Internetlehallgatás: Az egér füle

  • Bodoky Tamás
  • 2002. július 4.

Tudomány

Az amerikai hatóságok néhány órával a szeptemberi terrortámadások után kezdték telepíteni a "húsevő" nevű lehallgatóberendezéseket az internetszolgáltatóknál, és május végén az EU is módosította elektronikus megfigyelési irányelveit, megkönnyítve így a lehallgatók dolgát. Az internet állami lehallgatására már Magyarországon is adottak a jogi és műszaki lehetőségek: az előző kormány titokminisztere elismerte a lehallgatóberendezések telepítésének tényét.

Az amerikai hatóságok néhány órával a szeptemberi terrortámadások után kezdték telepíteni a "húsevő" nevű lehallgatóberendezéseket az internetszolgáltatóknál, és május végén az EU is módosította elektronikus megfigyelési irányelveit, megkönnyítve így a lehallgatók dolgát. Az internet állami lehallgatására már Magyarországon is adottak a jogi és műszaki lehetőségek: az előző kormány titokminisztere elismerte a lehallgatóberendezések telepítésének tényét.Az internetlehallgatásról a fejlett országokban kibontakozott társadalmi vitában a tavalyi terrortámadások után alulmaradtak a polgári szabadságjogok és az információs önrendelkezés korlátozását ellenzők fenntartásai. A tragédia után két nappal elfogadott antiterrorista törvénycsomag keretében elsőként az Egyesült Államokban kapták meg a szükséges törvényi támogatást az interneten zajló privát kommunikációt is állami ellenőrzés alá helyező technológiák, elsősorban a carnivore, azaz "húsevő" kódnéven elhíresült e-mail megfigyelő rendszer, amelyet ekkor már két éve fejlesztett a Szövetségi Nyomozóiroda. A húsevő tömeges bevetésére korábban alkotmányossági problémák miatt nem kerülhetett sor az amerikai neten.

A kémtechnológiák kifejlesztésében élen járó Egyesült Államokban rendkívül szigorúan szabályozták a belföldön zajló privát kommunikáció lehallgatását: miközben a második világháború óta, brit közreműködéssel fejlesztett Echelon műholdas kémrendszer (lásd: Fülelős vezetés, Magyar Narancs, 1998. augusztus 6.) világszerte ellenőrzi, rögzíti és szűri a kommunikáció teljes spektrumát, az országon belül - legalábbis a terrortámadásig - meg volt kötve a hatóságok keze. Amikor 2000-ben nyilvánosságra került, hogy az FBI belföldi e-mail megfigyelő technológiát fejleszt és tesztel, kongresszusi botrány lett az ügyből, mert a "húsevő" az Echelonnál már bevált módszerrel, a teljes adatforgalom rögzítésével, illetve kulcsszavak szűrésével operál, tehát aligha tekinthető eseti és célzott megfigyelőeszköznek.

Fölöslegesen és alkotmányellenesen

Az EPIC (Electronic Privacy Information Center) kibernetikus polgárjogi szervezet a közérdekű adatok nyilvánosságát garantáló Freedom of Information Act alapján kérvényt nyújtott be az igazságügyi minisztériumhoz: hozzák nyilvánosságra a húsevő működési elvét és műszaki paramétereit. Amikor a kérvény válasz nélkül maradt, a szervezet bírósághoz fordult, amely kisvártatva kötelezte a Szövetségi Nyomozóirodát a dokumentumok nyilvánosságra hozatalára. Az FBI által ezután kiadott dokumentumokról azonban az EPIC úgy vélte, hogy visszatartották a feleslegesen és alkotmányellenesen kiterjedt adatgyűjtést igazoló részeket, és 2001 augusztusában újra bírósághoz fordult. Miután az EPIC állítása helytállónak bizonyult, a bíróság idén májusban további dokumentumok nyilvánosságra hozatalát rendelte el, amelyek alátámasztották a jogvédők gyanúját.

