Vigyázz, tao, megalakult a tiszta kezek társasága: Vidnyászky, Ókovács, Oberfrank, Fekete…

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 4.

Színház

Pár színház megfogadta, hogy egy fillért se ad közvetítő cégeknek a taóból. Vidnyánszy a Narancsnak elmondta: sok ötletük volt még a szigorításra, de nem mentek át a kormányon.

Néhány színház ünnepélyesen megfogadta, hogy ezentúl a teljes tao-támogatásra igényt tart, és egyetlen fillért nem ad közvetítő cégeknek. Nos, ez önmagában nem tűnik hírértékűnek, még akkor sem, ha tudjuk, hogy a gazdasági vállalkozások által a színházaknak felajánlható társasági adót összegyűjtő cégek a kezdeti néhány százalékos jutalék helyett ma már nem ritkán 40 százalékot igényelnek. A Mazsihisz például – a máig nem cáfolt vádak szerint – a Zsidó Nyári Fesztivál után 45 millió helyett csak 18 millió forint tao-bevételhez bírt jutni, a többi egy közvetítő cégnél maradt.

A tao-felajánlásokat a színházak, zenekarok igazolt jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe.

Tízen Túliak Társasága

Feltűnő volt, hogy a nemrég alakult Tiszta Tao Társaságok (TTT) tegnapi sajtótájékoztatóján egy kivétellel az új magyar előadó-művészeti politika nagyágyúi vonultak fel mint a közösség alapítói, olyanok, akik nem demonstratív kiállásokkal, hanem miniszteri dolgozószobákban szokták eligazítani a honi színművészet néha nem eléggé egy irányba húzó ekhós szekerét. Ott volt Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója és Fekete Péter, a Magyar Cirkusz- és Varieté főigazgatója, miniszteri biztos. Utóbbi kettő a Színházművészeti Bizottságnak is tagja. Moderátorként pedig Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság főtitkára lépett fel, s a közönség soraiból Nemcsák Károly, a József Attila Színház igazgatója is támogatásáról biztosította a kezdeményezőket. (Kakukktojásként Jordán Tamás, a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatója is megjelent.)

Vidnyánszky és Fekete

Vidnyánszky és Fekete

Fotó: MTI

Tao bácsi meséi

Mint már jeleztük, a közvetítő cégek működése csak egyik baj a tao kapcsán, hiszen sokkal durvább, helyenként bűncselekménygyanús esetekre bukkanhatunk, ahogy bukkantunk is egy évvel korábban megjelent cikkünkben.

Például arra, hogy vélhetően csak papíron létező előadások után is igényelnek taót a színházi vállalkozások, s hogy különösen a turnék esetében nehezen ellenőrizhető a valós jegybevétel. A szakmában is kiverte a biztosítékot, hogy Román Sándorék lettek a legtöbb, 2 milliárd forintnyi taóra jogosultak tavaly. Ehhez a 38 fős társulatnak – legalábbis papíron – 1066 koprodukciós előadást kellett tartania, 588 ezer fizető nézőnek. (Összehasonlításul: a Magyar Állami Operaház ennél kevesebb, 549 ezer nézőt vonzott, és Románék jegybevételének csupán harmadát hozta.) Kreatív módszer, amikor könnyűzenei koncerteket, például egy R-GO- vagy Caramel-bulit színdarabként adnak el, így taót lehet igényelni utána. De Mága Zoltán újévi koncertje is nagy tao-gyár, mert a prímás mögött nagyzenekar húzza, így szimfonikus koncertnek minősül, tehát szintén taózható. Ezzel a módszerrel például Csepregi Éva koncertje után is lehet taót igénybe venni. Van, amikor valószínűleg fantomcégek működnek fantomelőadásokkal. A Nagyvilágban a Magyar Kultú­­­ráért Közhasznú Egyesületnek például meg sem jelenik a bevételei között az a jegybevétel, ami után taót igényelt vissza. Honlapjukat nem leltük, az interneten nem találunk a nevükben szervezett programokat. És a sor még hosszan folytatható….

Ókovács Szilveszter és Vidnyánszky Attila is hivatkozott lapunk fentebb idézett cikkére, utóbbi megjegyezte, ő előre látta a taóval való visszaélés lehetőségét, ezért annak öt évvel ezelőtti bevezetésekor és most is ellenzi azt. Ugyanakkor tény, hogy ez a bevételi forma ma már beépült a színházak költségvetésébe, így mindenki retteg, hogy a visszaélések miatt a tisztességesek szívhatnak. Hoppál Péter kulturális államtitkár nemrég lapunknak kerek perec megmondta, hogy nem akarták „bolygatni az ügyet”, amíg az unió a jövőre lejáró lehetőséget nem engedélyezi újra. Ez megtörtént.

Ez is operett, az is operett

Hoppál, de a sajtótájékoztató résztvevői is úgy nyilatkoztak a Narancsnak, hogy itt az ideje, hogy „rendet tegyünk”. Bár kisebb elemekben sikerült módosítani a törvényt, például jövőre már csak 1,5 milliárd forintig lehet igénybe venni az adófelajánlást, korábban pedig az unión kívüli turnék után szüntették meg a tao igénybevételét (nagy bánatára a dubajozó rúdtáncosoknak), de áttörés nem volt. Talán ezt a frusztrációt jelenti, hogy a kormánnyal szót értő színigazgatók ilyen akciót szerveztek, mint a TTT. Vidnyánszy kérdésünkre elmondta, hogy számos ötletük volt a szigorításra, de ezek nem mentek át a kormányon. Egyik ilyen, hogy a külföldi turnék bevétele ne számítson tao-alapnak. Nem csodálkozunk rajta, nagyon fájna ez az Operettszínháznak, mely tavaly a második legtöbb, 1,1 milliárd forintnyi taót gyűjtötte be, nem elhanyagolható részben a turnéi segítségével. A turnékat egy forprofit magáncég, a korábban Lőrinczy György – ma ő az Operettszínház igazgatója – vezette Pentaton Kft. szervezte.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.