A bicikli első száz éve - Két kerékkel több

Tranzit

Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.
Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.

A kerékpár első, hivatalosan is nyilvántartott ősét egy bizonyos báró Karl Wilhelm Friedrich Christian Ludwig, Freiherr Drais von Sauerbronn (rövidítve csak Karl Drais) alkotta meg még 1817-ben szülőhazájában, a Badeni Nagyhercegségben. A szerkezet alapvetően fából készült, miként amúgy vasalt kerekei is - a szerkezet közepesen kényelmes üléssel rendelkezett, pedállal viszont nem, ezért az első biciklistáknak az anyaföldet taposva kellett előrelendíteniük magukat és a járművet. Az első hivatalos útra még az év június 12-én került sor, amikor Drais báró Mannheimből egészen a Schwetzinger Relaishausnak nevezett város környéki fogadóig löködte magát. Egzotikus tény, hogy az invenciót nem csupán az úri hóbort, hanem némileg a kényszer is szülte. Némely historikusok klímatörténeti adatokra támaszkodva állítják, hogy mindennek köze lehetett ahhoz is, hogy az indonéz szigetvilágban található Tambora vulkán 1815-ös gigantikus és katasztrofális kitörése miatt a következő évben a mérsékelt övi területeken elmaradt a nyár, s takarmány (no meg emberi táplálék...) híján a lovak száma is megfogyatkozott. Az ötlet mindenesetre elnyerte Károly badeni nagyherceg tetszését, aki kizárólagos jogokat adott a bárónak (amúgy saját távoli rokonának) találmánya hasznosítására, nagylelkűen a mechanika professzorává emelte (igaz, a kinevezéshez nem járt egyetemi poszt), s utóbb külön kegydíjat is megállapított számára.

A jakobinus gesztusoktól sem idegenkedő Drais, akit ezért a 48-as forradalom leverése nyomán feltalálói nyugdíjától is megfosztottak a triumfáló poroszok, Párizsban szabadalmaztatta találmányát (Badenben szabadalmi jog és hivatal sem létezett), ám így sem lett belőle gazdag bicikligyáros. Találmánya azonban elterjedt szerte Európában, s jellemző módon ahány ország, annyi nevet kapott az új, kissé bumfordi jármű. Francia nyelvterületen a feltaláló volt a névadó (draisienne), az angoloknál Dandy Horse, utalva a kor biciklimániás trendi hipsztereire, míg német nyelvterületen Drais saját nyelvi leleményeként Laufmaschine, vagyis futógép lett a bicikli első neve. Az új eszköz Magyarországra is eljutott, ahol a gyerekjátékról átragasztották rá a vesszőparipa gúnynevet.

*

Az első bicikli sajnálatos módon hamar kiment a divatból - s nem csak azért, mert menet közben a lovak is új erőre kaptak. Kellett még valami lelemény ahhoz, hogy mind funkcióját, mind küllemét tekintve igazán szexi lehessen a járgány. Éppen ezért volt frappáns ötlet a kerékhajtást a pedállal ötvözni, miként tette azt egy skót kovács, bizonyos Kirkpartrick MacMillan, aki elfordítható kormányművet is szerkesztett a géphez (Drais Laufmaschine-ján igazából csak kapaszkodó volt, ami nem tette lehetővé az irányváltást), másrészt sajátos pedált is illesztett rá: a két lábító előre-hátra mozgatásával, egy hajtókar közvetítésével lehetett forgatni a hátsó kereket. MacMillan járművéhez köthető az első biciklis baleset is: korabeli újságcikk tanúskodik arról, hogy 1842-ben egy úriember elütött egy kislányt, s ezért 5 shilling bírságot is kellett fizetnie. A kreatív kovács számos alkatrészt is vasból készített, ennek következtében szerkezete rohadt nehéz volt (26 kilogramm), s már csak ezért sem terjedt el széles körben. Két évtizeddel később, 1860-ban két francia inventőr, Pierre MichauxésPierre Lallement állt elő az újabb megoldással: a pedált közvetlenül az erőátviteli okokból megnagyobbított első kerék tengelyéhez illesztették - az eredmény egy jóval kecsesebb, bár nem feltétlenül praktikusabb jármű lett. Mindenesetre ez a számos elődje nyomában velocipédnek nevezett jármű már járványszerűen terjedt el, s nyomában kitört az első biciklisőrület. Hiába került a későbbi fejlesztések nyomán nyaktörő magasságba, a mind nagyobb kerék tetejére az ülés, s hiába volt rossz a szerkezet súlyeloszlása, az ötlet sokak fantáziáját keltette fel, s vált a jobb módúak hivalkodó fogyasztásának tárgyává. Szerencsére a szükséges technikai javítások sem maradtak el: az angoloknál utólag (már a modernebb biciklik megjelenése után) az eltérő méretű kerekekre utalva szellemesen penny-farthingnek nevezett (előbbi a nagyobb, utóbbi, a negyedpennys a kisebb méretű és értékű váltópénz) velocipédeknél használtak először a vázhoz üreges csöveket, a maihoz hasonló drótküllőket, s ezek kerekét borította először - ekkor még tömör - gumi.

*

A hajtás és a kerékméretek problémája további fejlesztésekre inspirálta a biciklikonstruktőröket, s a máig is érvényes megoldás John Kemp Starleytól származik: az ő biciklijén a pedál már a mai helyén és funkciójában található - a pedál tekerése révén egy nagyobb fogaskereket forgatunk meg, amely lánchajtással viszi át az erőt a hátsó (szintén fogaskerékrátéttel rendelkező) kerékre, melynek mérete Starley-nál nagyjából egyezett az elsőével. Az új fejlesztésnek köszönhetően került az ülés a ma megszokott helyére, a hátsó kerék fölé, ráadásul 1888-ban John Dunlop megalkotta a pneumatikus, felfújható bicikligumit, így a korábban csonttörőnek (boneshaker) becézett és még a velocipédnél is "rázósabb" jármű kényelmesebbé és biztonságosabbá vált. Az ennek nyomán kitört második, mindent elsöprő biciklisőrület, mint a fentiekből is sejthető, sokat köszönhet a fémmegmunkálás és a gumigyártás fejlődésének, s az eredmény, az elegáns, mutatós, kényelmes bicikli sokak életét tette könnyebbé. Hogy mást ne mondjunk, a nők mobilitásának elősegítésével az egyik legjelentősebb emancipációs eszköz lett a kerékpár, mely kisebb-nagyobb változtatások ellenére máig is őrzi jó százhúsz éve kialakult, végső küllemét.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.