A nyelv gyönyörködtető hatalma - Frank Kermode: Shakespeare kora (könyv)

  • Cseicsner Otília
  • 2007. április 19.

Zene

Ami Sir Frank Kermode-dal megtörtént, az minden tudós rémálma. Az angol irodalomtudós valamikor a kilencvenes években lakást cserélt. Bedobozolta hírneves könyvtárát és kéziratait, összecsomagolta a holmiját, kiürítette a bútorait, kiselejtezte a fölösleget, és várta a költöztetőket. A szemetesek azonban balszerencsére előbb érkeztek, mint a bútorszállítók, és az akkor közel nyolcvanéves tudós - sietségből vagy szórakozottságból - rájuk bízta legendás könyvtárát, ami annak rendje-módja szerint megsemmisült a szeméttelepen.

Ami Sir Frank Kermode-dal megtörtént, az minden tudós rémálma. Az angol irodalomtudós valamikor a kilencvenes években lakást cserélt. Bedobozolta hírneves könyvtárát és kéziratait, összecsomagolta a holmiját, kiürítette a bútorait, kiselejtezte a fölösleget, és várta a költöztetőket. A szemetesek azonban balszerencsére előbb érkeztek, mint a bútorszállítók, és az akkor közel nyolcvanéves tudós - sietségből vagy szórakozottságból - rájuk bízta legendás könyvtárát, ami annak rendje-módja szerint megsemmisült a szeméttelepen. A szerencsétlen esetet James Shapiro, a New York-i Columbia Egyetem professzora idézi föl Kermode összegyűjtött írásainak bemutatásakor (Pleasing Myself, 2002).

Ez a történet minduntalan eszünkbe jut, ha az Európa Kiadó Áttekintések című sorozatában nemrégiben megjelent kötetet olvassuk. Kermode munkája, a Shakespeare kora történelmi áttekintést ígér, ám kortörténet helyett Shakespeare drámái alapján korszakolja Erzsébet és Jakab korát. Nem Shakespeare koráról: irodalmi korszakairól ír. A darabokra összpontosító szemléletet jól mutatja, hogy a konzervatív összefoglalás I. Erzsébet 45 évig tartó regnálásának alig négy oldalt szentel. A protestantizmus és az utódlás bemutatása ugyan hosszabb, ám felettébb egyoldalú: Kermode a képzeletét leginkább megragadó kérdést (mennyit vesztett Anglia az évszázados katolikus rítusok kisöprésével) egyetlen forrás alapján mutatja be. Szkeptikus Shakespeare esetleges titkos katolikus gyökereit illetően is - úgy véli, a művekből ez nem igazolható. Lesöpri az ún. "elveszett évek" kérdését is: mit csinált Shakespeare aközött, hogy Stratfordban utoljára és Londonban először említik? Kermode nem polemizál a legújabb, bár tények híján a legvitathatóbb hipotézisekkel (munkája korábbi Greenblatt, illetve Ackroyd életrajzánál - lásd: Magyar Narancs, 2006. január 19.; 2006. április 20.), negligálja a vonatkozó szakirodalmat ("Shakespeare pályáján egy nem csekély szakasz az ő titka marad, és senki nem tud róla semmit") - hogy előálljon egy saját elmélettel: hátha Shakespeare nem színészi, hanem költői minőségben ment Londonba? Bizonyíték erre sincsen, és Kermode-ot valamilyen okból a költői művek, különösen a Szonettek nem érdeklik. A drámák közül is egész műveket hagy figyelmen kívül: "Falstaffra kár szót vesztegetni, hiszen legendás figura." Még rosszabbul jár a Minden jó, ha vége jó című darab: erre a problémaszínművek tárgyalásakor nem tér ki. Ráadásul időnként téved is: a Troilusban Achilles ugyanis nem hal meg, és a Globe-ban sem állt a színészek rendelkezésére művészklub vagy "zöld szalon" (a fordításban elég ügyetlenül művész-szoba), csak hevenyészett öltöző. Mintha a könyveit vesztett tudós emlékezetből dolgozna.

