Színház

Prezi

Schilling Árpád / Krétakör: A Párt

  • Tompa Andrea
  • 2014. május 10.

Színház

A választások előtti hétre időzítették A Párt című darabot, van várakozás tehát (és küzdelem bejutni a Trafóba, mindössze háromszor játsszák). A darab elején megalakul az A Párt nevű zenekar: a közvetlen, lágy, fiatal francia színésznő, Juliette Navis jelenti be mindezt. Majd megkéri a nézőket, hogy tegyenek egy igaz állítást Magyarországról. A magyar néző nemigen szereti az efféle megszólítást, ritkán tud neki jól megfelelni - reputációnk: zárkózottak, komolyak vagyunk, kevéssé spontának és felszabadultak.

Valaki az első sorban olyasmit mond, hogy "Magyarországon jó élni", de aztán nemigen tudnak sem a színpadon, sem a nézőtéren ezzel mit kezdeni, a semmiben lóg. Ez most irónia volt? Vagy tényleg? Pedig ha a mondat mögé lehetne nézni pró vagy kontra, már jól éreznénk magunkat.

Egyfajta koncertszínház kezdődik, benne fájdalmas, lágy dallamok, frontális politikai prezentáció, színházi elemek, hosszú filmbetétek, akrobatika. Amúgy posztdramatikusan, mindössze laza dramaturgiával, történetcserepekkel. Összetett, változatos nyelv, szórakoztató is, bár Schilling színháza most pont nem erre törekszik. Az új elem egy első látásra színházidegen műfaj beemelése: a frontális prezentáció, amelyben az előadó vetített képekkel mutat be politikai-gazdasági elemzést a mai Magyarországról. Brechttől ez sem volna idegen, ő az ihletője ennek a színháznak, az előadás mottója tőle származik: "Hogy minden azoké legyen, akik bánni tudnak vele." Akárhogy forgatható mondat, szólhat a hatalom birtokosairól, a "népről", lehet igazságosztó és demagóg, minden attól függ, hogyan használjuk.

A laza történetszál két családon vezet keresztül (ők a magyar színészek: Szalontay Tünde, Nagy Zsolt, Sárosdi Lilla, Terhes Sándor), egyik hatalomra kerül, és belesodródik a korrupcióba, hogy aztán erejét felesége megverésével is bizonyítsa. A másik család, ahol egy vak lányt nevelnek, pusztulásba hull.

Két jelölt közül választhatunk kézfelemeléssel - persze két férfi -, akik választási beszédet mondanak; tanár és tanítványa. Egyikőjük, vélhetőleg történelemtanár, a magyar történelem traumáiból vezet el a jelenhez, a másik az üzletember, aki "cselekszik". Az utóbbi nyer. Az előadás tematikus csomópontokon vezet keresztül: Demokrácia, Hatalom, Zóna, Szerelem címszavakat vetítenek, erről szólnak a jelenetek. Az előadás legjobb pillanatai mégis a színháziak maradnak. Amikor a magyar színészek a "magyar valóságot" adják elő, általánosságokat beszélnek, szavaikban igazi panaszkodás; ez így elég szürke. Azonban három "kisgyerek" az asztalon, az asztal mellett és alatt rosszalkodik: akrobatikus játékokkal, humorral, a szülők észre sem veszik őket - ez igazi színházi pillanat. Ez a nemtörődés "magyarabb", mint a szó-szó-szó. A francia cirkuszakadémia diákjai ők, akikkel Schilling már korábban is dolgozott. Ugyancsak szép és színházi jelenet a Hatalom fogalmának illusztrációja (a szó legjobb értelmében): egy vak lányt három látó fiú bosszant, piszkál. Finom jelenet, ami éppen azt a konkrét és mégis megfoghatatlan emberi rosszat mutatja fel: a gyengébbel szembeni elnyomást, a szolidaritás hiányát, erőfitogtatást.

Az előadás gyengébb szála a (francia színész által játszott) EU-megfigyelő, aki elmondása szerint már tíz éve van Magyarországon. A "prezi" formáját nem esik nehezemre elfogadni mint brechti hagyatékot, bár a Magyarországról tett megállapítások végiggondolhatatlanul gyorsan sorjáznak, nem érünk rá felismerni, hogy igazak-e. Kissé elveszíti ironikus voltát, valahogy nyersen agitál. A külső szempont felületessége zavaró: ahogy a darab elején sem tudtunk mit kezdeni vele, hiszen kívülről minden valahogy túl egyszerű és bugyuta, amit itt, kicsiny országunkban művelünk.

Aztán a leendő erkölcstantanárok érveit hallgatjuk - résen kell lenni, megint csak túlságosan pörgetnek mindent. Kezdem azt hinni, túl sok témát markol fel ez az előadás: közélet, család, oktatás, nejlonzacskóban pénz.

Az előadás a kegyetlenség, széthullás képeivel ér véget, míg új fordulat és új színházi stílus nem következik: intervenció. Nagyon fiatalok, a Krétakör Szabadiskola kamaszai a nézőtér soraiból kérik ki maguknak, hogy kimaradnak a hatalomból. Van valami naiv, szimpatikus a megjelenésükben (és osztom is elvárásaikat), mégsem érezhető, hogy valami természetes, spontán őserő tör fel belőlük. Aztán Gulyás Márton Krétakör-producer jelenik meg öltönyben, és támogatást kér a Krétakörnek. Szerencsére egy fejszével fogják kiüldözni a színpadról, az irónia legyőzi az ellenszenves egyszázalék-kérincsélést.

Schillinget nem érdeklik már a tiszta színházi keretek, az az artisztikus, kidolgozott formájú művészszínház, amit a Feketeország korában használt. A nyers megszólítás, szembesítés, közvetlen hatás a fontos most számára. Van bőven düh az alkotókban, van látomás a pusztulásról; mindez érzelmileg szimpatikus, szellemileg azonban nem elég gazdag. Nem szeretnék a 60-as évek kritikai elvárásaival fordulni Schilling felé, elítélve mindent, ami nem tud "kiutat mutatni", de valami elvihető szellemi muníciót kérnék, ami a múlékony zenei-képi-mozgásos hatások után marad. Meg azt is, hogy minél több előadását lássam itthon.

Trafó, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.