"A tizenéves vagy még fiatalabb korosztály számára a számítógép olyan magától értetődő eszköz, mint egy ceruza, egy gitár vagy egy fényképezőgép. 'k így nőttek fel: ha alkotni akarnak, ahhoz a gépen kezdenek hozzá. A számítógép számukra mindenféle kreatív tevékenység kiélésére alkalmas" - vélekedik Fernezelyi Márton, az idén tizedszer megrendezett <19 Szabadfogású Számítógép verseny projektvezetője.
A tizenkilenc évesnél fiatalabbak
versenye épp ezért nem igazán az informatikai tudásról szól, hanem a kreativitásról, bármivel lehet nevezni, aminek valami köze van a számítógéphez. Az idei 401 érvényes nevezés között 152 grafika, 117 videó, 52 weblap, 21 játék, 19 program, 11 hang/zene, 11 hardver, 1 mobilalkalmazás és 17 egyéb alkotás érkezett, a zsűri 13 díjat adott ki (a tizennegyedik "díjazottról" lásd Kínos meglepetés című keretes írásunkat). "A lényeg, hogy a számítógép találékony használata formálja a végeredményt" - mondja Fernezelyi.
Szabadon foglak (Hegyesi Donát és Kovács-Nagy Máté műve)
Fotó: Narancs
Fernezelyi szerint valószínűleg több százezer magyar fiatal alkot hasonló dolgokat számítógép segítségével. "Ez nem különbözik attól, hogy régebben valaki leült a zongora elé, ecsetet ragadott, vagy nekiállt barkácsolni. Az ilyesfajta kreatív tevékenységek helyeződnek át a számítógépre - mondja. - A sztereotípiák szerint a gyerekek, akik egész nap a gép előtt ülnek, csak játszanak és hülyeségeket csinálnak, de a számítógép-használat igenis lehet inspiratív."
A számítógépes szakemberekből, művészekből és művészettörténészekből álló zsűri többnyire
azokat az alkotásokat díjazta,
melyek nem kimondottan erre a versenyre készültek, hanem ki-ki a saját szórakoztatására hozta létre őket. "Általában ezek az igazán izgalmas munkák, ezekben lehet érezni, hogy tényleg örömmel foglalkoztak velük, lekötötte, érdekelte az alkotójukat, ezért bele is adtak valami pluszt. Sokszor az ilyen fiatalok azok, akik igazán újszerű dolgokat hoznak létre" - fogalmaz Fernezelyi Márton.
És valóban. A nyertes pályázók közül az öszszes fiatal arról számol be lapunknak, hogy egyszerűen azért készítették pályaművüket, mert szeretnek ilyesmivel foglalkozni. A tizenhét éves Naszlady Márton, aki amúgy nemrég jutott tovább a fizika OKTV-n, csak annyit mond zárszerkezetéről és kockakulcsáról: "Szeretek bütykölgetni; ez a kedvenc hobbim." A kulcs prototípusa már egy éve elkészült egy innovációs versenyre, a mostani verzió már sokkal többet tud. Naszladynak több cég jelezte, hogy elméletileg érdekelné őket az eszköz; hogy az ötletet senki ne lophassa el, a fejlesztő már felvetette a kulcsot a szabadalmi listára - mivel még iskolába jár, a lehetőség ingyenesen nyitva állt számára.
Naszlady - ahogy a fiatal versenyzők többsége -, leginkább önképzéssel fejlesztette magát. A 3D-s marógép készítői, a tizennyolc éves Kovács-Nagy Máté és a tizenhét éves Hegyesi Donát egy debreceni, műszaki beállítottságú reálgimnázium tanárainak támogatásával készítettek el korábban egy "egyszerű", kétdimenziós nyomtatót, hogy aztán a siker feletti örömükben továbbfejlesszék gépüket egy dimenzióval. "A gimnáziumban, ha meg szeretnénk valamit valósítani, akkor a tanárok segítenek, és gondoskodnak eszközökről" - mondja Kovács-Nagy Máté, hozzátéve, hogy a verseny előtt még arra is engedélyt kaptak, hogy az órákra való bejárás helyett építhessék meg művüket. A következő lépésük egy olyan gép összerakása, ami nem Legóból készül. Amúgy mindketten mérnökök szeretnének lenni. "Ehhez alapvető, hogy az ember tudjon programozni, értse a gépek működését, és tudja, hogyan lehet egy-egy hasonló ötlethez hozzákezdeni" - véli Hegyesi Donát.
