Kiállítás - Zabolátlanul - "Gyí, lovam..." / Ló a városban. Válogatás a Fővárosi Képtár grafikai gyűjteményéből

  • - kovácsy -
  • 2011. április 14.

Tudomány

Ha nem állna ott a megszorító alcím, lenyűgözően sokoldalú, több közgyűjtemény összefogásával született kiállítást vizionálhatna a látogató. Volna ott minden: lósport és kilovaglás, postakocsi és lovas rendőr, hajóvontatás, lefüggönyözött hintó és omnibusz, zabzsák, patkó, zsokésapka. Ehelyett mindössze egy - igaz, tágas - szobányi rajzot, metszetet, akvarellt látunk. Viszont igen gyorsan világossá válik, hogy így is meglepően gazdag, változatos a kiállított anyag, amely persze gyötrő kérdéseket is felvet, további kultúrtörténeti kutakodásra sarkallva a látogatót. Hogy mást ne mondjak: miért pont "gyí"? És vajon ugyanígy biztatták-e lovaikat a német vagy tót kocsisok is, akik a kiállított anyag zömének a keletkezésekor, az előző századforduló előtt és körül igencsak jelentős számban éltek a fővárosban?

Ha nem állna ott a megszorító alcím, lenyűgözően sokoldalú, több közgyűjtemény összefogásával született kiállítást vizionálhatna a látogató. Volna ott minden: lósport és kilovaglás, postakocsi és lovas rendőr, hajóvontatás, lefüggönyözött hintó és omnibusz, zabzsák, patkó, zsokésapka. Ehelyett mindössze egy - igaz, tágas - szobányi rajzot, metszetet, akvarellt látunk. Viszont igen gyorsan világossá válik, hogy így is meglepően gazdag, változatos a kiállított anyag, amely persze gyötrő kérdéseket is felvet, további kultúrtörténeti kutakodásra sarkallva a látogatót. Hogy mást ne mondjak: miért pont "gyí"? És vajon ugyanígy biztatták-e lovaikat a német vagy tót kocsisok is, akik a kiállított anyag zömének a keletkezésekor, az előző századforduló előtt és körül igencsak jelentős számban éltek a fővárosban?

Maga a kiállítás felfogható egyetlen illusztrációs kísérletnek is. Amit bizonyít, az természetesen nem újdonság, újbóli átélése viszont kifejezetten szórakoztató.

Arról van szó, hogy mennyire meghatározzák az érzékelésünket, befogadási készségünket az előfeltevéseink. A képek túlnyomó többsége ugyanis egyáltalán nem a lóról vagy a lovaglásról szól, viszont így nézve őket rögtön társadalom- és kultúrtörténeti összefüggéseiben látjuk az állatot. Ha képzőművészeti kiállítás darabjaiként szemlélnénk a műveket, legfeljebb vállat vonnánk: bizony, bizony, milyen sok ügyes kezű rajzoló dolgozott a fővárosban. A rajzok többsége, ha jó minőségi szinten is, mégiscsak amolyan tizenkettő egy tucat benyomást hagy az emberben, az a néhány kiemelkedő pedig inkább valamilyen tematikai furcsasága miatt válik el az átlagtól, semmint katartikus erejének sodrásával. De most - sugallja a kiállítás rendezője, Mattyasovszky Zsolnay Péter - nem a műalkotás áll a középpontban, hanem egyetlen részlete, az ábrázolás gyakran csak mellékesen feltűnő tárgya, a ló. A ló mint munkaállat. A fővárosi ló.

A képek elrendezése is ennek megfelelően, a lóhasználat különféle módozatai szerint történt, miközben ha nem is szigorúan, de nagy vonalakban tiszteletben tartja az időrendiséget, hogy a végére eljuthassunk a kézzelfogható lóvalóságtól az elvont lóig. Rögtön a bejáratnál áttekinthetjük a tartalomjegyzéket, miszerint megjelennek majd a parádék, a carousselek (vagyis a társas lovaglóalakzatok) kényes paripái, a társasági szórakozás, a sétalovaglás négylábú kellékei, aztán lesz munka, közlekedés, majd pedig eljutunk egészen a kentaurokig és Pegazusig.

