Tánc

Közép-Európa Táncszínház: Click

  • Sisso
  • 2015. december 19.

Színház

A negyedik Sissi Őszi Tánchét nyitóprogramja a házigazda KET bemutatója volt. Ujszászi Dorottya a tavalyi Ifjú Koreográfusok Fóruma keretében dolgozott együtt a független társulattal, és ő az első, akinek a tehetséggondozó program műhelymunkája után a színház repertoárjára kerül a koreográfiája. Ujszászi felvidítja a hétköznapi kortárs táncot, salsaelemekre építi a kontakt improvizációt – ezt a stílust conslának nevezi. Ebben az úgymond műfajban született az új előadás is, ahol a sztenderd figurák, a balett és kortárs elemek organikusan kapaszkodnak össze, miközben párkapcsolatok történeteit mesélik el.

Ha már latin, akkor terítékre kerülnek a klasszikus férfi és női szerepek. Macsók, lúzerek, magányos szüzek, buja madonnák, merengő széplelkek és nem utolsósorban ­héja nászutasok bukkannak fel drámai, szentimentális, vagy éppen komikus helyzetekben, fizikai álló­képességüket ünnepelve. Hargitai Ma­­­riann, Horváth Adrienn, Jakab Zsanett, Wéninger Dalma, Ivanov Gábor, Kovács Péter és Szabó András táncosok előszedik a színészi bátorságot is, és rendre megnevettetik a közönséget, miközben feszes és pontos szólókat, duókat és csoportos szinkrontáncokat adnak elő egy mediterrán bérház udvarára emlékeztető térben, száradni ki­akasztott ruhák között. Jól összefűzött epizódok és pazar mozdulatok, ám egészében mégiscsak egy csinos kapcsolati panelgyűjtemény. És bár értem a szélsőséges váltások szándékát, de a laza gegekhez nem passzolnak a szentimentális szerelmes nóták. A végén mégis vastaps a jutalom, hisz mindannyian latinok vagyunk legbelül.

Bethlen Színház, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.