"A szoftvert bekapcsolták, de nem működött megfelelően. Az FBI-szoftver nemcsak az FBI elektronikus megfigyelése alatt álló #### e-mailjeit fogta el, hanem megfigyelés alatt nem álló célpontok e-mailjeit is. Az FBI technikai szakemberét annyira feldúlta mindez, hogy megsemmisítette az elfogott e-maileket, #### e-mailjeivel együtt. ####-nak az a benyomása, hogy senki sem volt jelen az FBI-tól, aki felügyelte volna a technikai szakembert. Az FBI technikai szakemberei jelenleg új kísérleti szoftvert szeretnének futtatni a szolgáltatónál, hogy kiderüljön, az működik-e" - áll az egyik nyilvánosságra hozott iratban. A nemzetbiztonsági okból kisatírozott nevű szakember ebben azt írja le, hogy a nemzetközi terrorizmussal foglalkozó operatív egység (ITOS) Uszáma bin Ládinnal és terrorszervezetével foglalkozó szakcsoportjának (UBL) hogyan sikerült elfognia, majd alkotmányossági aggályoktól vezérelve megsemmisítenie a célszemély e-mailjeit - jóval a terrortámadások előtt.

Az e-mailt lehallgató berendezés telepítésére tavaly szeptemberig csak a szövetségi bíróság eseti hozzájárulásával kerülhetett sor: a begyűjtött elektronikus leveleket és más jellegű adatforgalmat néhány büntetőjogi ügyben bizonyítékként fogadta el a bíróság, és mint a fenti példa mutatja, nemzetbiztonsági célokra is felhasználták a technológiát. Polgárjogi szervezetek mégis a kezdetek óta támadják, és a totális kontroll eszközének tartják a húsevőt. Az ACLU (American Civil Liberties Union) polgárjogi szervezet tavaly nyáron egész oldalas fizetett hirdetésekkel tiltakozott a digitális kormányzati lehallgatórendszerek ellen, és azzal vádolta az angolszász országokat, hogy globális adatgyűjtést folytatnak, alkotmányellenesen. A szervezet célja az internetmegfigyelő és telefonlehallgató rendszerek feletti társadalmi kontroll erősítése volt - Echelon-ügyben egyébként az EU is vizsgálódni kezdett, mivel felmerült a gyanú, hogy az Egyesült Államok gazdasági előnyszerzésre is felhasználja a birtokába került információkat.

Fordulat Európában

Szeptember 11. után azonban az EU-ban is felülkerekedtek a lehallgatáspártiak. Az Európai Parlament május végén elfogadta a magánjellegű adatok elektronikus védelméről szóló 1997-es irányelv 15. bekezdésének megváltoztatását. A két legnagyobb képviselőcsoport - az Európai Néppárt és az Európai Szocialisták Parlamenti Csoportja - kompromisszuma nyomán megszavazott szabályozás szerint a jövőben a magántitok védelme bűnügyi nyomozás, illetve a nemzet- vagy közbiztonság védelme érdekében felfüggeszthető, amennyiben az "a demokratikus társadalmi rendből következően szükséges, helyénvaló és arányos intézkedés". A hatóságok birtokába jutott személyes adatok tárolásának idejével kapcsolatban a tagországok maguk rendelkeznek az Európai Unió alapszerződésének hatodik bekezdésében megfogalmazott alapelveknek és az Európai Emberjogi Bíróság döntéseinek megfelelő módon.

Az irányelv módosítása ellen negyven civil szervezet nyújtotta be tiltakozását, köztük a berlini Chaos Computer Club, az osztrák internetezők szövetsége, a Statewatch polgárjogi információs központ és a holland XS4ALL internetszolgáltató. A Reporters Sans Frontiers újságíró-szervezet ugyancsak tiltakozott a véleményük szerint sajtószabadságot korlátozó és az ártatlanság vélelmével összeegyeztethetetlen szabályozás ellen. A német STOP1984 online petícióját tizenhatezren írták alá.

Húsevő Magyarországon is?