Emlékezetből, és az általa szerkesztett Shakespeare-kiadásból. A historista és biografikus szemlélettel szemben az új kritika szerkezetre és szövegre fókuszáló elemzési módszerét, a close readinget választja. Shakespeare szóképeire koncentrál: ez könyvének legértékesebb része. Megtudjuk, hogy Erzsébet korában az imagination (fantázia) az uralkodó életére törő ármányra utalt, így A vihar sorai is mélyebb értelmet nyernek (erre a fordításban érdemes lenne visszautalni Jágó fantáziájának elemzésekor, mely szintén ármányt jelent). A makrancos Katát szakasztott úgy szelídítik, mint egy sólymot, a korabeli solymászértekezések előírásai szerint. A Szentivánéjiben a cselekményszálak szövése a különböző beszédmódokban gazdag nyelvi szövethez fogható (eszerint nem a dramaturgiai funkció festésére szolgálnak a stiláris árnyalatok). A velencei kalmárban utal arra, hogy az Antonio hajója elé lopott jelző (a gentle/gentile szójáték révén) egyértelművé teszi, hogy az csak keresztény úriemberé lehet. Bemutatja, hogy a vígjátékok, így a Sok hűhó is, a késő Erzsébet-kori arisztokrata társalgási modorát, nyelvi szellemességét idézik.

Rövid összefoglalásai az egyes művekről valójában nyelvészeti vizsgálódások, melyek a kritikai kánonban valóban megkerülhetetlen munkáját idézik (Shakespeare's Language, 2001). Miként egész műveket, úgy fontos kritikai iskolákat is mellőz (melyeknek pedig jó ismerője, hiszen szerkesztőként együttműködött többek között Northop Frye-jal, újabban Jacques Derridával és Christopher Norrisszal is, és az elsők között népszerűsítette a francia irodalomelméleteket Angliában). Formalista szemlélete nem mutat közösséget a 70-es, 80-as, 90-es évek bálványrombolóival, a francia dekonstrukciós, az amerikai új historista, a brit kulturális materialista, posztkolonialista és feminista kritikával. Nagy kár, mert a históriai érdekességek (például, hogy a később Indiát uralma alá vonó Kelet-indiai Társaság rögtön az első útján 87 százalékos profitot csinált, vagy hogy a valóságban egy 16. századi velencei zsidó nem uzsoraüzletbe, hanem feltehetőleg a biztosítási piacba invesztált) így nem egy nagy ívű irodalmi elemzés kiindulópontjául szolgálnak, csak kuriózumok maradnak.

"A műszavak ügyét kár felfújni" - írja Kermode, és a fordító, N. Kiss Zsuzsa szó szerint veszi ezt az ironikus megjegyzést: tudomást sem vesz a magyar anglisztikában kikristályosodott terminológiáról. Már a műfaji besorolással komoly gondjai vannak: az ilyen alakban nem is létező "pasztorálé" az Ahogy tetszikben pásztorjáték, a történelmi színmű (history play) királydráma, és az idézőjellel is jelzett bizonytalanság a "problémafejtő darabok" esetében jogos: ugyanis problémaszínművekről beszélünk. A retorikai fogalmakra is van magyar szavunk: a hendiadys szokásosan hendiadisz vagy hendiadioin, a paragone paragon. A macbethi equivocation (egy szót egyszerre több jelentésében használni) taglalásakor pedig célszerű lenne egy jegyzetben jelezni, hogy bár ez a szó a műben visszatérő elem, a magyar fordítás következetlenül mindig másképp adja vissza, s így a jelentés elvész. A Globe nem körszínpad, hanem egy kötényszínpaddal rendelkező amfiteátrum. Hasonlóképpen szálkettőzés helyett tükördramaturgiáról beszélünk, szólásmód sincs, csak beszédmód. Jó lett volna jelezni, hogy az alakításnak és a megszemélyesítésnek mi az eredetije, mert magyarul nem biztos, hogy ez a helyes szakkifejezés. Ahhoz viszont kétség nem fér, hogy az "aktus helyszíne" Károly kivégzésekor az olvasóban más asszociációkat ébreszt, mint ahogy azt a fordító elképzelte.

A szerzőre jellemző szellemes angol esszéstílus jellemzően él idiómákkal, a magyarban mégis tartalmi fordítást kellett volna adni, mert a fordítói leleménynek gondolt megoldások néhol parodisztikusan hatnak: például azt, ahogy a Temze mocsaras déli partjára telepített leprások "zöld ágra vergődnek" - jobb, ha nem képzelem el. A leiterjakabok, stiláris bizonytalanságok és terminológiai problémák ugyanis pont azt fedik el a magyar olvasó előtt, ami a nyelv bűvöletében élő Kermode-ot igazán naggyá teszi: a tanulmányait jellemző tiszta, visszafogott stílust, könnyed eleganciát és finom humort. Ez "a nyelv gyönyörködtető hatalma", amit a Shakespeare nyelvéről szóló tanulmányaiból jobban megismerhetnénk.

Európa Könyvkiadó, Budapest, 2006, 200 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.