Az aprónép ópiuma: Johnny és Dexter

  • - sissova -
  • 1997. október 23.

Zene

Televíziós rajzfilmkultúránk struktúraváltásának immár nem csupán a vasárnap délutáni Disney-filmek, de a majdnem végtelen időben sugárzó Cartoon Network is betett. Ez utóbbi több mint 8500 rajzfilmet sugárzott fennállásának elmúlt négy évében a Hanna-Barbera, az MGM, a Paramount és az 1948 előtti Warner Bros készleteiből. A program a bunkó, érzéketlen és agresszív Jerrytől a Batman egy igen elcseszett változatáig gátlástalanul ássa alá a nézők pszichés fejlődését. Mégis van remény. Megjelent a rajzfilmek egy új generációja is.
Televíziós rajzfilmkultúránk struktúraváltásának immár nem csupán a vasárnap délutáni Disney-filmek, de a majdnem végtelen időben sugárzó Cartoon Network is betett. Ez utóbbi több mint 8500 rajzfilmet sugárzott fennállásának elmúlt négy évében a Hanna-Barbera, az MGM, a Paramount és az 1948 előtti Warner Bros készleteiből. A program a bunkó, érzéketlen és agresszív Jerrytől a Batman egy igen elcseszett változatáig gátlástalanul ássa alá a nézők pszichés fejlődését. Mégis van remény. Megjelent a rajzfilmek egy új generációja is.

Cartoon Network

Az agresszivitásról szóló,

kissé lejárt mentálhigiénés dumát nyugodtan félretehetjük, mert jól tudjuk, mi folyik körülöttünk. A rajzfilm nyugodtan legyen csak kegyetlen, nem attól rossz, hanem ha az agresszivitás értelmetlen, sorozatos palacsintává lapításban merül ki. Ettől egyetlen fiatalkorú sem jön rá, hogy a jó férj vagy a még jobb nagymami miért válhat egyik percről a másikra emberevővé.

Idén július 14-től reggel nyolctól félórás szériában testesül meg az anyakomplexusban szenvedő testépítők és az igényes amerikai rajzfilm jóistene a Cartoon Networkön.

Johnny Bravo

a neve. A 26 éves Van Partible remekműve egyelőre csak 13 részben ismétli magát, de telitalálat. A bicepszgyártó, karaterajongó szabad lélek megfeszíttetései. J. B. két dologban hisz csupán: isten női megtestesülésében a földön és saját maga fizikai tökéletességében, viszont mindenki más tudja róla, hogy narcisztikus anyaimádó a nagy izmaival és a még nagyobb elvis-frizurájával. Röviden ő az, akinek sosem esik le, aki soha nem fogja fel, ráadásul forró szexi mama megszólítással kezdi az udvarlást, aminek egyetlen alkalommal sem lesz jó vége. Két nő érti meg csupán, a rockos édesanyja és a kisiskolás szomszédlány, akinek később minden esélye megvan rá, hogy farkasemberré váljék emiatt.

A World Premier Toon program,

más néven a toon jam eredetileg 48 ilyen egyéni új filmet rendelt meg, egyenként hatperceseket, amelyek által új karaktereket és helyzeteket próbálnak találni a jövőbeli sorozatfejlesztésekhez és Amerika, valamint műholdtól sújtott kultúrgyarmatai erkölcsi megmentéséhez. Vannak köztük sajnos kevésbé sikerültek is, amelyek újabb komoly töréseket okozhatnak a néző valósághoz való viszonyában. Ilyen az új kölök a Real Adventures of Johnny Questből, (Johnny Quest valóságos kalandjai), ahol az akció és a komputergrafika igen sután fonódik egybe, de nem ez a fő gond. A 14 éves csodagyerek Johnny a már rezerválásra ítélt self made man ideálja, a főhősök azon új típusa, aki gondolkodik és tervez, ahogy a hozzá hasonló korú kis barbárok soha, ahelyett, hogy vakon menne a kalandok elé, és tanulhatna belőle a nézővel együtt.

Johnny Questet úgy fogja elfelejteni a kampánycélzott fiatalság, ahogy van, csupán traumák maradnak utána.

Nem úgy Dextert,

aki szinte telitalálat. Mára a Bugs Bunny (Tapsi hapsi) bugyutaságát a jó és szellemes A maszkon kívül felváltotta még az intelligencia világa, amit a Dexter laboratóriuma képvisel a Cartoonon. Dexter furcsán szeretetreméltó kölyökhibridje a jugoszláv rajzfilmhős Baltazár professzornak és Dr. Jekyllnek, miatta érdemes megszeretni az általában debilnek tartott zseni gyermekeket. Dexter világa a fenséges dolgok világa. Az általa összetákolt, a hálószobája alatt található laboratóriumában éjjel-nappal a titkos tudományos tervein dolgozik, nem játszik a szabad levegőn, és önmagát klónozza, hogy hanyag és feledékeny anyját szemmel tarthassa. Dexter a tetőpont, neki nincs szüksége arra, hogy bármely szuperhőshöz hasonlítson. Nemcsak hogy intelligens az animáció kidolgozása, de az intelligenciát ünnepelteti nézőivel is. És remekül illik bele, mint ellenpont, Dexter idegesítően csacska nővére, Didi, aki boldogan és vakon gányol bele Dexter találmányaiba.

Felejthetetlen páros,

akárcsak Chicken and Cow (Csirke és tehén), akiknek emberszüleik vannak, lazán járkálnak különböző emberi valóságok között, a latin kultúrát és a szupermenek világát is beleértve, és mindezeket az iszonyú éles helyzeteket teljesen egészséges elmével ússzák meg.

A baj csak az, hogy a csatorna urai azt gondolják, ezzel el is érték a network legmélyebb értelmét és végcélját. Egy olyan adónak, amely négy éve a kezdetek homályos kis kanálisából formázta magát képpé, 30 millió háztartásba férkőzött be (a kábeles hozzáférést is számítva kb. 66 millióba), a legmagasabb nézettségű csatornák egyike Európában, és az volt Ázsiában és Latin-Amerikában is, ez a kis újítás még iszonyúan kevés. Ha nem akarják a pszichológusok átkait hallgatni az egyre szaporodó kora gyermekkori bűnözésért. Az igazi az lenne, ha a világ minden részéről vennének jó szériákat; egy ilyen kanálisba az bőven belefér.

- sissova -

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.