Vastörvény - A robotok és az etika

Tudomány

Kit véd a robotautó? A gazdáját vagy az óvatlan járókelőket? És ki fogja beprogramozni a cselekedeteit vezérlő utasításokat?

A mesterséges intelligenciáról szóló diskurzusban mindig hangsúlyosan szerepeltek etikai elemek, de korunk technológiai fejlődése nyomán ezek gyakorlati fontosságot is nyertek. Az első efféle megfontolások még a science fiction irodalomban jelentkeztek: ki ne emlékezne például Asimovra és a robotika törvényeire (ezeket a nem olvasók fejébe is beleverték Spielberg Én, a robot című, mondjuk erősen vitatott értékű filmes interpretációjának jelenetei). Napjainkban viszont már nagyüzemben tesztelik a sofőrt sem igénylő autókat (bővebben: Mindig igazuk van, Magyar Narancs, 2016. február 11.), s ezek többször kerültek balesethez vezető szituációkba, sőt haláleset is előfordult a próbautak során. Ugyanakkor minden eddigi eredmény azt mutatja, hogy a nagyobb mértékben robotok kezébe adott közlekedési rendszer jóval kevesebb emberi áldozattal jár, mint napjaink autósvilága. Ám mind közelebb jutunk azokhoz a korábbi morálfilozófiai szempontból is elemzett dilemmákhoz, amikor egyes kimenetekhez meghatározott statisztikai valószínűségekkel jellemzett, vagy éppen holtbiztosnak tekintett áldozatszámok tartoznak, s a járműnek, egészen pontosan a programozójának választania kell: kit áldozzon fel? Netán a saját utasát?

A halál villamosa

Az egyik ilyen morális paradoxonhelyzetet villamosdilemmának (angolban eredetileg trolley-dilemma) nevezték el kiötlői. Eredetileg Philippa Foot brit morálfilozófus alkalmazta e példát még 1967-ben, de azóta kollégái, Judith Jarvis Thomson, Peter Unger és Frances Kamm interpretációi nyomán is emlegetik. Foot eredeti példájában egy villamos közeledik megállíthatatlanul a síneken dolgozó öt ember felé, de a vezető egy elágazásnál még letérhet, s így „csak” egy ember vész oda. Azóta a morálfilozófusok újabb generációi tesztelték és fejlesztették tovább a példát: az egyik esetben a villamosvezető (aki ebben az esetben még határozottan ember) választhat, hogy emberek egy csoportjának vagy egy másik villamosnak vezeti frontálisan a kötöttpályás járművet, máskor egy megfigyelő dönthet úgy, hogy egy járókelő sínre lökésével fékezi le a villamost. Nyilvánvaló, hogy választás előtt állunk, de értenünk kell, hogy a dilemma során az a két opció, hogy hagyunk-e valakiket meghalni, vagy úgy mentjük őket, hogy tudatosan megölünk másvalakit, etikai szempontból különböző esetek, s a villamos-dilemma verziói is másképp értékelendők.

Tesztüzem

Tesztüzem

Fotó: wikipedia

Miután már Budapesten is közlekednek vezető nélküli metrókocsik, még jobban átélhető, hogy az autonóm járművek is kerülhetnek ilyen mindenképpen veszteséggel járó no win szituációba, s ilyenkor a beléjük plántált algoritmus dönthet életek sorsáról. De még egyértelműbbek az ilyen helyzetek a mostanában tesztelt nem kötöttpályás, autonóm, önvezető járművek esetében. Egy útra dőlt vagy a kereszteződésben felbukkanó kikerülhetetlen akadály észlelése nyomán (már ekkor sem mindegy, hogy fatörzsről vagy szarvasról beszélünk!)  a robotsofőrnek el kell döntenie, hogy saját utasa, passzív „vezetője” életét kockáztatja, vagy félrerántja a kormányt és elgázol egy gyalogost. A pusztán biztos végkimenetelek számbavételét bonyolíthatja, ha az egyes forgatókönyvekhez valószínűségeket társítunk, mert mit mondhatnánk arra, hogy az egyik esetben négy ember hal meg ötvenszázalékos valószínűséggel, a másikban csak kettő, de az ő esélyük a halálra már 80 százalék. És hogyan bonyolítja a mérlegelést, ha a potenciális áldozatok között gyerekek is vannak? Az ilyen szinte feloldhatatlan dilemmák kezelésére valamiféle preferenciarendszert kell beprogramozni a gépekbe, amelyek az így megadott algoritmus alapján dönthetnek adott szituációban. Először el kell dönteni, hogy kinek az értékrendje határozza meg azt, hogy mi kerüljön a robotba. Vajon a kiválasztott szakértő kevesek racio­nális mérlegelése, a kockázatok kimenetelének hidegen észszerű elemzése, a potenciális áldozatok száma és fontossága szerinti súlyozás szabja meg a robot viselkedésének alapjait vagy épp ellenkezőleg, és demokratikus körülmények között döntsön a többségi akarat arról, hogyan viselkedjenek kritikus szituációkban az intelligens gépek? És ha a többség a nagyobb jó mellett dönt (lásd Asimov és a robotok című keretes írásunkat), akkor az autonóm autó áldozza fel saját utasát s így mentsen meg egy ütközési szituációban egy nagyobb csoportnyi embert? Hogyan lehet ilyen számító, racionális eszközök használatára, pláne a megvásárlására bírni bárkit is, annak tudatában, hogy a gép beáldozhatja saját vezetőjét is? Nem beszélve arról, hogy az ilyenkor keletkező kockázatokat be kell áraznia a biztosítónak, s a bekövetkező balesetek ügyében döntenie kell a bíróságnak is. Emberi sofőr híján ki lesz a felelős? Csak nem a programozó?

