A bicikli első száz éve - Két kerékkel több

Tranzit

Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.
Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.

A kerékpár első, hivatalosan is nyilvántartott ősét egy bizonyos báró Karl Wilhelm Friedrich Christian Ludwig, Freiherr Drais von Sauerbronn (rövidítve csak Karl Drais) alkotta meg még 1817-ben szülőhazájában, a Badeni Nagyhercegségben. A szerkezet alapvetően fából készült, miként amúgy vasalt kerekei is - a szerkezet közepesen kényelmes üléssel rendelkezett, pedállal viszont nem, ezért az első biciklistáknak az anyaföldet taposva kellett előrelendíteniük magukat és a járművet. Az első hivatalos útra még az év június 12-én került sor, amikor Drais báró Mannheimből egészen a Schwetzinger Relaishausnak nevezett város környéki fogadóig löködte magát. Egzotikus tény, hogy az invenciót nem csupán az úri hóbort, hanem némileg a kényszer is szülte. Némely historikusok klímatörténeti adatokra támaszkodva állítják, hogy mindennek köze lehetett ahhoz is, hogy az indonéz szigetvilágban található Tambora vulkán 1815-ös gigantikus és katasztrofális kitörése miatt a következő évben a mérsékelt övi területeken elmaradt a nyár, s takarmány (no meg emberi táplálék...) híján a lovak száma is megfogyatkozott. Az ötlet mindenesetre elnyerte Károly badeni nagyherceg tetszését, aki kizárólagos jogokat adott a bárónak (amúgy saját távoli rokonának) találmánya hasznosítására, nagylelkűen a mechanika professzorává emelte (igaz, a kinevezéshez nem járt egyetemi poszt), s utóbb külön kegydíjat is megállapított számára.

A jakobinus gesztusoktól sem idegenkedő Drais, akit ezért a 48-as forradalom leverése nyomán feltalálói nyugdíjától is megfosztottak a triumfáló poroszok, Párizsban szabadalmaztatta találmányát (Badenben szabadalmi jog és hivatal sem létezett), ám így sem lett belőle gazdag bicikligyáros. Találmánya azonban elterjedt szerte Európában, s jellemző módon ahány ország, annyi nevet kapott az új, kissé bumfordi jármű. Francia nyelvterületen a feltaláló volt a névadó (draisienne), az angoloknál Dandy Horse, utalva a kor biciklimániás trendi hipsztereire, míg német nyelvterületen Drais saját nyelvi leleményeként Laufmaschine, vagyis futógép lett a bicikli első neve. Az új eszköz Magyarországra is eljutott, ahol a gyerekjátékról átragasztották rá a vesszőparipa gúnynevet.

*

Az első bicikli sajnálatos módon hamar kiment a divatból - s nem csak azért, mert menet közben a lovak is új erőre kaptak. Kellett még valami lelemény ahhoz, hogy mind funkcióját, mind küllemét tekintve igazán szexi lehessen a járgány. Éppen ezért volt frappáns ötlet a kerékhajtást a pedállal ötvözni, miként tette azt egy skót kovács, bizonyos Kirkpartrick MacMillan, aki elfordítható kormányművet is szerkesztett a géphez (Drais Laufmaschine-ján igazából csak kapaszkodó volt, ami nem tette lehetővé az irányváltást), másrészt sajátos pedált is illesztett rá: a két lábító előre-hátra mozgatásával, egy hajtókar közvetítésével lehetett forgatni a hátsó kereket. MacMillan járművéhez köthető az első biciklis baleset is: korabeli újságcikk tanúskodik arról, hogy 1842-ben egy úriember elütött egy kislányt, s ezért 5 shilling bírságot is kellett fizetnie. A kreatív kovács számos alkatrészt is vasból készített, ennek következtében szerkezete rohadt nehéz volt (26 kilogramm), s már csak ezért sem terjedt el széles körben. Két évtizeddel később, 1860-ban két francia inventőr, Pierre MichauxésPierre Lallement állt elő az újabb megoldással: a pedált közvetlenül az erőátviteli okokból megnagyobbított első kerék tengelyéhez illesztették - az eredmény egy jóval kecsesebb, bár nem feltétlenül praktikusabb jármű lett. Mindenesetre ez a számos elődje nyomában velocipédnek nevezett jármű már járványszerűen terjedt el, s nyomában kitört az első biciklisőrület. Hiába került a későbbi fejlesztések nyomán nyaktörő magasságba, a mind nagyobb kerék tetejére az ülés, s hiába volt rossz a szerkezet súlyeloszlása, az ötlet sokak fantáziáját keltette fel, s vált a jobb módúak hivalkodó fogyasztásának tárgyává. Szerencsére a szükséges technikai javítások sem maradtak el: az angoloknál utólag (már a modernebb biciklik megjelenése után) az eltérő méretű kerekekre utalva szellemesen penny-farthingnek nevezett (előbbi a nagyobb, utóbbi, a negyedpennys a kisebb méretű és értékű váltópénz) velocipédeknél használtak először a vázhoz üreges csöveket, a maihoz hasonló drótküllőket, s ezek kerekét borította először - ekkor még tömör - gumi.

*

A hajtás és a kerékméretek problémája további fejlesztésekre inspirálta a biciklikonstruktőröket, s a máig is érvényes megoldás John Kemp Starleytól származik: az ő biciklijén a pedál már a mai helyén és funkciójában található - a pedál tekerése révén egy nagyobb fogaskereket forgatunk meg, amely lánchajtással viszi át az erőt a hátsó (szintén fogaskerékrátéttel rendelkező) kerékre, melynek mérete Starley-nál nagyjából egyezett az elsőével. Az új fejlesztésnek köszönhetően került az ülés a ma megszokott helyére, a hátsó kerék fölé, ráadásul 1888-ban John Dunlop megalkotta a pneumatikus, felfújható bicikligumit, így a korábban csonttörőnek (boneshaker) becézett és még a velocipédnél is "rázósabb" jármű kényelmesebbé és biztonságosabbá vált. Az ennek nyomán kitört második, mindent elsöprő biciklisőrület, mint a fentiekből is sejthető, sokat köszönhet a fémmegmunkálás és a gumigyártás fejlődésének, s az eredmény, az elegáns, mutatós, kényelmes bicikli sokak életét tette könnyebbé. Hogy mást ne mondjunk, a nők mobilitásának elősegítésével az egyik legjelentősebb emancipációs eszköz lett a kerékpár, mely kisebb-nagyobb változtatások ellenére máig is őrzi jó százhúsz éve kialakult, végső küllemét.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.