Operett

Kis karácsony – Tolcsvay–Müller–Müller: Isten pénze

Színház

Nem, Charles Dickens nem forog a sírjában: Dickens mesélő kísértetté vált a Karácsonyi énekből adaptált húszéves magyar musicalben. Azazhogy ő a történetmesélő és egyúttal a fukar Ebenezer Scrooge régen elhalt üzlettársának szelleme is, aki Tolcsvay László meg a Müller és fia cég által jegyzett Isten pénzében egy személyben tölti be az elmúlt, a jelen és a jövendő karácsonyok szellemének tisztét is.

Ez így most picit kuszának látszik, ugye? Akkor az olvasó máris átérzi e sorok írójának tétovaságát: vajon sikerült-e helyesen, az alkotók szándéka szerint követnie az Operettszínház november végi bemutatójának történetvezetését? A válasz valószínűsíthetően tagadó: nem sikerült, elvégre az irodalmi alap ismerete híján máig értelmezhetetlen maradt volna az is, hogy például kit is játszott a történetben a matrózmulatságot vezénylő, álszakállas, álhajas – és egyáltalán: mindenestül ál – Serbán Attila? Hát tényleg ő lett volna az öregen is derűs és kedélyes Fezziwig úr?

Bizony nem a félreérthetetlenül világos történetmesélés a darab s egyszersmind Somogyi Szilárd rendezésének fő erőssége, ám ez éppenséggel nem jelenti azt, hogy ne is lenne fő erőssége ennek a rendezésnek, s általa az új előadásnak. Merthogy a színpad időről időre szépen megtelik ügyesen mozgatott alakokkal, s Kerényi Miklós Gábor iskolájának megfelelően mindig akad mit néznünk: vásári és hullarabló sokadalmat, megforgatott díszletet, a túlságosan sok gyors számot mindig szorgalmasan bemozgó, helyre koreográfiát (Balogh-Barta Viktória munkája), profin kijátszott bájos gyermekszereplőket. De még csak nem is ez az előadás igazi erénye, hanem az a hitelesnek bizonyuló érzelmesség, amely itt is, ott is kicsap egy-egy alakításból meg lassabb-hálásabb dalból. Talán nem csupán a korral együtt járó szentimentális ellágyulás és nem is a közelítő karácsony hangulata tette, de az Isten pénze több ponton is megindította a kritikust, amire amúgy vajmi ritkán van eset.

A Scrooge hosszan tűrő alkalmazottját alakító Szerényi László például eddig még soha nem tűnt a nézői érzelmeket befolyásolni képes személynek, ám most, deli bájgúnár helyett meggyötört apaként fellépve talán a bemutató estéjének legszebb pillanatait szerezte hatásosan beállított figurájával meg az Ember volt és boldog­talan dallal, amelyről Dunai Tamás egykor a Madách Színházban nem sejtette meg, hogy ennyi énekelnivaló rejlik benne. A meghitt Cratchit család egyebekben is kiérdemelte rokonszenvünket, s épp így, színészként is tehetséggel tevékenykedett az előadás két főszereplője, a Scrooge-nak kezdettől kissé lágyabb, morcosságában mindvégig a tétova magányt érzékeltető Földes Tamás, valamint az író és szellem Szabó P. Szilveszter, akinek szereplistájára most egy újabb démonikus, kárhozott alak került fel: nem annyira a beskatulyáztatás veszélyét, mint inkább színészalkatának belülről kisugárzó, mintaszerű típusosságát felmutatva.

Budapesti Operettszínház, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.