Könyv: Vissza a modernhez (Bonta János: Modern építészet 1911-2000)

  • Szentpéteri Márton
  • 2002. november 28.

Trafik

Az elmúlt években a hazai építészetkritika jelentősen fellendült, és nem csupán mennyiségi értelemben. Egy új és üdvözlendő változás nyomán az építészet ma egyre gyakrabban tárgya a zsurnálkritikának. Ehhez persze az is hozzájárul, hogy az ezredfordulón csak a millenniumi idők beruházási lázához hasonlítható építkezési dömping indult meg: sorra épülnek a városképet alapjaiban meghatározó középületek tucatjai. Nem is beszélve a Bauhaust designtörténeti jelentőségével szemben "ingatlanforgalmazási kategóriává" (Bojár Iván András) silányító, igencsak kérdéses esztétikai értékű lakóparkok járványszerű szaporodásáról. Mindezek mellett nyilván nem lehet szó nélkül elmenni.
Az elmúlt években a hazai építészetkritika jelentősen fellendült, és nem csupán mennyiségi értelemben. Egy új és üdvözlendő változás nyomán az építészet ma egyre gyakrabban tárgya a zsurnálkritikának. Ehhez persze az is hozzájárul, hogy az ezredfordulón csak a millenniumi idők beruházási lázához hasonlítható építkezési dömping indult meg: sorra épülnek a városképet alapjaiban meghatározó középületek tucatjai. Nem is beszélve a Bauhaust designtörténeti jelentőségével szemben "ingatlanforgalmazási kategóriává" (Bojár Iván András) silányító, igencsak kérdéses esztétikai értékű lakóparkok járványszerű szaporodásáról. Mindezek mellett nyilván nem lehet szó nélkül elmenni.

Virágzik az építészeti szakfolyóiratok piaca is. No és persze a világhálón is több olyan remek fórumot kereshet fel a böngésző, ahol nem csupán garbage-ra lel, de jóval inkább folyamatos frissítésű oldalakra, közülük kiemelkedik a www.epiteszforum.hu. A szakkönyvkiadás is fellendülőben: a modern építészet történetét átfogó, nagyobb lélegzetű tanulmányból két új jelent meg az idén: Kenneth Frampton: A modern építészet kritikai története (Terc Kft.), Vámossy Ferenc: A Modern Mozgalom és a késő modern (Nemzeti Tankönyvkiadó). És ilyen friss idei kiadvány Bonta János emeritus profeszszor Modern építészet - posztmodern építészet című egyetemi jegyzetéből átdolgozott - új címében némi szemléletváltást sejtető - "paperback" kézikönyve is.

