Interjú

"Felfigyeltek ránk"

Gőz László, a BMC igazgatója

Zene

Bő éve, 2013 márciusában nyitott a Budapest Music Center. Gyorsmérleget készítettünk az intézmény vezetőjével és a ház tulajdonosával.

Magyar Narancs: Nézzük végig, mi történt a házban és a ház által a nyitás óta!

Gőz László: Az egyik leganakronisztikusabbnak tűnő tevékenységünk, a lemezkiadás jól illusztrálja, hogy a BMC szeret széllel szemben haladni: idén újra elérjük a lemezkiadói fénykorunk teljesítményét, az évi tíz új lemezt. Ezt megkönnyíti, hogy a felvételeket saját koncertteremben, illetve felvételi stúdióban, saját technikával készítjük. Díjak és recenziók sora bizonyítja a BMC Records harminc országban terjesztett lemezeinek sikerét. A lemezcégek halálhíre ellenére megerősödni látszik a CD mint hanghordozó híveinek tábora, tehát a produktumok nem a raktárnak készülnek. A BMC másik funkciója a dokumentálás. A Zenei Információs Központ feldolgozási tempója felgyorsult, a könyvtár pedig megduplázta szakmai közönségét, amihez szintén nem kevéssel járul hozzá, hogy a ház ideális környezetet biztosít. A BMC harmadik működési területe az Opus Jazz Club, amely lassan ugyan, de mára jegyzett hellyé vált a budapesti dzsesszéletben, ráadásul karakteres profillal: nagyon jó hangminőséget nyújtó, középelegáns hely, karakteres műsorkínálattal és ráadásul olcsó ételekkel. A klub nagyjából kétszáz koncertje közül már félszáz volt olyan, ahová nem fért be minden érdeklődő. Felfigyeltek ránk a Magyarországon működő külföldi - német, holland, belga, francia, román, észt, litván, lett, svéd, dán, japán, amerikai, svájci - kulturális intézmények és külképviseletek, amelyek szívesen hozzák a BMC-be az érdekes művészeiket. Külföldi vendégművész felléptetése jelentős kigazdálkodandó feladat ugyan, de ez a speciális kínálat vonzza a közönséget, ezek a zenészek ugyanis nagyrészt nem a máshol is hallható mainstreamet képviselik, hanem a jövő zenéjét, amire a nem kevés fiatalból, valamint 20-25 százalékban külföldiekből álló közönség fogékonynak tűnik. A BMC kulturális tevékenységének negyedik ága a koncertrendezés. Az elmúlt év hozzávetőlegesen száz - nagyjából fele-fele arányban saját rendezésű, illetve befogadott - koncertje között volt nagyon alullátogatott és telt házas egyaránt, amiből az első éves 60 százalékos látogatottsági átlag kialakult. A saját koncertarculat kialakítását most tanuljuk, de az arculatot maga a ház is alakítja: kiderült, hogy a kortárs koncertek nagyon jól érzik magukat itt, és sokszor hoztak nagyobb közönséget, mint egy kézenfekvő barokk vagy klasszikus. Szintén a ház jellege és persze nem utolsósorban a benne lakó Eötvös Intézet hozza ide a különféle zenei kurzusokat, melyek közül a legjelentősebb a Mrozáek-darab alapján írt kamaraopera-verseny és workshop volt; az ebből keletkezett Out at S.E.A., hat különböző nemzetiségű fiatal komponista munkája a BMC-beli bemutató után több európai városban színre kerül. A koncertjeink egyik minőségi szegmensét képviseli az a mintegy harminc koncert, amelyet a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (volt Budapesti 'szi Fesztivál - a szerk.) tart a BMC-ben. A nagy tömegeket vonzó világsztárok számára a ház kicsi, ezért ezek nehéz és korai lekötésével nincs gondunk, vagyis nem kell évekre előre, kockáztatva terveznünk. A kivétel, Andreas Scholl sem a Müpát megtöltő barokk műsorával lépett fel itt.

MN: Egy ház, különösen, amiben ennyi minden zajlik, igazából lakva-használva mutatja meg magát. Voltak-e meglepetések, jók vagy rosszak?

