A nép ópiuma: Szebb jövõt! (A nagy alakítás - TV 2)

  • 2004. december 9.

Zene

Szórakoztató és nem mellesleg humanitárius produkció, melynek az ismertetõ szerint "alapvetõ célja, hogy olyanokon segítsen, akik nap mint nap szenvednek balesetbõl vagy betegségbõl származó esztétikai hátrányuktól", igazi, hiánypótlónak is nevezhetõ extrém átalakítóshow. Amíg a korábbi mûsorszámok megelégedtek az elme és a jó ízlés csiszolásával, miközben a tájékozottsági minimumot is jelentõsen emelték, a tömegek testi mivoltával, porhüvelyük esztétikai feljavításával nem tudtak kellõen foglalkozni.

Szórakoztató és nem mellesleg humanitárius produkció, melynek az ismertetõ szerint "alapvetõ célja, hogy olyanokon segítsen, akik nap mint nap szenvednek balesetbõl vagy betegségbõl származó esztétikai hátrányuktól", igazi, hiánypótlónak is nevezhetõ extrém átalakítóshow. Amíg a korábbi mûsorszámok megelégedtek az elme és a jó ízlés csiszolásával, miközben a tájékozottsági minimumot is jelentõsen emelték, a tömegek testi mivoltával, porhüvelyük esztétikai feljavításával nem tudtak kellõen foglalkozni.

A nagy alakítás két páciens hányattatásait kíséri figyelemmel az elsõ sebészi vizittõl a végsõ meglepetésig. A mûsorkészítõk minden alkalommal két különbözõ élethelyzetû vállalkozót szerkesztenek össze, jelen esetben Timit, aki 33 éves, és szeretne még szebb lenni, azaz jobban közelíteni a plázavilág általa ideálisnak vélt járókelõihöz, valamint Évát (48), aki korábbi súlyos betegsége miatt került sebészi kés alá. Az ötlet, mondjuk ki nyíltan, vállalható, hiszen találhatunk-e akár csak egy embert is e kis hazában, aki ne szeretné kisebb-nagyobb reparációkkal menteni a menthetõt? Löttyedt mell és has, nem beszélve a súlyos kilókról meg a ráncokról, miközben a fitneszes szépségideál korszakát éljük, az egyszerû magyar tükörbe nézve Britney Spearst és Brad Pitt-tet szeretné viszontlátni.

Az egyik legelsõ hazai képes beszámoló Antal Imre orravatásáról készült néhány éve. Televíziós szempontból ideális a közeg, az orvosi világ egyszerre hátborzongató és csábító, a szereplõk közülünk valók, élettörténetük adott. A kamera minden jelentõsebb eseménynél jelen van, például amikor a szerencsés kiválasztottak átveszik a TV 2 értesítõjét arról, hogy õk a szerencsés kiválasztottak, vagy az elsõ vizsgálatnál, a mûtét elõtti töprengésnél, a mûtét utáni kimerültségnél, majd a lábadozás idõszakában, és végül a nagy újratalálkozásnál. A mûsor kikötése, hogy a megoperált beteg csak néhány hét várakozás, azaz a teljes felépülés után láthatja viszont szeretteit, tehát a tévések elszakítják egymástól a párokat, afféle dramatikus fordulatként. S ahogyan az lenni szokott, a stáb elõbb-utóbb belefut egy-két meg nem rendezett, ám annál igazabb epizódba, reakcióba, azaz a dokumentum a maga egyszerûségében mûködésbe lépneÉ ha hagynák. De nem hagyják.

A mûsor egyik alappillére, oly sok másikhoz hasonlóan, a bársonyos mély basszus hang (nevezzük narrátor egynek), amely a mûsorelõzeteseket, illetve a sárga karikákhoz tartozó instrukciókat jelenti be. Egy ilyen hang nyilván sokba fáj, ezért kell elsütni, ahol csak lehet - más magyarázatot nem lelünk rá, miért kell Timi és Éva problémáját az adás folyamán többször is elismételni. Arra gondolni sem merünk, hogy a mûsor készítõi a nézõket en bloc súlyos értelmi fogyatékosnak tekintenék. Ám a nagy narrátorhang így szétveri a dokumentumjelenetek esetleges szépségét, mi több, az embert elfogja a hányinger. S a gond nem jár egyedül, narrátorból is van még egy, narrátor kettõ. ' az újságíró narrátor, hangfekvését tenor és bariton közé saccoljuk, õ nem bombasztikus: visszafogott, empatikus hangon kalauzol (az est folyamán számos alkalommal) a nem túlságosan bonyolult szituáció megértésében. Az adás második felében, talán elirigyelve a narrátor sikereit, többször is megismétli mondanivalóját, kijelöli a drámai szituációt, ha azt amúgy nem vettük volna észre. Szituáció addigra egyáltalán nincs, épp a narrátorok ölték meg. Mintha a Titanic süllyedése közben megszakítanák a filmet, és egy bemondó felhívná a figyelmet arra, hogy DiCaprio éppen haldoklik, ettõl olyan fagyos a tekintete.

A narrációk közötti ûrt kitöltõ audiovizuális betétek amúgy nem ellenszenvesek, a kamera nem vájkál a fájdalomban, nincs agyonszûrõzött lágy vércsepp és penge, a szereplõkbõl nem csinálnak bazári majmot. Még az aláfestõ zene sem veri ki a potmétert. De a hollywoodi hatásmechanizmus nem mûködik. Se könny, se izgalom. Viszont az emberi kreativitás és a piaci részesedés iránti igény beláthatatlan jövõt ígér. Miután meguntuk a szépségoperációk lagymatag hétköznapiságát, kíváncsiak lennénk, vajon reparálható-e az emberi elme. Mondjuk (narrátor egy): Kálmán azelõtt önzõ ember volt, környezetével üvöltözött, a gyerekeit verte, és nem fizetett adót. De Kálmán megelégelte, elvonult két hónapra, hamarosan megtudjuk, sikeres volt-e a mûtét.

Lássunk csodát! Kálmán a mûtét óta legózik a fiúkkal, a szomszédokat rendszeresen pezsgõvel kínálja, és mindig elõre fizeti az adót. Mert Kálmánnal csodát tettÉ

Pálos György

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.