rés a présen - Három nő a világtól elvonultan répát hámoz - Madák Zsuzsanna színész

  • .
  • 2010. május 20.

Trafik

rés a présen: Május 20-án mutatjátok be az Ágens Társulattal a Szodoma után című darabot, te rendezed. Először vagy ebben a szerepben? Madák Zsuzsanna: Igen, a Szodoma után az első rendezésem, de úgy érzem, hogy az utóbbi években minden alkotómunkában valamilyen formában túlléptem a színész "szerepkörén", pontosabban egyre inkább a nagy egész érdekelt.
Már két éve vagyok Ágens állandó alkotótársa, volt egy vízióm, ő pedig megbízott a rendezéssel.

rap: A darab témája bizarr - de ezt megszokhattuk tőletek -, csakúgy, mint a kivitelezés. Mik a társulatra jellemző módszerek, és mi ebben a darabban az újdonság?

MZS: Nincs lefektetett munkamódszerünk, minden próbaidőszak más. Én igyekeztem nyitottan dolgozni az alkotótársakkal, ugyanakkor határozott irányvonalakat vázoltam fel. Hiszek a közös kreativitásban, és remélem, az előadás ezt visszaigazolja.

rap: Sokfelől szeditek a szövegeket, a zenéket? Hogyan készült a darab?

MZS: Workshoppal kezdtünk, ami fizikai tréninget, zenés és szituációs improvizációt jelentett. Az improvizációból születtek a jelenetek, illetve én folyamatosan hoztam a különböző vendégszövegeket és a dalokat. A társulat előadásaiban megszokott szerteágazó dramaturgiával ellentétben a Szodoma utánnak van egy lineáris dramaturgiája, ugyanakkor behálózza egy tág asszociációs tartomány.

rap: A nőtörténetek izgatnak titeket?

MZS: Három nő a világtól elvonultan répát hámoz... Most úgy tűnik, igen.

rap: A kőszínházból érkeztél ebbe a független társulatba. Megérte?

MZS: Hogy általában megéri-e, azt nem tudom. De nekem ez nem kérdés. Most is dolgozom kőszínházban, de számomra a függetlenség a biztonság. Az Ágens Társulat az otthonom.

rap: Inkább antisztárnak tűnsz, mindig megvolt ez benned, vagy a színészet közben lettél színházi anarchista? Hogyan kezdted a pályát?

MZS: Valószínűleg ez mindig megvolt bennem, és mindig sikerült egy rést törnöm magam számára. A székesfehérvári Vörösmarty Színházban nem elégedtem meg azokkal a keretekkel, amiket biztosítottak. Kitaláltam, hogy a színház próbaterméből csináljunk Stúdió Színházat, és az ötletemre bemutattuk Michael Mackenzie A bárónő és a komorna című kétszereplős darabját, amihez Ágenst kértem fel zeneszerzőnek. Valahogy így kezdődött...

rap: Mikor láthatunk benneteket legközelebb? Vannak-e saját projektjeid is?

MZS: A Szodoma után című előadást a bemutató után másnap, május 21-én is játsszuk, majd június 9-10-én 20 órakor a Fogasházban (Bp. VII., Akácfa u.), és a következő évadban is folyamatosan repertoáron tartjuk. Jövőre is dolgozom színészként, táncosként és dramaturgként több független társulatnál, illetve kőszínházaknál, de ami a "saját projektjeimet" illeti, azok összefonódnak az "anyatársulatommal".

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.