Bábfilm - A székláb - Jirí Barta: A padláson

  • - ts -
  • 2010. június 10.

Zene

Kedves nézőink, most egy legenda érkezik! Örömünk ugyan ezúttal sem lesz felhőtlen, de a találkozás akkor is megér minden pénzt. Kezdjük felrúgva az illemet: Jirí Barta alig múlt hatvan, mégis olyan ismerkedési est lesz ez, mintha Pelével a New York Cosmos színeiben lett volna szerencsénk először találkozni.

Kedves nézőink, most egy legenda érkezik! Örömünk ugyan ezúttal sem lesz felhőtlen, de a találkozás akkor is megér minden pénzt. Kezdjük felrúgva az illemet: Jirí Barta alig múlt hatvan, mégis olyan ismerkedési est lesz ez, mintha Pelével a New York Cosmos színeiben lett volna szerencsénk először találkozni.

Barta a cseh animáció második generációjának kimagasló alakja, hazájában (és szakmája európai fórumain) legalább annyira nagy becsben tartott művész, mint - a nálunk tán valamivel ismertebb nevű - Jan Svankmajer. Nota bene: működésére nagy hatással volt a nála majd' tizenöt évvel öregebb Svankmajer éppúgy, mint az orosz Jurij Norstein vagy éppenséggel az észt Priit Pärn - persze igazságosabb itt kölcsönhatásokról beszélni: ők a nyolcvanas évek nagy kelet-európai animátorgenerációja (a "szerzői rajzfilmesek": sem korábban, sem azután nincs párjuk a világon). Az lenne a természetes, ha belezokognánk kicsit a köztudatba, hogy miért oly szegényes ez az élet, hogy minálunk őket csak a konesszőrök ismerik, de most épp örülni jöttünk.

Barta (a színházi stúdiumokról érkező Svankmajerrel szemben) az iparművészeti főiskolára járt, ahol televíziós és filmes grafikát tanult. A Jirí Trnka Stúdióban kezdte pályáját - ide kötik a nyolcvanas évek remekművei is, mint a Zanikly svet rukavic (A kesztyűvilág alkonya; 1982) vagy a hamelni patkányfogó történetét Jirí Stivín pikulázására, a hagyományos animációs és filmes technikák kombinálásával előadó közel egyórás Krysar (1985), esetleg az 1987-es Poslední lup (Az utolsó rablás) című noirgroteszk.

Barta azonban nem érte be ennyivel, nagy terve a Gólem volt, aminek tervezett költségvetése (100 millió Kc, napi áron tán valamivel több mint egymilliárd HUF), már az átkosban is kicsapta a biztosítékot a kulturális exportcikkekre és nemzetközi sikerekre amúgy fogékony csehszlovák államnál. Végül 1987-ben elkészült egy hétperces pilot a Gólemből - fönn van a youtube-on, nézzék meg, egy nagy mű ígérete. Esetleg még fogpiszkálóé, ha el nem rontják, hiszen utólag már mondhatunk bármit, noha abban elég biztosak lehetünk, hogy a rendszerváltás a szerzői animációs moziműnemnek nem tett jót, hisz' a cenzúrát és a bürokráciát felváltotta a piac bűvigéje, hirtelen elapadtak a források, s a családi és gyerekfilmek üzleti potenciáljára terelődött a szó. Mindazonáltal Barta nem adta fel a harcot, s szűk húsz év után, 1996-ban elkészült egy újabb harapásnyi a Gólemből, de annak sem lett folytatása. Állítólag még ma is él a remény... ja, az esik el utoljára.

Csakhogy mindeközben élni is, dolgozni is kell, ráadásul úgy, hogy a művészi tisztesség se csorbuljon. Nos, nyilvánvalóan az ebbéli igyekezet filmje A padláson. A maga módján egy remek, mégis Michelangelo széklába, nem vitás. A műgonddal vegyes keserűség alkotói hozzáállásából megfogalmazott tündérmese (te jóisten!).

A kijelölt helyszínen járunk, a padlás a lejátszott limlomok birodalma, itt élik vidám életüket a kiselejtezett babák, miközben itt dúl a ledöntött mellszobor rémuralma is - őt élő színész, a cseh színjátszás utóbbi húsz-harminc évének csúcsfigurája, Jirí Lábus adja. A mű tartalmi mondandóját úgy foglalhatjuk össze, mint 1984-es reminiszcenciákkal súlyosbított illusztrációját A királyé nem leszek, nem leszek, akkor inkább elmegyek... kezdetű valahai Koncz Zsuzsa-slágernek. A gyerekeknek itt ez a minden alkatrészében beolajozott mese a jók és gonoszak harcáról, a kíséretükben érkező felnőttek pedig gyönyörködjenek a hagyományos animációs technika virtuóz alkalmazásában, a tárgyi fantázia szédítő gazdagságában, a hangulatteremtő erő kiapadhatatlanságában vagy éppenséggel Barta teremtményeinek éterien könnyed mozgásában - ha már a mellszobrok elleni küzdelem szükségességével, de pláne hatékonyságával mainapság már aligha tudnak mit kezdeni.

Mindegy, ez is sokkal-sokkal több a semminél, és a mai információszerzési lehetőség mellett nem látszik megoldhatatlannak a visszafelé tető alá hozott ismerkedés sem. Ne tétovázzanak!

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.