A bicikli első száz éve - Két kerékkel több

Tranzit

Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.
Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.

A kerékpár első, hivatalosan is nyilvántartott ősét egy bizonyos báró Karl Wilhelm Friedrich Christian Ludwig, Freiherr Drais von Sauerbronn (rövidítve csak Karl Drais) alkotta meg még 1817-ben szülőhazájában, a Badeni Nagyhercegségben. A szerkezet alapvetően fából készült, miként amúgy vasalt kerekei is - a szerkezet közepesen kényelmes üléssel rendelkezett, pedállal viszont nem, ezért az első biciklistáknak az anyaföldet taposva kellett előrelendíteniük magukat és a járművet. Az első hivatalos útra még az év június 12-én került sor, amikor Drais báró Mannheimből egészen a Schwetzinger Relaishausnak nevezett város környéki fogadóig löködte magát. Egzotikus tény, hogy az invenciót nem csupán az úri hóbort, hanem némileg a kényszer is szülte. Némely historikusok klímatörténeti adatokra támaszkodva állítják, hogy mindennek köze lehetett ahhoz is, hogy az indonéz szigetvilágban található Tambora vulkán 1815-ös gigantikus és katasztrofális kitörése miatt a következő évben a mérsékelt övi területeken elmaradt a nyár, s takarmány (no meg emberi táplálék...) híján a lovak száma is megfogyatkozott. Az ötlet mindenesetre elnyerte Károly badeni nagyherceg tetszését, aki kizárólagos jogokat adott a bárónak (amúgy saját távoli rokonának) találmánya hasznosítására, nagylelkűen a mechanika professzorává emelte (igaz, a kinevezéshez nem járt egyetemi poszt), s utóbb külön kegydíjat is megállapított számára.

A jakobinus gesztusoktól sem idegenkedő Drais, akit ezért a 48-as forradalom leverése nyomán feltalálói nyugdíjától is megfosztottak a triumfáló poroszok, Párizsban szabadalmaztatta találmányát (Badenben szabadalmi jog és hivatal sem létezett), ám így sem lett belőle gazdag bicikligyáros. Találmánya azonban elterjedt szerte Európában, s jellemző módon ahány ország, annyi nevet kapott az új, kissé bumfordi jármű. Francia nyelvterületen a feltaláló volt a névadó (draisienne), az angoloknál Dandy Horse, utalva a kor biciklimániás trendi hipsztereire, míg német nyelvterületen Drais saját nyelvi leleményeként Laufmaschine, vagyis futógép lett a bicikli első neve. Az új eszköz Magyarországra is eljutott, ahol a gyerekjátékról átragasztották rá a vesszőparipa gúnynevet.

*

Az első bicikli sajnálatos módon hamar kiment a divatból - s nem csak azért, mert menet közben a lovak is új erőre kaptak. Kellett még valami lelemény ahhoz, hogy mind funkcióját, mind küllemét tekintve igazán szexi lehessen a járgány. Éppen ezért volt frappáns ötlet a kerékhajtást a pedállal ötvözni, miként tette azt egy skót kovács, bizonyos Kirkpartrick MacMillan, aki elfordítható kormányművet is szerkesztett a géphez (Drais Laufmaschine-ján igazából csak kapaszkodó volt, ami nem tette lehetővé az irányváltást), másrészt sajátos pedált is illesztett rá: a két lábító előre-hátra mozgatásával, egy hajtókar közvetítésével lehetett forgatni a hátsó kereket. MacMillan járművéhez köthető az első biciklis baleset is: korabeli újságcikk tanúskodik arról, hogy 1842-ben egy úriember elütött egy kislányt, s ezért 5 shilling bírságot is kellett fizetnie. A kreatív kovács számos alkatrészt is vasból készített, ennek következtében szerkezete rohadt nehéz volt (26 kilogramm), s már csak ezért sem terjedt el széles körben. Két évtizeddel később, 1860-ban két francia inventőr, Pierre MichauxésPierre Lallement állt elő az újabb megoldással: a pedált közvetlenül az erőátviteli okokból megnagyobbított első kerék tengelyéhez illesztették - az eredmény egy jóval kecsesebb, bár nem feltétlenül praktikusabb jármű lett. Mindenesetre ez a számos elődje nyomában velocipédnek nevezett jármű már járványszerűen terjedt el, s nyomában kitört az első biciklisőrület. Hiába került a későbbi fejlesztések nyomán nyaktörő magasságba, a mind nagyobb kerék tetejére az ülés, s hiába volt rossz a szerkezet súlyeloszlása, az ötlet sokak fantáziáját keltette fel, s vált a jobb módúak hivalkodó fogyasztásának tárgyává. Szerencsére a szükséges technikai javítások sem maradtak el: az angoloknál utólag (már a modernebb biciklik megjelenése után) az eltérő méretű kerekekre utalva szellemesen penny-farthingnek nevezett (előbbi a nagyobb, utóbbi, a negyedpennys a kisebb méretű és értékű váltópénz) velocipédeknél használtak először a vázhoz üreges csöveket, a maihoz hasonló drótküllőket, s ezek kerekét borította először - ekkor még tömör - gumi.

*

A hajtás és a kerékméretek problémája további fejlesztésekre inspirálta a biciklikonstruktőröket, s a máig is érvényes megoldás John Kemp Starleytól származik: az ő biciklijén a pedál már a mai helyén és funkciójában található - a pedál tekerése révén egy nagyobb fogaskereket forgatunk meg, amely lánchajtással viszi át az erőt a hátsó (szintén fogaskerékrátéttel rendelkező) kerékre, melynek mérete Starley-nál nagyjából egyezett az elsőével. Az új fejlesztésnek köszönhetően került az ülés a ma megszokott helyére, a hátsó kerék fölé, ráadásul 1888-ban John Dunlop megalkotta a pneumatikus, felfújható bicikligumit, így a korábban csonttörőnek (boneshaker) becézett és még a velocipédnél is "rázósabb" jármű kényelmesebbé és biztonságosabbá vált. Az ennek nyomán kitört második, mindent elsöprő biciklisőrület, mint a fentiekből is sejthető, sokat köszönhet a fémmegmunkálás és a gumigyártás fejlődésének, s az eredmény, az elegáns, mutatós, kényelmes bicikli sokak életét tette könnyebbé. Hogy mást ne mondjunk, a nők mobilitásának elősegítésével az egyik legjelentősebb emancipációs eszköz lett a kerékpár, mely kisebb-nagyobb változtatások ellenére máig is őrzi jó százhúsz éve kialakult, végső küllemét.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.