Lemez

Euro-African Playground

Zene

Rossz reklámokban van ilyen közhelyes snitt: a világosbarna hajú, szem­üveges, európai értelmiségi fiú leül a dobokhoz, elkezd dobolni, és ettől megváltozik minden: mások a színek, más a hangulat, más a levegő, és minden az ellenállha­tatlan ritmusra rezeg. Dübög a ré­vü­letes fekazene. Ezzel máris sok mindent elmondtam a Euro-African Playground nevű csapatról, melynek vezetője a halk szavú, kifejezetten szerény magyar dobos, Juhász Márton. Négy éve alakította a nyugat-afrikai zenei hagyományt magáévá tévő zenekarát, és a Földközi-tenger itteni oldaláról lelt néhány hétpróbás társra – addigra már ő is végzett a Berklee-n, kitüntetéssel. A lassan minden finom lében kanál Fenyvesi, a hozzá képest is promiszkuus zenész, a fortélyos Tálas Áron (ezúttal csak billentyűn) és a dinamikus Ávéd János szaxofonos egyrészt, másrészt ifj. Tóth István, Mike Gotthard, Kiss P. Benedek és Mogyoró Kornél – meg sem próbálom számba venni, hogy ők négyen hány más zenekarban is jeleskednek, de stílusban, azt hiszem, minden megvan nekik. Összesen három gitáros viszont talán ezek közül egyben sincs. Az autenticitást tovább erősíti a menet közben hozzájuk csatlakozott Ibro, vagyis a guineai djembés, Cheikh Ibrahima Fall, aki 2011 óta Magyarországon él és tanít.

Tekintettel a Womex begyűrűzésére, most az örömzenét eddig a stúdiózás elé helyező csapat megrázta magát, és gyorsan letettek az asztalra egy belevaló lemezt. A Euro-African ettől még marad bulizenekar, a sok komoly zenész inputjának köszönhetően pedig koncertjeik nem csak ringatózásra, táncolásra és dobpárbajon csápolásra valók, hanem a hangszeres játékban és a hangszerelési ötletekben való gyönyörködésre is. A lemez viszont akár egy rideg szobában hallgatva is kidomborítja, ami a bulikon nem tűnik fel: mennyire változatos számok és hangulatok követik egymást, és ugyan a groove-okat mindig végigviszik, a monotónia mégis kizárva.

TOMA Kft., szerzői kiadás, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.