Magyarországon egyelőre nem volt szükség törvénymódosításra: az 1995-ös nemzetbiztonsági törvény a külső engedélyhez nem kötött titkos információgyűjtés kategóriájába sorolta a hatósági engedélyhez kötött távközlési rendszerekből és egyéb adattároló eszközökből történő információgyűjtést. Ez azt jelenti, hogy a titkosszolgálatok öntevékenyen, bírósági engedély nélkül is lehallgathatják az internetszolgáltatókon átmenő adatforgalom egy részét - a magánüzenetek lehallgatásához azonban az interneten is szükséges a bírósági engedély. Az Index értesülése szerint a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat feltehetően erre a célra megfelelő berendezéseket telepített a magyar internetszolgáltatók hálózataira.

"Öltönyös urak érkeztek, és kértek egy transzparens portot a BIX, illetve a nemzetközi vonal felé. Ezekre olyan számítógépeket csatlakoztattak, amikhez mi hozzá sem nyúlhatunk" - állítja egy budapesti internetszolgáltató rendszergazdája. Mindez néhány hónapja történt, de egy másik, névtelenséget kérő informátorunk szerint a berendezések telepítése nem mostanában kezdődött: a Nemzetbiztonsági Hivatal minden internetszolgáltatóval szerződést köt a műszaki hozzáférésről, a lehallgatóberendezéseket pedig a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat telepíti. "Az utóbbi években sokat fejlődtek technológiailag is, és el kell ismerni: van stílusuk" - me-séli harmadik informátorunk: ő jól kijön a titkosszolgákkal, akik utasítgatás helyett szakítanak időt az érintettek meggyőzésére is. A szolgáltatók a szerződésben teljes titoktartást vállalnak, de amúgy sem érdekük a lehallgatás tényének vagy mértékének nyilvánosságra hozatala, mert az nem tesz jót az üzletnek.

Az általunk megkeresett internetszolgáltatók - Axelero, GTS-Datanet, PSINet, Telnet - hivatalosan sem megerősíteni, sem cáfolni nem óhajtották a lehallgatóberendezések telepítésének tényét, ugyanakkor többen hangsúlyozták: a törvény lehetőséget biztosít ilyesmire, egy rendes vállalatnak pedig be kell tartania a törvényeket. Az ORFK Számítógépes Bűnözés Elleni Csoportja nem tud a lehallgatóberendezésekről (vagy szintén nem beszélhet róla). Demeter Ervin, az előző kormány titokminisztere sokáig vonakodott tájékoztatást adni az Index ez irányú érdeklődésére, a választások előtt tartott utolsó sajtótájékoztatóján az internetes újság kérdésére válaszolva azonban gyakorlatilag elismerte a lehallgatóberendezések telepítésének tényét: hosszan fejtegette, hogy a bűnözői körök mindig előrébb járnak az új technológiák használatában, mint a hatóságok. "A Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnak sikerült ezt az előnyt leszűkíteni" - fogalmazott Demeter, de nem bocsátkozott részletekbe az internetlehallgatás technológiájáról. "A szakszolgálatok a törvényes keretek fennállása esetén ellenőrizni tudják a kommunikáció különböző módozatait, így az internetet is" - szögezte le a volt titokminiszter.

Célzott vagy tömeges adatgyűjtés?

A lehallgatás műszaki feltételeinek megteremtésére irányuló erőfeszítések törvényes volta kétségbevonhatatlan: titkosszolgálati lehallgatóberendezések üzemelnek minden vezetékes- és mobiltelefon-szolgáltatónál is. A nagy kérdés az, milyen mértékű hozzáférést biztosítanak ezek az eszközök a felhasználók személyes adataihoz, hiszen a műszaki lehetőség az interneten sem korlátozódik egyes beszélgetések, levélváltások célzott figyelésére. A belföldi, illetve a nemzetközi forgalmat bonyolító vonalakon gyakorlatilag az összes információ áthalad, ami egy internetszolgáltatónál egyáltalán megfordulhat: a weboldallekéréseken túl az elektronikus levelek, a csevegőfórumokon elhangzó publikus vagy magánbeszélgetések egyaránt, a felhasználókra vonatkozó személyes adatokkal és az őket azonosító IP-címekkel együtt.

