Elő a dobozból - Public Image Ltd.

  • - minek -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

A Sex Pistols romjain született zenei próbálkozások közül kétségtelenül a Public Image Ltd. volt a legérdekesebb - nem véletlenül: elvégre a Pistols-tagok közül talán éppen John Lydon (a Pistolsban: Johnny Rotten) énekesnek volt a legnagyobb érzéke a zenei újdonságokhoz, s ahhoz, hogyan aknázza ki céljai érdekében más tehetséges zenészek képességeit és ötleteit. Igazából nem is sokat pazarolta az idejét: még 1978 elején (amikor éppen nagyban perelte egykori menedzserüket, Malcolm McLarent) sikerült egy később sikeresnek bizonyuló zenekart toboroznia. Persze mindez másként is alakulhatott volna: Richard Branson, a Virgin-birodalom ura eredetileg a Devóba szerette volna beprotezsálni Lydont, ám ehhez az amerikai kollégáknak nem fűlött a foguk (alkalmasint mindkét fél nagy-nagy szerencséjére). Ehelyett összefogott egykori osztálytársával, az ekkor már Jah Wobble néven működő basszusgitárossal, majd beszállt melléjük Keith Levene is, aki 1976-ban még a körmeit próbálgató Clash gitárosa volt. Dobosukat, a kanadai Jim Walkert egy Melody Makerben elhelyezett hirdetés nyomán találták meg. A nevet Lydon hozta (a The Public Image egy Muriel Spark-regény címe), s a szorgalmas próbák idején hangzatos sajtónyilatkozatokkal próbálta fenntartani a közönség figyelmét (teljes sikerrel). Széles körben terjesztette ama meggyőződését, hogy míg a Pistols a lázadó, addig a PiL inkább a kreatív énjét testesíti meg, egy rádióinterjújában pedig felsorolta azokat az inkább kísérletező előadókat, akik inspirációt jelentenek számára: Can, Third Ear Band, Peter Hammill, Augustus Pablo, Peter Tosh. S láss csodát, nem lehet nem észrevenni (pláne utólag meghallgatva), hogy a PiL oltotta először egymásba máig ható sikerrel a kraut(rock)ból és a dub/reggae-ből vett zenei hatásokat.

A Sex Pistols romjain született zenei próbálkozások közül kétségtelenül a Public Image Ltd. volt a legérdekesebb - nem véletlenül: elvégre a Pistols-tagok közül talán éppen John Lydon (a Pistolsban: Johnny Rotten) énekesnek volt a legnagyobb érzéke a zenei újdonságokhoz, s ahhoz, hogyan aknázza ki céljai érdekében más tehetséges zenészek képességeit és ötleteit. Igazából nem is sokat pazarolta az idejét: még 1978 elején (amikor éppen nagyban perelte egykori menedzserüket, Malcolm McLarent) sikerült egy később sikeresnek bizonyuló zenekart toboroznia. Persze mindez másként is alakulhatott volna: Richard Branson, a Virgin-birodalom ura eredetileg a Devóba szerette volna beprotezsálni Lydont, ám ehhez az amerikai kollégáknak nem fűlött a foguk (alkalmasint mindkét fél nagy-nagy szerencséjére). Ehelyett összefogott egykori osztálytársával, az ekkor már Jah Wobble néven működő basszusgitárossal, majd beszállt melléjük Keith Levene is, aki 1976-ban még a körmeit próbálgató Clash gitárosa volt. Dobosukat, a kanadai Jim Walkert egy Melody Makerben elhelyezett hirdetés nyomán találták meg. A nevet Lydon hozta (a The Public Image egy Muriel Spark-regény címe), s a szorgalmas próbák idején hangzatos sajtónyilatkozatokkal próbálta fenntartani a közönség figyelmét (teljes sikerrel). Széles körben terjesztette ama meggyőződését, hogy míg a Pistols a lázadó, addig a PiL inkább a kreatív énjét testesíti meg, egy rádióinterjújában pedig felsorolta azokat az inkább kísérletező előadókat, akik inspirációt jelentenek számára: Can, Third Ear Band, Peter Hammill, Augustus Pablo, Peter Tosh. S láss csodát, nem lehet nem észrevenni (pláne utólag meghallgatva), hogy a PiL oltotta először egymásba máig ható sikerrel a kraut(rock)ból és a dub/reggae-ből vett zenei hatásokat.

