Lemez

Kirobbanó kedvvel

Amanda Palmer: Theatre Is

  • - greff -
  • 2012. november 22.

Zene

Amanda Palmer ott van mindenütt. Nemcsak a közösségi oldalak legaktívabb híressége ő, idén a legjobb hírek is róla szóltak: korunk egyik jelentős exhibicionistája hol azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy pucéran tűnt fel egy Flaming Lips-klipben, hol meg azzal, hogy sikerült egymillió dollárt (!) összekalapoznia rajongóitól a legfrissebb lemezére, végül, hogy jelentős vagyon ide vagy oda, eredetileg mégsem akarta készpénzzel honorálni a vendégzenészeket az aktuális turnéján - az utóbbiból a neten kibontakozó, felettébb tanulságos vita szórakoztatási együtthatójáról legyen elég annyi, hogy még a producerek Thomas Bernhardja, Steve Albini is belebonyolódott. A legnagyobb dicséret, ami a Theatre Is Evilről ezek után elmondható, alighanem az, hogy izgalmasabbnak tudja mutatni a dalszerző Palmert a médiahős Amandánál.


Palmer harmadik szólólemeze az egyik legdrágább hangzású album, amit egy zenész valaha is függetlenül, kiadók és egyéb mankók támasza nélkül összehozott, és a csillogóra szidolozott felület remekül mutat ezeken a dalokon. Hiszen míg a Kurt Weill ihlette hangulatos kabaré-poppal feltűnt Dresden Dolls énekesnője szólóban is képes teátrális lenni (halld a drámai nyitódalt vagy a lemez számos, többnyire kissé túlhúzott balladáját), leginkább mégiscsak arra koncentrál, hogy összebarátkoztassa a klasszikus glamet a 80-as évek slágerpopjával. Mintha Cindy Lauper a The Knack élén Bowie- és T. Rex-számokat harsogna - elemi erővel, kirobbanó kedvvel, egy erős személyiség gesztusaival, aki szép lassan a csúcsra ér.

8ft./Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.