A bicikli első száz éve - Két kerékkel több

Tranzit

Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.
Lassan kétszáz éves lesz a bicikli, amely megszületése óta sokat változott, de már több mint száz éve nagyjából változatlan konstrukcióban működik.

A kerékpár első, hivatalosan is nyilvántartott ősét egy bizonyos báró Karl Wilhelm Friedrich Christian Ludwig, Freiherr Drais von Sauerbronn (rövidítve csak Karl Drais) alkotta meg még 1817-ben szülőhazájában, a Badeni Nagyhercegségben. A szerkezet alapvetően fából készült, miként amúgy vasalt kerekei is - a szerkezet közepesen kényelmes üléssel rendelkezett, pedállal viszont nem, ezért az első biciklistáknak az anyaföldet taposva kellett előrelendíteniük magukat és a járművet. Az első hivatalos útra még az év június 12-én került sor, amikor Drais báró Mannheimből egészen a Schwetzinger Relaishausnak nevezett város környéki fogadóig löködte magát. Egzotikus tény, hogy az invenciót nem csupán az úri hóbort, hanem némileg a kényszer is szülte. Némely historikusok klímatörténeti adatokra támaszkodva állítják, hogy mindennek köze lehetett ahhoz is, hogy az indonéz szigetvilágban található Tambora vulkán 1815-ös gigantikus és katasztrofális kitörése miatt a következő évben a mérsékelt övi területeken elmaradt a nyár, s takarmány (no meg emberi táplálék...) híján a lovak száma is megfogyatkozott. Az ötlet mindenesetre elnyerte Károly badeni nagyherceg tetszését, aki kizárólagos jogokat adott a bárónak (amúgy saját távoli rokonának) találmánya hasznosítására, nagylelkűen a mechanika professzorává emelte (igaz, a kinevezéshez nem járt egyetemi poszt), s utóbb külön kegydíjat is megállapított számára.

A jakobinus gesztusoktól sem idegenkedő Drais, akit ezért a 48-as forradalom leverése nyomán feltalálói nyugdíjától is megfosztottak a triumfáló poroszok, Párizsban szabadalmaztatta találmányát (Badenben szabadalmi jog és hivatal sem létezett), ám így sem lett belőle gazdag bicikligyáros. Találmánya azonban elterjedt szerte Európában, s jellemző módon ahány ország, annyi nevet kapott az új, kissé bumfordi jármű. Francia nyelvterületen a feltaláló volt a névadó (draisienne), az angoloknál Dandy Horse, utalva a kor biciklimániás trendi hipsztereire, míg német nyelvterületen Drais saját nyelvi leleményeként Laufmaschine, vagyis futógép lett a bicikli első neve. Az új eszköz Magyarországra is eljutott, ahol a gyerekjátékról átragasztották rá a vesszőparipa gúnynevet.

*

Az első bicikli sajnálatos módon hamar kiment a divatból - s nem csak azért, mert menet közben a lovak is új erőre kaptak. Kellett még valami lelemény ahhoz, hogy mind funkcióját, mind küllemét tekintve igazán szexi lehessen a járgány. Éppen ezért volt frappáns ötlet a kerékhajtást a pedállal ötvözni, miként tette azt egy skót kovács, bizonyos Kirkpartrick MacMillan, aki elfordítható kormányművet is szerkesztett a géphez (Drais Laufmaschine-ján igazából csak kapaszkodó volt, ami nem tette lehetővé az irányváltást), másrészt sajátos pedált is illesztett rá: a két lábító előre-hátra mozgatásával, egy hajtókar közvetítésével lehetett forgatni a hátsó kereket. MacMillan járművéhez köthető az első biciklis baleset is: korabeli újságcikk tanúskodik arról, hogy 1842-ben egy úriember elütött egy kislányt, s ezért 5 shilling bírságot is kellett fizetnie. A kreatív kovács számos alkatrészt is vasból készített, ennek következtében szerkezete rohadt nehéz volt (26 kilogramm), s már csak ezért sem terjedt el széles körben. Két évtizeddel később, 1860-ban két francia inventőr, Pierre MichauxésPierre Lallement állt elő az újabb megoldással: a pedált közvetlenül az erőátviteli okokból megnagyobbított első kerék tengelyéhez illesztették - az eredmény egy jóval kecsesebb, bár nem feltétlenül praktikusabb jármű lett. Mindenesetre ez a számos elődje nyomában velocipédnek nevezett jármű már járványszerűen terjedt el, s nyomában kitört az első biciklisőrület. Hiába került a későbbi fejlesztések nyomán nyaktörő magasságba, a mind nagyobb kerék tetejére az ülés, s hiába volt rossz a szerkezet súlyeloszlása, az ötlet sokak fantáziáját keltette fel, s vált a jobb módúak hivalkodó fogyasztásának tárgyává. Szerencsére a szükséges technikai javítások sem maradtak el: az angoloknál utólag (már a modernebb biciklik megjelenése után) az eltérő méretű kerekekre utalva szellemesen penny-farthingnek nevezett (előbbi a nagyobb, utóbbi, a negyedpennys a kisebb méretű és értékű váltópénz) velocipédeknél használtak először a vázhoz üreges csöveket, a maihoz hasonló drótküllőket, s ezek kerekét borította először - ekkor még tömör - gumi.

*

A hajtás és a kerékméretek problémája további fejlesztésekre inspirálta a biciklikonstruktőröket, s a máig is érvényes megoldás John Kemp Starleytól származik: az ő biciklijén a pedál már a mai helyén és funkciójában található - a pedál tekerése révén egy nagyobb fogaskereket forgatunk meg, amely lánchajtással viszi át az erőt a hátsó (szintén fogaskerékrátéttel rendelkező) kerékre, melynek mérete Starley-nál nagyjából egyezett az elsőével. Az új fejlesztésnek köszönhetően került az ülés a ma megszokott helyére, a hátsó kerék fölé, ráadásul 1888-ban John Dunlop megalkotta a pneumatikus, felfújható bicikligumit, így a korábban csonttörőnek (boneshaker) becézett és még a velocipédnél is "rázósabb" jármű kényelmesebbé és biztonságosabbá vált. Az ennek nyomán kitört második, mindent elsöprő biciklisőrület, mint a fentiekből is sejthető, sokat köszönhet a fémmegmunkálás és a gumigyártás fejlődésének, s az eredmény, az elegáns, mutatós, kényelmes bicikli sokak életét tette könnyebbé. Hogy mást ne mondjunk, a nők mobilitásának elősegítésével az egyik legjelentősebb emancipációs eszköz lett a kerékpár, mely kisebb-nagyobb változtatások ellenére máig is őrzi jó százhúsz éve kialakult, végső küllemét.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.