kulthírek

  • .
  • 2008. szeptember 25.

Trafik

EGY KIS MOZART-ZENE Mozart eddig ismeretlen kompozícióját fedezték fel a nantes-i Mediatheque archívumában. A kotta egy 19.
századi gyűjtő hagyatékaként került a város tulajdonába, eredetiségét a salzburgi Mozarteum szakértője állapította meg. A tízcentis papírlapra írt zene valószínűleg egy D-dúr mise credo-tétele.

GYÁSZ 76 éves korában, Kölnben elhunyt Mauricio Kagel: a Buenos Airesben született komponista - művein túlmenően - saját fejlesztésű hangszerei és játéktechnikái révén is a kortárs zene jelentős alkotói közé tartozott. E héten Frankfurtban vezényelt volna, de így az Ensemble Modern fellépései emlékestekké alakultak.

Meghalt Norman Whitfield, a 60-as, 70-es évek egyik kiemelkedő R&B- és soulzeneszerzője, aki - többnyire alkotótársával, Barrett Stronggal együtt - örökzöld slágerek sorát (I Heard It Through The Grapevine, Papa Was a Rolling Stone, War) írta olyan előadók számára, mint Marvin Gaye, Smokey Robinson vagy a Temptations.

FÖLD-RAJZ Zöld tematikájú képzőművészeti pályázatot hirdetett Föld-Rajz címmel 7-14 éves gyermekek számára a Műcsarnok és a csepeli Nagy Imre Alapfokú Művészeti Iskola: a szél-, víz- vagy napenergiát "hasznosító" makettek, környezetvédelmi plakátok, illetve hulladékból készített tárgyak és szobrok beadásának időpontja szeptember 30. Részletek a mucsarnok.hu honlapon.

ALTER SZEMLEDÍJASOK A Tünet Együttes - Szabó Réka Társulat Alibi című előadása nyerte a XIV. Alternatív Színházi Szemle fődíját Debrecenben. A legjobb rendezésért Göttinger Pált (Mobil Front Műhely - DrámaMa: a.N.N.a.), a legbámulatosabb színházi jelenlétért Deák Emesét jutalmazták (Élőkép Társulat: Végtelen). A fővárosi önkormányzat Gergye Krisztián Társulatát díjazta (Melankólia).

RÁD GONDOLUNk... E címmel látható szeptember 26-ig a Kieselbach Galériában a nemrég elhunyt El Kazovszkij emlékére rendezett kiállítás.

DÜSSELDORF: BEUYS, ABAKANOWICZ Halála után 22 évvel Joseph Beuys körül folyik a vita Düsseldorfban - pontosabban arról, hogy Anatol Herzfeld gránitszobra megfelelően emlékeztet-e a 60-70-80-as évek német művészetének egyik kiemelkedő egyéniségére, vagy sem. Beuys a düsseldorfi képzőművészeti akadémián tanult, majd tanított, aztán 1972-ben kirúgták, mivel óráira beengedett egy csomó fiatalt, akiket pedig fel se vettek. A 77 éves Anatol Herzfeld - aki rendesen felvételt nyert - 1964-től tanult nála. Szobra engedélyezését előbb elutasították, mondván: nem elég színvonalas, nem sokkal később viszont arról szóltak a hírek, hogy próbaidőre mégis fel lehet állítani a 3 méter magas, 12 tonnás alkotást. Ez a történet még nem ért véget.

Problémamentesen alakult, ugyancsak Düsseldorfban, Magdalena Abakanowicz szabadtéri kiállítása: a lengyel művész mintegy száz szoborból álló installációját a Kunst Palast előtt állították fel: fűben táncoló alakok, plusz egy színpadszerű padlózaton hosszú sorban Abakanowicz emblematikus, fej nélküli figurái. Megtekinthetők januárig.

HIRST A CSÚCSON Rekordok sorát döntötte meg Damien Hirst Beautiful Inside My Head Forever című árverése. Már az egyedi, hogy a gyakran 50 százalék jutalékot felszámító galériák kihagyásával, közvetlenül a vásárlóknak adta el műveit (persze a kisebb jutalékért dolgozó aukciósházon keresztül). A Sotheby's kétnapos árverése 111,4 millió fontot hozott - soha ennyi nem jött még össze olyan aukción, ahol egyetlen művész alkotásait értékesítették. Az eladott tételek aránya 90 százalék fölött volt. A legmagasabb árat 10,3 millió fonttal a The Golden Calf érte el. Ez árverési rekord Hirst számára: képünkön 18 karátos aranyszarvakat és -patákat, továbbá a feje búbján extra aranylemezt viselő, formaldehidben tartósított, carrarai márványtalapzaton álló borjú és a 43 éves művész. Öt mű bevételét fordítják jótékony célra, köztük a Bill with Shark című olajfestményét: rajta Jean Pigozzi fotója alapján Bill Gates, amint Hirst formaldehidben úszó cápáját nézi. 313 ezer fontot adott érte a Microsoft-tulajdonos és felesége alapítványa.

PÉLDÁUL PÁRIZS A japán-francia kapcsolatok intézményesülésének 150. évfordulójára emlékeztetvén a japán művészetre fókuszál a december 21-ig tartó, 37. párizsi Festival d'Automne. Japán zenészek (Imai Csikage, Hoszokava Tosio, Ono Kazusi, Ikeda Rjodzsi) és színházi rendezők (Okada Tosiki, Hirata Oridza) mellett a performer-koreográfus Umeda Hiroaki és a filmrendező Aojama Sindzsi is bemutatkozik. A műfajok olykor átfedik egymást - az október 11-én nyíló, V?L című kiállításon például a zeneszerző, képzőművész Rjodzsi Ikeda és Benedict Gross amerikai matematikus keveredik esztétikailag is érzékelhető dialógusba. De nem csak Japánról szól a fesztivál: a La Maison Rouge-ban október 5-ig látható Christian Boltanski Les Archives du ccur című kiállítása, fellép a DV8 fizikai színház; hangversenyek lesznek a tavaly decemberben elhunyt Karlheinz Stockhausen műveiből, október 16-21. között pedig a Parasztoperát adja elő Pintér Béla Társulata a Thé‰tre de la Cité Internationale színpadán - szereplésük az év végéig tartó Európai Kulturális Évad eseménysorozatának is része.

Az Õszi Fesztiváltól függetlenül, a Pompidou Központban szeptember 29-ig látható Tatiana Trouvé, a tavalyi Duchamp-díj nyertesének kiállítása - játék az idő, a tér és a sík dimenzióival. A Musée National d'Art Moderne Georges Rouault halálának 50. évfordulója alkalmából pályájának lendületes indulását eleveníti fel L'effervescence des débuts címmel, október 13-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.