő halasztott státuszba került, így ezeket a kollégium következő ülésén, azaz 2015. június 30-án bírálták el. Vagyis a Zalán János kimagasló szereplésével zárult pályázati körhöz tartozik Bozsik Yvette és Vincze Balázs sikeres pályázata is.

A jelenlegi kollégium tavaly januárban alakult, akkor a Színházi Társaság tiltakozott a kurátorokat kiválasztó miniszter „kiegyensúlyozatlan” döntése miatt. A Színházi Társaság egyetlen kinevezett kurátora, Molnár Piroska vissza is lépett a kollégiumban való részvételtől.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.