Négyévente ikszelni a diákoknak nem elég!

  • Kremmer Sarolta
  • 2013. május 29.

Tanerő

Posztszocialista országban élünk, így nem csoda, hogy sokakat a retorzióktól féltenek, én magam is rengetegszer hallottam a „tudják a nevedet, nem vesznek fel egyetemre, nem kapsz majd munkát” mondatot. Egy érettségiző diák a rendszerkritikus gondolkodás szükségességéről.

Amikor megkértem néhány politikailag aktív, középiskolás barátomat, írják le, mit tartanak a közoktatási rendszer legnagyobb hiányosságának, rengeteg olyan dolgot soroltak fel, ami nekem, egy budapesti elit gimnázium tanulójaként soha nem jutott volna eszembe. Rámutattak arra, hogy óriási szerencsém van, hiszen nem érzékeltem, hogy tanáraim „fura, behatárolhatatlan tömbként” tekintenének az osztályomra, hogy jó néhányan lemorzsolódnának még az érettségi előtt (elvégre tizenhat éves korig kötelező csak az iskola…), hogy a vezetőség teljesen figyelmen kívül hagyná a diákok véleményét. Alig, szinte sohasem szembesültem ilyesmivel, így nem is lenne őszinte, ha a fenti gondokról írnék.

A rengeteg sebből vérző közoktatás engem legfájdalmasabban érintő pontjáról viszont órákig tudnék mesélni.

Amit a leginkább hiányolok, az a rendszerkritikus gondolkodásra, a közügyek értelmezésére, ne adj’ isten, a minél aktívabb közéleti szerepvállalásra való felkészítés. Természetesen nem azt várnám, hogy apró politikusokat képezzenek a gimnáziumokban, szakközépiskolákban, szakiskolákban, de a most működő „rendszer” elfogadhatatlan. A politika hivatalosan mind az egyetemekről, mind a közoktatási intézményekből ki van tiltva. Ez az álláspont az általános hozzáállást tekintve – miszerint csak pártpolitika létezik, illetve mindenkit kötelező jobb- vagy baloldaliként kategorizálni, a saját táborát pedig senki sem kritizálhatja – talán nem is baj. Mégis fontos lenne bevezetni valamit az alapvető fogalmakat tisztázó társadalomismeret mellé, hogy folyamatosan reagáljanak a minél elfogulatlanabb felnőttek a mindennapi történésekre. Erre pedig azért van feltétlenül szükség, mert ma Magyarországon nincs diák, aki ne találkozott volna óráján saját nézeteit terjesztő oktatóval. A tanárok világnézete azonban nem egységes – remélhetőleg a pedagóguskar etikai kódexe kijavítja e szörnyű hibát –, így kiegyensúlyozottabb vélemények mellett egészen szélsőséges állásfoglalásokat is hallanak a tanulók. Ezzel nem is lenne gond, ha szerepelne a tantervben óra, amelyen helyükre kerülnének az esetleg egészen radikális nézeteket valló okos felnőttek mormolta félmondatok, értelmeződnének kifejtetlen gondolataik. A hírhedten passzív 14–18 éves korosztály szinte csak ilyen informális megszólalásokon keresztül találkozik közéleti reflexiókkal, így nem csoda, ha nincs túl sok kedvük a politizáláshoz. (Ha mégis van esetleg, a játszva befogadható üzenetekkel közeledő szélsőjobboldal lesz számukra szimpatikus.)

A 2012–2013-as tanév telén zajló tüntetések során rengetegszer tették fel a kérdést: miért a hallgatók tiltakoznak a középiskolás diákok helyett? Noha az egyetemisták szájából egyszerű válasz lehet a szolidaritás, a felelősségvállalás, érdemes tovább gondolkodni kicsit. A mostanában tüntető generáció az első, amelynek tagjai 1989 után születtek, így szüleink, átélve a rendszerváltást, nem sulykolták belénk – még ha úgy gondolják is –, hogy pár századmagunkkal sétálgatni a városban teljesen felesleges; ismerünk pozitív példákat külföldről, ezért hisszük, hogy a demokrácia nem csak azt jelenti, hogy négyévente húzunk egy ikszet valahová.

A fenti felfogás azonban szinte csak az egyetemi hallgatók között terjedt el. A felsőoktatási törvény első módosítását követő, 2012 februárjában zajló tüntetések résztvevőinek átlagéletkora megmutatta, hogy a felvételi előtt álló középiskolásokat nem érdeklik még az őket közvetlenül érintő politikai döntések sem. Ezért pedig a közoktatást lehet és kell hibáztatni. Ez a tendencia később változni látszott – valószínűleg a demonstráló egyetemisták mutattak példát a fiatalabbaknak –: majd’ egy évvel később, az államilag finanszírozott egyetemi helyek számának további csökkentése után végzős diákok is szerveztek többezres tüntetést. Eközben jó pár iskolában tiltakoztak ülősztrájkkal, és megalapították a Középiskolai Hálózatot, sokan csatlakoztak a HaHához, később az egyetemfoglalókhoz.

A mozgalmak tagjainak szerintem legfontosabb feladata a látásmódjuk elterjesztése – sajátjuk mellett az idősebb generációkban ugyanúgy. A „felnőttek” szemléletmódjának megváltoztatása pedig önös érdekké is válhat, ha a szülőkről, nagyszülőkről van szó, hiszen az aktivizmus könnyen generálhat vitákat. Saját tapasztalataim alapján a civil politikai kultúra nemléte okoz konfliktusokat: sokan nem tudják elhinni, hogy ellenzéki pártok támogatása nélkül is működnek a mindenkori kormányt bíráló csoportok. Ugyanebből a forrásból táplálkozik az elterjedt, a demonstrációkat, fórumokat teljesen értelmetlen, hatástalan időtöltésként beállító vélemény is. Posztszocialista országban élünk, így nem csoda, hogy sokakat a retorzióktól féltenek, én magam is rengetegszer hallottam a „tudják a nevedet, nem vesznek fel egyetemre, nem kapsz majd munkát” mondatot.

Az esetleges családi ellenérzések szerencsére hatástalannak tűnnek, aki egyszer csatlakozott valamelyik diákcsoporthoz, politikailag aktív is marad. A mozgalom egyszerűen átvette a hiányzó tanóra szerepét, tagjai közül pedig egyre több, a világot kritikusan szemlélő, a közügyek felé érdeklődéssel forduló tizenéves kerül ki.


A szerző érettségiző diák, a Hallgatói Hálózat aktivistája.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”