Neil Simon színháza

New York, New York

Színház

Az óceán túlsó partjáról honosított, nemzetközi patentek és erősen lokális humor, a személytelenségig lehasznált poénok és kitartó önéletrajziság: tüntetően vegyes elemekből felépített, s mégis homogén Neil Simon színházi életműve.

Bulvárszerző, darabgyáros, a Broadway találékony színműiparosa: ne higgyük, hogy csupán magyar nyelven keresgélték évtizedeken át a megfelelő, vagyis a dehonesztálóan elismerő megjelöléseket az idén augusztusban 91 esztendősen elhunyt Neil Simon tevékenységére. Legtöbbször az olcsó – habár aranyat érő – sikerek robotosát látták az íróban a világtörténelmi meg a színházi vasfüggönyön innen és túl egyaránt, s az elhúzott szájú, lekicsinylő summázásokat legfeljebb részben ellensúlyozhatták a dafke túlértékelések születésnapi gesztusai. A kegyeleti időszak most mindenesetre az utóbbi közelítésnek kedvezne, ám az alábbiakban inkább csak a karrier és a színpadi életmű néhány jellegzetességének leírására teszünk kísérletet.

„Gyerekkoromban rendszeresen kidobtak a moziból, mert olyan hangosan röhögtem. Bámultam, hogy Chaplin képes megnevettetni a nézőket. Ez látszott számomra is az egyetlen módnak arra, hogy kapcsolatot teremthessek az emberekkel. Én is vicces jeleneteket akartam írni. Olyanokat, amelyeknek hatására a közönség a padlón fetreng a nevetéstől.” Így emlékezett vissza az 1927-ben született Neil Simon arra az alapvető élményre és indíttatásra, amely azután a teljes írói pályafutását meghatározta. A középiskolás szkeccsírót csak az egyetem és a katonaság tarthatta vissza néhány esztendeig, míg végre bekerült a rádiós és tévés show-műsorok szerzői kalákájába, a bátyja, Danny Simon, Mel Brooks, Carl Reiner és az ott benjáminkodó Woody Allen társaságába.

Az említettek egyebek közt a nálunk jószerint ismeretlen komikus, Sid Ceasar műsoraiba hordták össze a hasznosítható gegeket, s ez a gyakorlat – akárcsak Ceasar frenetikusan ripacs, őskomédiás figurája – ugyancsak beépült Simon darabírói praxisába. Erre jó bizonyság A Napsugár fiúk (1972) egésze, amely voltaképp egyetlen kalaplengető tisztelgés a tévé hőskoráig viruló, zsidós vaudeville-humor, annak alaptípusai és poéntechnikája előtt. Willie Clark és Al Lewis, a két kiöregedett komikus dialógusai rendre ezt a regisztert idézik, a félreértéses bonyolítással például szinte Abbott & Costello párjeleneteit (lásd: Who’s on First?) kopírozva:

„Willie: Hallottad, hogy Sol Burton meghalt?

Al: Ne mondd!... Ki az a Sol Burton?

Willie: Nem emlékszel Sol Burtonre?

Al: Ja persze, ő volt a Belasco igazgatója.

Willie: Az Sol Bernstein volt.

Al: Dehogy Sol Bernstein. A Belasco igazgatója Sol Burton volt.

Willie: Sol Bernstein volt a Belasco igazgatója, és nem a Belascóé, hanem a Moroscóé.

Al: Sid Weinstein volt a Morosco igazgatója. Sol Burton volt a Belascóé. De hogy ki az ördög volt Sol Bernstein, arról fogalmam sincs.”

Megannyi más helyen Simon szívesen alkalmazott, a tévéshow-kban is folytatólagosan igényelt, egymondatos poénokat. Például az éppenséggel pályafutásának csapatmunkás, gagmani szakaszát megörökítő Nevetés a 23. emeleten (1993) számos pillanatában, ahol a kollektív egzisztenciális válság mélypontján elhangzik e mondat: „Ez mindnyájunk számára nehéz időszak – így ebéd előtt.”

Bohózat, vígjáték és tévészkeccs érintkezési pontját jelzi Simonnál a színészi bejövetelek, vagyis az entrée-k megkomponáltsága is. Ezek a színre lépések néha ráadásul szándékosan késleltetettek és akadályoztatottak. A Napsugár fiúkban Willie Clark ajtaja például állandóan beragad, toppantani kell a kinyitásához, míg a Mezítláb a parkban (1963) cselekménye az ötödik emeleten játszódik: lift nincs, így aztán mindenki hatásos lihegéssel, asztmatikus kifulladással indíthatja színpadi játékát.