Ha az internet a törvény által lehetővé tett lehallgatása az "amerikai módszerrel", tömeges adatgyűjtés és az eredmény számítógépes kiértékelése formájában valósul meg, vagyis nem eseti vagy specifikus, hanem totális jellegű, a begyűjtött információtömeg feldolgozásának és kiértékelésének, magánszemélyekre vagy cégekre vonatkozó akták összeállításának csak a lehallgató technológia fejlettsége, az adatokat feldolgozó számítógépek kapacitása szabhat határt.

Gulyás Csaba, az adatvédelmi biztos munkatársa szerint az internet általános, totális lehallgatását a magyar törvények nem teszik lehetővé. Az adatvédelmi törvény értelmében a lehallgatásnak mindig célhoz kötöttnek kell lennie - akkor is, ha nincs hozzá szükség külső engedélyre. Ami az elektronikus levelezést illeti, a nemzetbiztonsági és a rendőrségi törvény is külső engedélyhez köti a közcélú telefonvezetéken, vagy azt helyettesítő távközlési szolgáltatás útján továbbított közlemény megismerését és rögzítését. Az elektronikus levélváltás, kapcsolattartás tényét tehát engedély nélkül is rögzíthetik a titkosszolgálatok, a levelek tartalmának lehallgatását azonban csak az igazságügy-miniszter vagy az erre kijelölt bíró engedélyezheti, eseti jelleggel. A felhasználó által látogatott weboldalak címét rögzítő szervernapló lehallgatása viszont például nem engedélyköteles, de mivel ez egy teljesen új terület, az ilyen kérdésekben többféle jogértelmezés is lehetséges.

Ami a szolgáltatókat illeti, Gulyás szerint joguk és kötelességük, hogy tudjanak arról, milyen adatokat rögzítenek rendszereikben a titkosszolgálatok, és nem kötelesek szabad kezet adni a célhoz nem kötött lehallgatáshoz. Az újságírói vizsgálódást nehezíti viszont, hogy a szolgáltató és a Nemzetbiztonsági Hivatal között létrejött szerződés ténye és tartalma államtitok.

Gentlemen´s agreement

Székely Iván, az adatvédelmi biztos volt munkatársa szerint nem véletlen, hogy még a legfelkészültebb adatvédelmi szakemberek és a legelkötelezettebb privátszféra-aktivisták sem tudnak egyszerű receptet mondani a titkosszolgálatok feletti társadalmi kontroll gyakorlásának mikéntjére, ugyanis a világon mindenhol úgy van kitalálva a titkosszolgálatok működése és törvényi szabályozása, hogy a tevékenységükről még azok sem kaphatnak megbízható és teljes körű információt, akik döntenek róla.

"Mondok egy hazai példát: X. úr úgy gondolja, hogy lehallgatják, és szeretne erről meggyőződni. Be is megy a hivatalba, és az adatvédelmi törvény alapján tájékoztatást kér saját adatainak kezeléséről, sőt szeretne betekinteni saját aktájába. Ha azonban X. úr veszélyes gonosztevő, és a hivatal megmondaná az igazat, akkor két eset lehetséges: vagy azt mondja, hogy >>Uram, önről nincs nálunk adat>Uram, önt valóban lehallgatjuk, de természetesen nem mutathatjuk meg önnek az aktáját, erre törvényi felhatalmazásunk van>Uram, az ön esetében jogellenes adatkezelés nem történt.>X. úr esetében jogellenes adatkezelés nem történt.Székely Iván szerint az internetes lehallgatóberendezések esetében nem egyedi, hanem tömeges megfigyelésről van szó: "A carnivore (vagy későbbi, kevésbé beszédes nevén DCS-1000) és a hasonló, tömeges lehallgatást végző rendszerek korábban is léteztek, csak a szeptember 11-e utáni politikai és közhangulatban kaptak valószínűleg túlzott létjogosultságot. Az ugyanis bebizonyosodott, hogy a terrortámadás nem a szükséges titkosszolgálati információk hiánya miatt következhetett be, hanem azok nem kellő felhasználása miatt. A tragédia pedig kapóra jött azoknak, akiknek már eddig is útban voltak az információs jogok és szabadságok. Csakhogy ellenőrzés nélkül a titkosszolgálatok az eredetileg legitim feladatuk logikáját követve végül éppen ellenkező célt érnek el: nem a társadalom normális működését biztosítják, hanem korlátozzák azt. Ha nem működnének a szolgálatok, nyilván nem lehetne fenntartani egy modern demokráciát. Ha meg túlságosan is működnek, akkor sem."

