Koncert

Csapatépítők

Arcade Fire az INmusic Fesztiválon

Zene

Egyre több nívós külföldi előadó látogat el Magyarországra klub-, illetve arénakoncertet adni, és a fesztiválokon is sok izgalmas zenekart láthattunk már, de valamiért úgy hozta a sors, hogy az elmúlt bő tíz év egyik legmeghatározóbb együttese elkerüli hazánkat. A Win Butler – Régine Chassagne házaspár vezette Arcade Fire még sosem járt nálunk, így aki el akarta csípni őket, annak Zágrábig kellett utaz­nia a meglepően olcsó jegyárakkal működő INmusic Fesztiválra.

Július végén jelenik meg a hattagú kanadai zenekar ötödik albuma, az Everything Now, amelynek meglehetősen ABBA-s hangvételű cím­adó dalával indul a koncert. Az élőben kilenctagúra bővült együttes tagjai különféle, de egységesen EN-logóval ellátott ruhát viselnek, és az Arcade Fire-t mindig is belengő szektahangulat következtében olyan érzésünk van, mintha egy vallási társulatot látnánk csapatépítő tréningen. Mégis, ami a színpadon zajlik, egészen elképesztő! Az csak egy dolog, hogy nagyon fel vannak pörögve, de szinte mindenki játszik szinte mindegyik hangszeren, így nincs két egyforma felállás. Ez leginkább Régine Chassagne-ra igaz, aki billentyűzik, tangóharmonikázik, dobol és természetesen énekel. Férje is megszólaltat jó pár hangszert, és annak ellenére, hogy ő a világ egyik legvalószínűtlenebb frontembere, kiválóan vezényli le a show-t.

Az összhatás valójában leírhatatlan.

Mivel ez nem volt „igazi” lemezbemutató koncert, az Everything Now mellé csak két új dalt kapunk, abból az egyik a zseniális Creature Comfort, ami már most közönségkedvenc. A 2007-es Neon Bible-t és a legutóbbi, négy évvel ezelőtti Reflektor albumokat három-három dal képviseli. Különös, hogy Butler nem a Reflektor címadó dalát ajánlja David Bowie-nak (aki lemezen pont abban vendégeskedett), hanem a The Suburbsöt. Amúgy a legtöbb dal az azonos című 2010-es csúcsalbumról, illetve a 2004-es bemutatkozó lemezről, a Funeralről lehet ismerős. A fináléban is a már 13 éves Wake Uppal pörgetik fel sokadszorra a zágrábi közönséget. Egy csörgő a nézőtéren landol, amit nem sokkal utána már az éjszakai villamos megállójában látunk viszont egy boldog rajongó kezében. Ahogy az események hatása alatt kóválygunk szálláshelyünkre a zágrábi éjszakában, abban reménykedünk, hogy legközelebb már nem kell külföldre utaznunk Ar­cade Fire-koncertért.

Zágráb, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.