Erre már első lemezük, a zavaros körülmények között készült First Issue (1978) is bizonyíték - jellemző, hogy a lemezfelvételre szánt pénzt már jóval azelőtt elköltötték, hogy sikerült volna felvenni az albumot, ráadásul Jah Wobble még öszsze is verte az egyik stúdióasszisztenst. Az elkészült lemez nem csupán a posztpunkkorszak egyik alaplemeze, de máig hatoló érvénynyel újította meg mindazt, amit a (rock)zenéről gondolni lehet. A hangzást nagymértékben alakította a Jah Wobble keze alatt formálódó, rendkívüli mélységeket megelevenítő basszushang. Játéka sokat merített a jamaicai dub/reggae zenészek stílusából, s az eredmény egy olyan basszusgroove lett, amelyet ma is sokan szeretnének utánozni, de legalábbis kimintázni. A Keith Levene által egy Veleno alumínium hangszerből előcsalogatott, kifejezetten éles gitárhangzás (melyet szintén többen is nyúltak, például The Edge), valamint Walker mániákus dobpüfölése remekül egészítette ki mindezt, Lydon pedig kialakított egy igen sajátos, kántáló tónusban elővezetett énekbeszéd-technikát, amelynek döntő eleme a látszólag szabad asszociációs logikán alapuló, de valójában nagyon is tudatos szövegfűzés. A lemez akkoriban igen vegyes visszhangot váltott ki. Ez nem rockzene! - harsogta számos kritikus, s szavukra rákontráz számos mai ítész is, de már pozitív éllel: az NME egyik szerzője két évvel ezelőtt, egy retrospektív gyűjteményes PiL-kiadás alkalmából mint az első posztrockzenekart ünnepelte őket.

Az eredetileg szürke fém filmesdobozban kiadott Metal Box (1979) még elődjét is felülmúlta mind hatását, mind az utókor (s részben a nyitottabb fülű kortársak) megbecsülését tekintve. A recept gyakorlatilag adott: hipnotikus dub-basszus, idegesítően, mégis érdekesen csúszkáló gitárhang és Lydon tudatfolyamnak álcázott recitatív, dünnyögésből néha sivításba csúszó "énekhangja" - hozzá még számos remek, bár nem éppen könnyű szerzemény (igaz, manapság, túl már annyiféle, részben általuk inspirált zenén, azért egyik sem kemény falat).

Lydon az évek során szép lassan mindenkit elvert maga mellől. A Metal Boxot már Walker nélkül vették fel - ekkortájt bukkant fel először a PiLben a későbbi Killing Joke-, Ministry-, NIN-, Revolting Cocks-, Pigface-tagként elhíresült Martin Atkins, aki megszakításokkal egészen 1985-ig szolgálta ki a rőt hajú zenekarvezető szeszélyeit. A zenekar első, 1980-as koncertlemeze (Paris au Printemps) bizonyult az azóta remek (bár korántsem töretlen) zenei karriert befutó Jah Wobble hattyúdalának. ' leginkább a zenekaron belüli kommunikáció teljes hiányára hivatkozva hagyta faképnél a többieket - nosza, a következő, szintúgy jófajta lemezt (Flowers Of Romance 1981) már basszusgitár nélkül vették fel, sőt klasszikus gitárhang se sok maradt rajta, elvégre Levene ekkor már inkább a szintit nyüstölte. A szintetizátor, dob, manipulált-beloopolt hangszalag, egzaltált Lydon-hang koktél mégis remekül működött, s joggal helyezhető két elődje mellé a polcra. Kár, hogy ezt követően megint csak bomlásnak indult a zenekar: Levene és Atkins mind kevésbé bírták egymást, majd az előbbi faképnél is hagyta a többieket. A PiL nyolcvanas évek közepén-végén készült lemezei hol jobb, hol rosszabb szintű önismétlések, néha azért feljavítva érdekes zenei kollaborációkkal és Lydon sajátos ötleteivel. Érdekes módon ezek között találjuk azt a néhány albumot (például az 1986-os Album címűt), melyek a maguk idejében megkapták azt a kritikai és közönségsikert, melyet a korai PiL-felvételek megérdemeltek volna. A nagy sürgés-forgás is alábbhagyott: Lydon az ex-Siouxie and The Banshees és Magazine-gitáros John McGeoch és a basszer Allan Dias társaságában nyomta le a zenekar utolsó hat évét, ami a maga nemében sajátos rekord.

Amíg élvezetet talált a zenekari munkában, addig Johnnynk életben tartotta a PiL-t, amikor pedig 1992-ben elege lett belőle, szélnek eresztette a többieket, és becsukta a boltot. Tavaly azután két régi zenésztársával és egy új arccal összefogva megint belehúzott a PiL-projektbe. Még az sem lehetetlen, hogy lemez is lesz belőle - de az életmű egészére fókuszáló koncert biztosan, alighanem már itt a Szigeten is.

Nagyszínpad, augusztus 12., 18.00

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.