A verseny egyik legfiatalabb díjazottja
szintén mérnök szeretne lenni, noha számára még a legkevésbé sem sürgető a döntés: a tizenegy éves Nagy Levente hihetetlenül kidolgozott, a Portal 2 nevű játék cselekményén alapuló legófilmet "forgatott" stoptrükktechnikával (állóképben rögzített mozgásfázisok egymás utáni vetítésével), félévi, napi kétórás munkával, nyolcszáz fénykép összefűzésével. "Ez már a harmadik legófilmem, nem az első. Miután egy barátom csinált ilyet, apukám megmutatta a programok kezelését; a filmet egyedül csináltam. Pontosabban apukám kölcsönadta a kameráját, anyukám az asztali lámpáját - az volt a világítás -, a nővéremtől pedig idézőjelben kölcsönvettem a zöld, szőrös szőnyegét, és az utolsó jelenetben az volt a fű" - mesél Nagy Levente a munka fázisairól. A kisfilm nemcsak ötletes, de kifejezetten profi benyomást is kelt: több kameraállásból van felvéve, egyes jelenetekben még zoomolás is van. "Felírtam egy papírra, hogy milyen helyszíneken mit szeretnék csinálni, és amikor megépítettem a díszleteket, kitaláltam, hol lesz a kameraállás, honnan hová menjen a főszereplő, hogyan fogok zoomolni, és néha improvizáltam is" - ecseteli. Nagy Levente ennek ellenére nagyon meglepődött, hogy a nyertesek közé került, és úgy gondolja, azért sikerült jobban a harmadik próbálkozás, mert ezúttal már háttereket is alkalmazott, nem pedig a könyvespolc vagy más, oda nem illő terek előtt vette fel a kisfilmet.
"Az a célunk, hogy azokat a munkákat, amiket a gyerekek saját maguknak csinálnak, és legfeljebb a szüleiknek vagy barátaiknak mutatnak meg, megpróbáljuk egy kicsit megemelni, és a nagyközönség elé tárni - magyarázza Fernezelyi Márton. - A legjobb, amikor később találkozunk egyikükkel-másikukkal, és látjuk, hogy továbbmentek ezen az úton, és hasonló dolgokkal foglalkoznak azóta is, az egyetemen vagy a munkájukban. Szeretnénk egy lökést adni, hogy elismerjék azt a tevékenységet, amiben ilyen jók."
Kínos meglepetésAz idei díjátadón az egyetlen, pénzjutalommal járó fődíjat Lakewood Raymond vette át, akinek káprázatos, hihetetlenül kidolgozott, hollywoodi szintű háromdimenziós animációiról a zsűri úgy vélekedett, hogy a verseny történetének legjobb alkotásai. Raymonddal és édesapjával beszélgetve valódi sikersztori bontakozott ki a több millió forintos külföldi megrendeléseket teljesítő tizenhét éves, szerény, önképző fiúról, akivel az amerikai Microsoft levélben közölte, hogy a cég által kiírt egyik komoly világversenynek ő volt minden idők legjobb eredményét produkáló résztvevője. Ám időközben kiderült: egyik animációja nem az ő szellemi terméke, a sajátnak beállított aláfestő zene egy külföldi zenészé, a video pedig az ahhoz készült reklámfilm, amelyről eltávolították a készítő stúdió kreditjeit. És valakinek a fiú is ismerős volt: "Raymond" két éve a Tv2 Aktív című műsorában szerepelt ifj. Vezekényi László néven. Az akkori sztori szerint - amelynek egyetlen részletét sem idézte fel beszélgetésünk során - "László" Lady Gaga egyik klipjének animálásában vett részt, a következőt pedig már ő is rendezte. A fiú emellett beszámolt egy számítógépes játék-világbajnokságon elért kétszeri győzelméről is. Akkor minden állításáról kiderült, hogy nem igaz. A zsűri visszavonta a kiadott fődíjat, és elnézést kért a többi versenyzőtől. |