Ami az úrlovasnak szórakozás, az a lónak persze munka: nem biztos, hogy Sándor Móric lovasbravúrját (aki szívesen nézelődött lóháton pipázva a Sándor-palota erkélyéről, miután fellovagolt a Várba vezető, róla elnevezett lépcsőn), amikor átugratott egy hármas fogat fölött, a lova is annyira élvezte a mutatványt, mint az "ördöglovas" - mindenesetre festményen elég látványos a szeszélyes nagyúri gesztus. Az Alexandra Pavlovna tiszteletére rendezett lovasparádé ábrázolása viszont azt a kérdést veti föl, hogy létezett-e Pest-Budán is Batthyány-lovarda, vagy netán Kisbér a helyszín, ahová a szerelmes József nádor végül is simán elkocsikáztathatta alcsúti kastélyából ifjú feleségét, I. Pál cár leányát. Az utóbbi esetben ez volna az egyetlen vidéki helyszín az egész kiállításon, melynek urbánus légköre a továbbiakban egyre jellemzőbbé válik. Az úrlovas-tematikán belül említést érdemel még Forray Iván rajza (Bátor lovas a jeges árban) az 1838-as nagy árvíz idejéből a jégtáblák között lovagló délceg úrról, akit rémült kisasszonytekintetek követnek, esdeklőn pillantva elő emeleti függönyök mögül.

Soborsini Forray grófból egyébként utóbb világutazó lett, végigrajzolta Egyiptomot és a Líbiai-sivatagot - efféle ismereteket azonban nem volna helyes számon kérni a kiállításon, minthogy a szöveges kiegészítések is a lótematikára összpontosítanak. A merítés széles: Nagy Lajos Képtelen természetrajzától ("A lovat életének nem minden szakában hívják lónak, mert eleinte csikónak hívják, s csak később lesz ló, lósága után pedig, miközben, ha nagyon jól megy neki, paripa is lehet, végül gebe lesz, legvégül pedig virsli, sőt...") lóügyi törvényeken át (kocsi- és lóadóról, társaskocsi-üzlet gyakorlásáról) lószólásokig (lefagyott a lónak a szarva, vén lóra nem illik vörös hám, cifra szerszám stb.). Aztán vannak persze Ady-versek meg egy Ábrányi Emil-költemény is, amelyben a Halál gyűjt bérkocsiba gazdagot és szegényt. A bérkocsi-tematika meglehetősen gazdag, még balesetet is láthatunk, rémült tekintetű áldozattal Goró Lajos ceruzája alól. A vasúti tisztviselőből lett autodidakta rajzolónak és illusztrátornak köszönhetjük, hogy tudomást szerezhetünk a lovas kocsival történő hóelszállítás és a lovas mentőkocsi létezéséről, továbbá arról, hogy 1902-ben korhű lovagi tornában lelhette kedvét a székesfőváros közönsége. Megjelenik a lóvasút is, amelyről a XIX. század közepén még sokan hitték, hogy nagy jövő vár rá, olyannyira, hogy tervek készültek egy országos lóvasúthálózat kialakítására is.

A lósorsban is ott rejlő mulandóságról számol be a kiállítás legriasztóbb darabja: a Millenniumi Kiállítás egy részletén trófeaként falra függesztett felszerszámozott lófejeket láthatunk - és innen kétségkívül az elvontságok felé nyílik csak kivezető út. Kádár Béla idillje szerelmes ember- és lópárral csak az első lépés. Pauer Gyula tornászszobrán (képünkön) a valódi és a tornaszer ló hasonul egymásba. Batthyány Gyula festményén pedig kentaurok közelednek félreérthetetlen szándékkal bájos, alélni kész hölgyekhez, kikísérve mintegy a látogatót a lóban gazdag egykori hétköznapokból.

Kiscelli Múzeum, nyitva: április 17-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.