Gondban a robot

Az sem egyértelmű, hogy a gépek miként értelmezik majd saját, beléjük ültetett parancsolataikat, hiszen a programozó oldaláról látszólag világos utasítások értelmezéséből fakadó dilemmák végül döntésképtelenséghez vezetnek. Nemrég Alan Whitfield robotkutató egy bristoli laboratóriumban végzett el egy leegyszerűsített kísérletet, amivel a robotok és más mesterséges intelligenciával bíró létformák viselkedését szimulálta életszerű szituációban. Két robotot programozott be: az egyiket önfejű emberi logikával ruházta fel, s ez egyenesen megindult egy lyuk felé, a másik feladata az volt, hogy jól kivitelezhető módon eltérítse az útjából, például lökje föl és így akadályozza meg, hogy belezuhanjon a gödörbe. Amíg ilyen egyszerű dolga volt, minden esetben sikerrel járt, de  de a helyzet a kísérlet következő fázisában tovább bonyolódott. Ekkor már két vesztébe rohanó robotot indítottak a lyuk felé, s ekkor a 32 esetből csak kétszer tudta a „józan” robot megmenteni mindkét társát. Az esetek felében legalább az egyiket eltérítette a rossz útról, de 14-szer olyan hosszan elemezte gépagyával a helyzetet, hogy mindkét delikvens belepottyant a gödörbe. Winfield úgy véli, hogy etikai döntéshozatal elé állította a robotot, aki azért bukott el, mert nem „értette” a tettei mögött megbújó (merőben morális természetű) indítékot.

Az efféle kísérletek tanulságait elemezve a kutatók állítják, hogy az ilyen szituációkból jobban megérthetjük akár az összetettebb etikai viselkedés alapjait (és nem csak a robotokét).
Az is valószínűnek tűnik, hogy a gépi morális döntéshozatalban akkor következhet be nagyobb áttörés, ha majd a robotok képesek lesznek olyan körülményekre is jól reagálni, amelyekkel korábban nem találkoztak. Meglehet, ehhez még kevés, ha „beléjük verünk” néhány mérlegelést lehetővé tevő ökölszabályt vagy beléjük programozzuk a döntés hátterét biztosító finom statisztikai kockázatelemezés fortélyait. Arról már nem is beszélve, hogy bizonyos közlekedési szituációkban, amelyekkel a vezető nélküli, autonóm autók gyakorta szembekerülhetnek, akár ütközhetnek is az etikai szempontok illetve a törvények, szabályok betartásának parancsa. Például megsértené-e a robotautó a közlekedési szabályokat, hogy életeket mentsen?

Asimov és a robotok

Isaac Asimov, a modern sci-fi irodalom egyik legtöbbet idézett klasszikusa számos munkájában foglalkozott az ember és robot közötti, akkor még csak hipotetikus viszony problémáival. 1942-ben írt Körbe-körbe (Run­a­round) című elbeszélésében fektette le a robotika három alaptörvényét, amelyek azóta nemcsak a sci-fi irodalomban számítanak alapvetőnek, de a tudományos megközelítés számára is jól elemezhető etikai szempontokat vetnek fel. Az első törvény szerint a robotnak nem szabad kárt, pláne sérülést okoznia egy embernek, s azt sem tűrheti tétlenül, hogy bárkinek baja essen. A második törvény szerint a robotnak engedelmeskednie kell az emberi utasításoknak, amíg azok konfliktusba nem kerülnek az első törvénnyel. A harmadik szerint a robotnak önnön épségét is oltalmaznia kell, amíg ez nem ütközik az első és a második törvénnyel. Ezekből a törvényekből természetesen számos paradox szituáció fakadhat, s ezek kedvelt témái voltak Asimov későbbi pályafutásának is – robottárgyú novelláit Én, a robot (I, Robot) címmel gyűjtötte össze és publikálta még 1950-ben. Később kidolgozott egy afféle nulladik törvényt is, mely szerint a robotnak meg kell védenie az emberiséget, illetve passzivitásával sem veszélyeztetheti annak létét, még ha eközben összeütközésbe is kerül is az első törvénnyel. A nagyobbik jó elve pedig máris elvezet minket a kockázatos kimenetelű szituációkban döntési kényszerbe kerülő mesterséges intelligenciák dilemmáihoz.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?