Lemez

Dés András Trió: The Worst Singer in the World

  • - legát -
  • 2017. szeptember 3.

Zene

A személynevekhez biggyesztett triók, kvartettek stb. általában olyan együttesek, amelyeknek „jelöletlen” tagjai többnyire a névadó elképzeléseit valósítják meg, hangszeres tudásukon kívül csak nagyritkán tesznek hozzá mást is a produkcióhoz. Az ütőhangszeres Dés Andrásnál azonban mintha fordítva lenne: Fenyvesi Márton és ifj. Tóth István gitárosok nemhogy egyenrangú tár­saknak tűnnek, de a The Worst Singer in the World című új lemezt hallva elsőre az ugrik be, hogy egy nagyon komoly és virtuóz gitáros vállalkozással van dolgunk, noha a dalok javát Dés komponálta. Talán még azt is megkockáztathatjuk, hogy e virtuozitást a zenekarvezető rendhagyó ritmusképletei ihlették, de ennél sokkal fontosabb, hogy amit hallunk, az valójában egyenrangú partnerek közös műve.

Noha a Dés András Triót jobb híján jazzegyüttesnek tartják, az új lemez rácáfol erre. Improvizációt alig hallunk, a kilenc szám java szigorúan komponált, egymást kiegészítő, olykor egymásba úszó darab, amelyek közül ki lehetne emelni egyet-egyet, de azért a lemez 45 perce egyszerre végighallgatva élvezhető leginkább. Külön öröm, hogy már említett virtuóz megoldásokat hallva sem cirkuszi mutatványok jutnak eszünkbe, sőt azt sem tűnik túlkapásnak, hogy az utolsó számban (Lullaby Under the Sky) Dés saját teste az ütőhangszer. Csupán egyvalami tűnik kissé erőltetettnek, a lemez címe. Dés Andrást a gyerekei nevezik „a világ legrosszabb énekesének”, így hát nem is énekel.

BMC Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.