Kizsákmányolt nő

Jelinek Nóra-drámája az Örkényben

  • Csáki Judit
  • 2012. március 11.

Színház

Annyira adja magát, hogy nem is értem, miért nem született már réges-régen folytatása Ibsen Nórájának (és, teszem azt, Csehov Három nővérének, de a sor bizonyára hosszú lehetne). Amikor a háromgyermekes fiatalasszony hátat fordít a családjának és a biztonságos jólétnek, valójában egy új történet kezdődik.

(No, nem Thomas Ostermeier rendezésében, ahol is Nóra a lelépés előtt szitává lövi az ő Torvaldját.)

Elfriede Jelinek ebben az 1977-ben született darabban - melynek címe voltaképp ezt a folytatást ígéri: Mi történt, miután Nóra elhagyta a férjét, avagy a társadalom támaszai - sokkal inkább a Nóra-problémáról mint olyanról ír, semmint a figura további élettörténetéről, noha a felszínen ez is ott van. Mert hiszen tényleg folytatódhatna a mese úgy, hogy Nóra beáll egy gyárba, ahonnan "kiemeli" őt egy gazdag ember, a szeretője lesz, majd némi kanyarok után az időközben tönkrement férjénél landol.

De Jelineket nem ez érdekli. Hanem a nő másféle kizsákmányolása, a kizsákmányolt asszonyok társadalmi és életvezetési sztereotípiái és ezek különféle ideológiai vetületei, valamint mindennek az igen éles kritikája. Idézetekkel, erőteljes verbális kirohanásokkal tarkított művében a vézna cselekmény szinte mellékes.

És ezért is való Zsótér Sándor rendezői kezére az egész - mert amúgy szinte reménytelen ügy. A darab nem egyszerűen rendezői interpretációra, hanem originális színpadi kontextusra szorul; olyan elidegenítésre, amely nem Brecht trükkjeire, hanem egy átfogó stilizációra épül.

Például úgy, hogy egy rádióstúdió a helyszín. Ambrus Mária díszlete kezdetben egy valódi stúdiót idéz, mondhatni, naturalista módon; később azonban egyrészt mozgékonnyá válik (kifordul, elfordul, a hátát mutatja a maga színházi csupaszságában), másrészt - akárcsak Cristoph Marthaler előadásainak díszletei - mintegy felülemelkedik önmagán, önmagát stilizálja. Ilyenformán az összes jelenet otthon van benne.

Nórát az "állásinterjún" a stúdió vezérlőjéből faggatják, és később is számtalanszor beszélnek mikrofonba. Ettől a fiktíven belül is fiktív, illetve inkább steril helyzetek keletkeznek, melyekben az egyéni sorsnál rendre fontosabb a társadalmi szerep. "A munkapiacon tárgyból alannyá akartam előlépni", mondja Nóra (ez persze nem sikerül neki, de hisz épp azért mondja, hogy ezt demonstrálja). És ugyanez érvényes a többiekre: a hol pincérnőknek, hol a "vágy titokzatos tárgyának" öltöztetett munkásnőkre - Ambrus Mária jelmezei olyanok, hogy ugyancsak a sztereotípiák öltöztetik a szereplőket -, aztán Lindénére is, aki a kínálkozó társadalmi "szereplyukat" használja ki, amikor egyszerre lesz Torvald házvezetőnője, a gyerekek pótanyja és a férfi szeretője, utóbbiban azt is kínálva, amire a férfi mindig is vágyott, a dominát. De a férfiak sincsenek kímélve itt: beszédes, ám az egyéni sorsot és jellemet tekintve keskeny klisék valamennyien; nevük a szerepé, amelyet játszanak.

Jelinek mindazonáltal annyira rákattant a kétségtelenül mindmáig releváns társadalmi-politikai mondandójára, hogy sok a teendő egy nemcsak elviselhető, hanem érdekes, érvényes és sodró előadás megteremtésében. Kerekes Évára - aki Zsótér alkotótársává, ha úgy tetszik, a neki rendelt előadásszerep megteremtésében nemcsak annak tárgyává, de alanyává is vált - az a rettenetesen nehéz feladat hárul, hogy tartsa magát a szerephez, és ne vigyen el bennünket a szegény Nóra személyes élettörténetének amúgy könnyedén átlátható sűrűjébe. Vagyis: ne operáljon lélektani színészmegoldásokkal, és vágja sutba a magyar színjátszás legerősebbnek tudott hagyományát, a lélektani realizmust. Ugyanakkor persze "fölismerhetőnek" kell lennie, vagyis kínálni a hagyományos fogódzókat, mind Ibsenből, mind Jelinek "üzenetéből". Utóbbiban nagy segítség számára Ungár Júlia remek fordítása, amely híven közvetíti Jelinek másik mániáját: a nyelvi megformálás elsődlegességét a színpadival szemben.

Kerekes Éva színészetének egyik meghatározó vonása az erőteljes önreflexió - ez jön neki itt kapóra; akár a zene nélkül előadott tarantellát, akár a szexuális bérrabszolgaság jelenetét nézzük, és közte a többit is -, ez a legerősebb eszköze, amely szépen végig is vezeti immár nem annyira Jelinek, mint inkább Zsótér útjain. A mozgékony stúdió minden szegletében, a lépcsőn, annak korlátján, a vezérlőben, az asztalnál otthonosan mozog, és miközben harsányan kidomborítja ennek a Nóra-folytatásnak az állomásait, élénk mimikájával, mozgásának és beszédének hajlékonyságával mintegy kommentálja is őket.

A többiek - köztük a nemi sztereotípiáknak is fityiszt mutató, férfiak által játszott női szerepek alakítói - pontosak és ugyancsak kreatívak. Epres Attila személyzetisében, Polgár Csaba előmunkásában, Vajda Milán konzuljában, Máthé Zsolt miniszterében éppen a visszafogottság játszik főszerepet: amit nem pakolnak bele a szerepekbe, attól lesz erős. Debreczeny Csaba önironikus eszköztára ismert: tágra nyílt szem, kissé szedált, éneklős beszédstílus; ami adott esetben passzol ehhez a Torvaldhoz, csak a színésztől megszokott már. Kerekes Viktória Lindénéje viszont nagy találat: az Ibsennél sejtetett vonások bomlanak ki benne teljes "szépségükben".

Egy erősen didaktikus, röpirat típusú drámát végtére is kimentett Zsótér és csapata, valamint az Örkény és csapata a színpadi reménytelenségből.

Örkény Színház, január 24.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.