Zenék a tó mellől

Balaton szelet

  • - minek -
  • 2012. július 10.

Zene

A magyar popzene páratlanul gazdag témakollekciójából természetesen nem hiányozhat a Balaton sem – rendkívüli műfaji gazdagság, a kifejezési módok sokasága: a top 10 magyar balatonos szám és videoklip.

Hó Márton és a Jégkorszak: Szandra

Nosztalgia, báj és irónia – édesbús emlékek a közelmúltból, páratlan értékű retrós filmfelvételek és hozzájuk igazított mai snittek kíséretében. Reaktivált rendőrségi kocka Lada, naftalinból előhúzott oldschool uniformisok vs. arcra terített Népsport (sajnos kivehetetlen, aznap éppen mit nyertek a világban a magyarok…). S mindehhez egy jól kifundált, nem is oly lo-fi, telivér „indie” gitárpopszám, ami könnyen megragad a fülben – a kétértelmű refrén meg pláne.

Szörényi Levente: Bánatvirág

Egy gyöngyszem Levente első, 1973-as szólólemezéről, ami már előlegezi a Fonográf hangzását – s az egész zenekar megszemlélhető kevés textilben, zömmel gumimatracon lebegve. Leginkább persze a képi világ kapcsolja a Balatonhoz, de az nagyon erősen: a tévéklipen, mely látnivalóan némileg később készült, hibátlan fecskekollekciót láthatunk (természetesen a frontember pszichedelikus narancsszínű gatyója viszi a prímet), illetve Németh Oszkár dobos teszi első tétova lépéseit a profi szörfössé válás útján. Az inkább ernyedtséget, de néha kifejezett vidámságot sugalló képek, no meg az életvidám countrys hangszerelés is nyilvánvalóvá teszi: a lírai én panasza itt csupán egyszerű szerepjáték.

4F Club: Balatoni nyár

Egy szinte kötelező „dance”-klasszikus a kilencvenes évek végéről – jól érzékelhetően az Ace Of Base (na, rájuk emlékszik még valaki?) nyomdokain. A kifejezőeszközök keresett egyszerűsége valósággal magával ragad, a valahol a reggae-ből extrahált ritmus hatására pedig ösztönszerűen elindul a bólogató fejmozgás. Ki a fene fog azzal törődni, hogy úgy gány az egész, ahogy van, s hogy a szerzők fejében egyetlen épkézláb verze sem született, mikor a refrén fülbemászó (bár divat- és öltözködési szakértők szerint kifejezetten félrevezető), az MC-k lendületesen darálják a semmit, s az igényesen leopárdmintás bikinik, fenekek és egyéb idomok amúgy is mindenért kárpótolnak.

UFO: Napolaj

Ez a klasszikus diszkótöltelék is bizonyítja, hogy a magyar viszonyok közé domesztikált eurodance virágkorában, a kilencvenes években főleg a lassú-középtempós, lüktetőn szintetikus számokat asszociálták a Balatonhoz. A korban valószínűleg az UFO vitte tökélyre a két sörényes bestia (4 sor ének), egy hajban szintén erős diszkópatkány (12 sor rappelés) felállást – kissé formabontó, hogy a valószínűleg mindenki által kívülről fújt refrénen („Hisz’ a szerelem is napolaj”, ugye…) külön rövid szólamot is írtak a vörös hölgynek. Nem mellesleg a zenekar naturbursa, MC-je (V. Zsolt, alias Dr. Love) idén tavasszal lebukott: kerítés és leánykereskedelem vádjával került előzetes letartóztatásba. Ő a gyors szabadulás mellett leginkább abban reménykedik, hogy a publikum inkább csak a géppuskaszájjal előadott rímek kovácsaként emlékszik majd rá. „Kinek annyit kell csak mondanom: Béla vagyok, szia!”

KFT: Balatoni nyár

Bornai Tibor halhatatlan egotripje – a 86-os Siker, Pénz, Nők, Csillogás című KFT-album ékköve (mint látják, ezzel szinte fel is soroltuk a balatoni típusú popzene fontos toposzait). Egyszerre idézi fel s teszi zárójelbe a dolog természeténél fogva sztereotip privát emlékeket, no meg az arra reflektáló popzenei sémákat. Mindehhez még afféle kedves, fülbemászó, szomorkás blődlinek is tűnik – ami az igazi szubverzív popzene védjegye!

Amorf Ördögök: Nekem a Balaton a Riviéra

Az egykor Németh Lehel és Felföldi Anikó által híressé tett dal a hagyományos magyar kisszerűség pompás himnusza, mely ugyanakkor valami bizonytalan eredetű, szedatív nyugalomba ringatja hallgatóját – s ez az idelinkelt, kétségtelenül ihletetten, jó ízléssel elővezetett easy listening clubpop feldolgozásra is igaz. Ha Tövisházi Ambrusnak és alkotótársainak (inkluzíve Péterfy Bori művésznő!) volt is oly szándéka, hogy zárójelbe tegye az eredeti mondanivalót, a talált képsorokból összevágott vizuális körítés szerencsére visszazökkent mindenkit az álmok és emlékek rózsaszín világába. Különben is: az öreg rövidlátó hangya (Varga Katalin: Gőgös Gúnár Gedeon) csakis Pomázra!

Cseh Tamás: A hatvanas évek

Pihekönnyű, némi zárójelbe tett zsurnalizmussal tálalt emléklenyomat, afféle zenés-poétikus tárca, amelyben a költői én nosztalgiával emlékszik vissza a hatvanas évekre, no meg a régi balatoni nyarakra – a hetvenes évek közepéről! Irigykedünk-e vagy sem, aligha lesz még egy olyan évtizedünk, amelybe ilyen reflektálatlan naivitással lehetne belefeledkezni.

Bergendy: Ha egyszer kiszáradna a Balaton

Egy kivételesen értékes felvétel, hiszen ez a szám soha nem került lemezre. Ráadásul napjainkban is égetően aktuális problémát dolgoz fel – hiszen kit ne izgatna a Balatonhoz hasonlóan szeszélyes vízjárású szikes tavak sorsa. Demjén Rózsi mindenesetre a topon – még a Fender basszust is megfürdeti egy kicsit a langyos vízben. Limnológus legyen a talpán, aki megállja tapsolás, táncolás nélkül!

Kaukázus: Balaton

Kardos-Horváth János és társai a magyar depresszív alterzene sötét bugyraiból tudósítanak saját, erősen deprimáló tavi élményeikről – habár, ha jól érzékeljük, a Balaton csupán ürügy az általános rosszkedv manifesztációjához és a kollégák megszólításához, megidézéséhez, Lovasitól Cseh Tamásig. Szomorú szám ez, némileg massive attackos modorban, mely bízvást ajánlható azoknak, akik azért járnak a Balatonra, hogy még szarabbul érezzék magukat.

Delta: Ne pisálj bele a Balatonba!

Összeállításunkból a keresetlen, nyílt, célratörő thrash sem maradhat ki – a fenti előadók zöméhez képest talán kevésbé kanonizált, ámde e plebejus szubkulturális környezetben igazi sztárnak számító Delta együttes gátlástalanul reciklálja neves elődei (a feljebb méltatott 4F Club és UFO együttesek) örökségét – de jól tudják, hogy haladni kell a korral, s a nejlonreggae-lüktetést nem árt némi óvodás-kiskamaszos jellegű, böfögős-fingós-recskázós „humorral” újratematizálni. Zárásként egy értékes lelet a rapbetétből: „Azt hiszem, hogy megúszom, de megint megyek hányni.”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.