A magyar közönség számára ezek a technikák persze Neil Simon ismerete nélkül is rég ismerősek lehetnek, elvégre a békebeli pesti kabaré közkincse ilyesmikből állt össze. No és persze Molnár Ferenc is szívesen élt egyik-másik efféle megoldással. Márpedig Neil Simon, ha rendre Csehovot emlegette is tüntető reverenciával, rengeteget tanult Molnártól, ahogyan a francia bohózatírás klasszikusaitól (Feydeau, Labiche stb.) vagy akár Oscar Wilde-tól és Noël Cowardtól. Úgy lehet, a felvonás­építkezés terén – közvetlenül vagy közvetve – épp a Plaza Hotel 835-ös szobájában kiszenvedett magyar emigránstól leste el a legtöbbet az amerikai kismester, aki legsikerültebb egyfelvonásos-füzérének cselekményét épp ebbe a szállóba helyezte. Igaz, egy emelettel lejjebb, hiszen a Hotel Plaza (1968) történetei mind a 719-es lakosztályban játszódnak. (Ez az egybeesés persze nyilván véletlen volt, és aligha rejtett hommage, nem úgy, mint az 1965-ös Furcsa pár női szereplőinek elnevezése: Cecily és Gwendoline ugyanis egyenesen Oscar Wilde Bunburyjéből vétettek.)

Ha már hommage-t említettünk, a Hotel Plaza inkább New York előtt hódolt, akárcsak Neil Simon szinte teljes életműve. A bronxi szerző őszintén – és nyilvánvalóan kifizetődő módon – rajongott hatalmas szülővárosáért, s így aztán már legelső darabja, az 1961-es Fújd meg a kürtöd is itt játszódott: az Upper East Side-on, s Manhattannek ugyanezen a környékén róják a maguk köreit A Második utca foglyai (1971), de a Pletykafészek (1988) alakjai is. New York-i Oscar Madison és Felix Ungar a Furcsa párból, de éppígy Al és Willie is, és persze ugyancsak itt „táncol” a szegény kis Charity Hope Valentine (Sweet Charity, 1966).

Akárcsak Woody Allen számára, úgy Neil Simonnak is rendre New York volt a kályha. New York és az önéletrajziság, merthogy Simon meglepően gyakran fogalmazta át színpadra és filmre a maga életét. A nyíltan autobiografikus s a felnőtté válás folyamatát érzelmesen jelenetező Eugene-trilógia (Brighton Beach Memoirs, 1983; Biloxi Blues, 1985; Broadway Bound, 1986) mellett megannyi nem nyilvánvaló ponton is saját anyagból dolgozott a drámaíró. Leukémiában fiatalon elhunyt első feleségének dévaj elevensége a Mezítláb a parkban ifjú Mrs. Bratterének alakjában él tovább, míg az asszony halála utáni újrakezdést és az új házasságot (a színésznő Marsha Masonnel) a Második fejezet (1977) tette színpadon is megtekinthetővé.

Érdekes módon az alkalmasint legsikerültebb Simon-darab, a Furcsa pár mégis valaki más életéből való. Bátyja, Danny Simon költözködött össze ugyanis átmenetileg egy tőle radikálisan eltérő természetű barátjával: trehány fickó a tüchtig rendmániással. S habár a helyzetben rejlő darabötletet még Danny ismerte fel, a megírás lehetőségét végül átengedte az öccsének. Simon a Furcsa párral jutott a legközelebb olyannyira áhított (és mi tagadás, olykor kínosan elvétett) céljához, melyet így fogalmazott meg: „Az élet egyszerre szomorú és vidám. Régebben mindig azt kérdeztem: milyen egy vicces helyzet? Ma azt kérdezem: milyen egy szomorú, és hogyan tudnám azt humorosan elmesélni?” A korábbi kudarcokat mintegy újrajátszó két párkapcsolati hajótörött jó esetben valóban nem csak nevetésre készteti a Furcsa pár közönségét.

Igaz, a túlértékelés veszélye még ebben az esetben is fennáll, hiszen voltaképp a Furcsa párról is elmondható mindaz, amit hajdan Molnár Gál Péter A Napsugár fiúkról megfogalmazott: „Köteteket lehetne írni arról, hogy Neil Simon érzelmesen vidámnak szánt színdarabja mennyi mindenről nem szól.”

Az üzembiztosan bejáratott technika, a markáns színészi egyéniségekre számító és a komikusi öntevékenységnek okosan teret engedő szerepek sora, s persze a bevezetett firma még bizonyosan jó ideig fenntartja majd a Furcsa párt, és Neil Simon több más darabját is. Az örökkévalóságról egyelőre még nem nyilatkozhatunk.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?

„Mint egy óvodás”

A közszereplők cáfolhatóan hamis privát legendáival az egyik fő probléma az irracionalitás, a logikátlanság – vélekedik a történész. A többi közt Magyar Péter sikeréről is beszélgettünk Ungváry Krisztiánnal, aki nem hiszi, hogy az országban hamarosan véget érne az agymosó demagógia uralma.