Szemléletváltás

Hogy miért az új cím, arra Bonta ekképpen felel: "Meggyőződésünk, hogy a jelölt időszak hajtóereje, vezérelve, megszakítások, úttévesztések, visszaesések ellenére a modernitás, a lankadatlan törekvés az újra." A posztmodernről ellenben ugyanott így szól: "A szűk értelemben vett, klasszikus elemekkel élő posztmodern (...) rövid ideig tartó manierista átmenetnek bizonyult, amely korunk szédítő iramú változásait nem volt képes nyomon követni, s hamarosan kénytelen volt átadni a helyét egy, a korai modernt filozófiai-eszmei értelemben folytató, de az új feltételeknek megfelelően attól különböző modern változatainak. Történetünk ezek szerint a modernnel indul és kisebb kitérők után azzal is végződik." (24. o.) Bonta könyvének kritikai jelentősége éppen ebben a pár mondatban ragadható meg. A modern építészet hőskora idején, 1921-ben született professzor, aki vitathatatlanul a modern igézetében alkotott fiatalabb korában - könyvet írt például az építészet és tömegtermelés kérdéséről (1963), Ludwig Mies van der Rohe-ról (1974) vagy a Skidmore-Orwings- Merill alkotta SOM-ról (1982) -, lelkiismeretes odaadással, sok kortársát megszégyenítő éleslátással beletanult ugyan a posztmodern diszkurzus játékszabályaiba, és értően alkalmazza is azokat, ám a modern kitartó híveként bátran fogalmazza meg a posztmodern intermezzó jellegét, és teszi a modernség befejezetlen programjának folytathatóságát tankönyve alapelvévé. Bonta professzor hosszú évtizedek tapasztalatán alapuló bölcsessége kifejezetten üdítően hathat a hazai intellektuális élet jó néhány szereplőjének nyelvhasználatára, hiszen a mára már gyakorlatilag szinte semmit vagy éppen akármit jelentő posztmodern jelző még mindig rendkívül népszerű. Míg bő egy évtizede ez a szó sokak számára az építészetkritikában is csupán nyugatos divatmajmolásra vallott, és jó, ha megtette szitokszónak, addig az elmúlt években - mikorra a vájtfülűek számára ellenben már evidenciává lett, hogy a posztmodernnek leáldozott - a nájmódi felekezetváltók neofita buzgalommal kezdték fűre-fára alkalmazni a terminust. Bonta lezártnak tekinti a posztmodern építészet modernen belüli kritikai fázisát, s ez legalább olyan jó húzás a posztmodern megkésett credóját hirdetők - így többek mellett a szerves építészet egyes híveinek is - nemritkán meglehetősen zavaros rögeszméi ellen, mint mondjuk az Építész Stúdió Kft. újjáéledő modern szellemben épült irodaházai; az Alkotás Pont, a Science Park első üteme Lágymányoson, avagy korábbról a Graphisoft Információs Park a volt óbudai Gázgyár területén.

A könyv természetesen, mint oly sok, szilárd meggyőződésből írt publikáció,

nem hibátlan

Számos kitétele vitatható. Míg az az állítás például alapjaiban elfogadható, hogy a modern a legmélyebb "megrázkódtatást" jelentette az építészet eddigi történetében, az a nézet már problematikus, hogy a modern a korábbi építészetnek "abszolút ellentétét" jelentette volna. Noha a modern képviselői kétségtelenül vehemensen hirdették manifesztumaikban hagyományellenességüket, nem szabad elfelejtkeznünk oly képviselőjéről, mint Le Corbusier, aki a Modulor megalkotásakor reneszánsz előképeket is tanulmányozott, illetve a lakógép és így az Unité d´Habitation esetében az alapötlet első olaszországi tanulmányútján, egy Firenze közelében épült karthauzi kolostorban tett látogatása során merült föl. Bonta kötetében ugyancsak többször felbukkan egy másik bevett közhely, miszerint a klasszikus modern építészet nagyban támaszkodott a kubizmusra, és hogy a képzőművészeti értelemben vett kubizmus megfelelője az építészetben maga a klasszikus modern. Kétségtelen, a dekonstrukció fellépéséig e kijelentés megállta a helyét, különösen, ami az absztrakt kubizmust illeti. A építészeti dekonstrukció azonban markánsan újraírta a modern hatástörténetét: ha van építészeti irányzat, amelyik valóban képes a kubista elvek szerint különböző nézeteket szimultán felmutatni - például dekonstruálni a homlokzat ideáját -, akkor az kevésbé a klasszikus modern, és kevésbé a cseheknél egykor különösen divatos, lényegében dekoratív szerepű, eleve kubistának tartott építészet, mint a dekonstruktív.

Mindezektől és más hasonló, apróbb bizonytalanságoktól eltekintve a könyv rendkívül meggyőző, és ha a lelkiismeretes rendszerezőnek nem is mindig sikerül a huszadik századi teóriarengetegben tökéletesen átlátható rendet vágnia, ha a bonyolult bölcseleti kérdések tömör összefoglalásai itt-ott kissé iskolásan is hangoznak, Bonta János teljesítménye egyértelműen elismerésre méltó. Az egyetemi jegyzetek kiérleltségét, tételszerű tömörségét markáns kritikai állásfoglalásokkal még inkább életszerűvé tevő tanulmány kétségkívül a legközérthetőbb kézikönyv a piacon.

Szentpéteri Márton

Terc Kft., Budapest, 2002, 288 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.