Ami a praktikus ellenőrizhetőséget illeti, Székely csak valamilyen közvetett megoldást tudna elképzelni, például hogy egymástól független (egymásról nem is tudó) szakértőkkel elemeztetnék a ma létező vagy feltételezhetően létező rendszereket az alkotmányossági kritériumok alapján. E vélemények birtokában a szóba jöhető néhány személy valamelyikének, mondjuk a nemzetbiztonsági bizottság elnökének vagy az adatvédelmi biztosnak megmondanák, netán megmutatnák, hogy milyen rendszer is van telepítve az internetszolgáltatóknál. E két információból az elnök vagy a biztos levonja konkrét következtetését, de azt - X. úr ügyéhez hasonlóan - nem hozhatja nyilvánosságra. Ha mindent rendben talál, nem mondja meg, hogy mi is az és miért van rendben; ha pedig alkotmányellenes eszközökre vagy módszerekre bukkan, akkor csak megígérheti: azon lesz, hogy mielőbb alkotmányosan működjön a rendszer.

Hogyan védekezzünk?

Amíg viszont mindenféle társadalmi kontroll nélkül működnek a kémtechnológiák, nem árt, ha tudjuk, hogy a lehallgatás elleni védekezésnek van két módja is: jogi és technológiai. A törvénytelen lehallgatásra, jogtalan adatkezelésre gyanakvó állampolgár hivatalosan a Nemzetbiztonsági Hivatalnál, a polgári titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszternél, az adatvédelmi biztosnál, végső esetben az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságánál élhet panasszal. Az adatvédelmi biztosnak egy-egy konkrét ügyben jogában áll betekinteni a titkosszolgálati dossziékba is, az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága pedig akkor is kivizsgálja az elé került ügyet, ha a bizottság többsége ellene szavaz.

Emellett természetesen léteznek olyan technológiai módszerek, amelyek magát a lehallgatást akadályozzák, vagy teszik lehetetlenné: ide sorolhatók a különféle titkosítótechnológiák, kriptográfiai eljárások, amelyek segítségével például egy elektronikus levél tartalmát csak a címzett ismerheti meg. A piacon forgalomban lévő, illetve az interneten hozzáférhető titkosítószoftverek különböző szintű titkosítást tesznek lehetővé: van olyan, amelynek a feltörése nem okoz különösebb gondot egy komolyabb technikával rendelkező kíváncsiskodónak, de léteznek és hozzáférhetőek szinte feltörhetetlen eljárások is (bővebben lásd: Prímszámháború, Magyar Narancs, 1997. szeptember 11.).

A terrortámadások az Egyesült Államokban egy időre eldöntötték az internetlehallgatásról zajló hangos társadalmi vitát - Magyarországon a dobozok már a helyükön vannak, pedig a vita még el sem kezdődött. A társadalmi ellenőrzés lehetősége gyakorlatilag a nullával egyenlő, noha az európai példa azt mutatja, hogy ezt lehetővé kell tenni valamilyen formában: a briteknél például a Home Office (vagyis a belügyminisztérium) 1999-ben létrehozta a lehallgatásfelügyeleti biztosok hivatalát (Office of Surveillance Commissioners), amelynek kifejezetten a titkos adatgyűjtést végző hatóságok és szervezetek működésének ellenőrzése a feladata.

Bodoky Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.