GL: A többféle funkciót egyesítő épületről a reméltnél hamarabb kiderült, hogy kiválóan alkalmas kulturális/tudományos/oktatási konferenciák rendezésére is, hiszen különböző helyiségei, beleértve a szálláslehetőséget is, minden igényt kellemesen képesek kielégíteni. Itt tartotta éves gyűlését az Európai Művészeti Menedzserek Szövetsége, konferenciázott az Antall József Tudásközpont és a Terror Háza. A Matehetsz (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) fiatal zongoristatehetségeket mutatott be három napon át, a Balassi Intézet is itt rendezte a külföldi magyar intézetek igazgatóinak éves találkozóját stb. A konferenciaszervezés mint tevékenységi kör tovább bővíthető, ami nemcsak anyagilag és hírnév szempontjából jó, hanem minőségi találkozásokat tesz lehetővé, amelyekből jó együttműködések jönnek létre.

MN: Milyen következtetéseket lehet levonni a tapasztalatokból?

GL: A koncertek számának jelentős növelése már túlterhelné az intézményt, illetve megbillentené a pénzt hozó céges és a pénzt sokszor inkább vivő, de a BMC létének értelmét adó kulturális tartalom szükséges arányát. A nyitás óta 300 koncertet tartottunk, amiből 200 dzsessz és 100 komolyzenei volt. Ha ezek közönségéhez hozzáadjuk az egyéb kulturális események, konferenciák, kurzusok, épületbejárások, könyvtárlátogatások, előadások, fotókiállítások és a többi résztvevőinek számát, nagyjából 60 ezer látogatónál járunk. Rajtuk kívül 37 ezer ember járt a házban céges rendezvényeken, vagyis a BMC új épületébe egy bő év alatt hozzávetőlegesen százezren tették be a lábukat, azaz győződhettek meg az építészeti, akusztikai és funkcionális minőségéről. Ezt a minőséget, illetve annak létrehozóit a rangos építészeti portál, az Architizer nemrégiben két díjjal is kitüntette (lásd erről keretes írásunkat).

MN: Mekkora stáb menedzseli ezt a forgalmat?

GL: A BMC 37 alkalmazottjából négyen foglalkoznak a kulturális rendezvényekkel; a könyvtár öt, a BMC Records négy főt foglalkoztat; a céges rendezvényeket hivatásszerűen ketten menedzselik, de a BMC tradíciójához híven adott esetben mindenki mindenbe beszáll, ami kiemelten vonatkozik rám és a helyettesemre, Mankovits Adrienne-re.

MN: Noha magáncégről van szó, a BMC kulturális közfeladatot lát el, ezért tavaly óta közpénzre is pályázik.

GL: A működésünkre és a programjainkra kértünk és kaptunk évi 290 millió állami forintot. A ház megépítésére felvett banki kölcsön havi tízmilliós hiteltörlesztését teljes egészében sikerül a céges rendezvényekből fedezni.

MN: A művészeti események időpontját jóval hamarabb kell fixálni, míg egy cég jóformán azonnalra is adhat csábítóan jövedelmező megrendelést. Hogyan oldják meg az efféle dilemmát?

GL: Noha a kereskedelmi tevékenység biztosítja a bankhitel törlesztését, a kulturális és céges rendezvények olykor elkerülhetetlen időbeli ütközése esetén 90 százalékban a kultúra javára döntünk. A kevés kivétel is többnyire békésen letárgyalható, és egy kezemen meg tudom számolni a nehéz eseteket, és csak egy művészi sértődésre emlékszem.

MN: Milyen más felfedezéseket hozott az elmúlt egy év?

GL: Nem feltétlenül számítottam rá, hogy ilyen gyorsan megszaporodnak a nemzetközi kapcsolataink - nem csak, de jórészt az Eötvös Intézetnek köszönhetően -, és ez új dimenziókat nyit a további gondolkodás és új tevékenységek előtt. Tervezünk versenyeket, kurzusokat, esetleg saját rendezésű konferenciákat is. 2016-ban mi szeretnénk rendezni az EJN (European Jazz Network) éves találkozóját, ami idehozná a dzsesszvilág legjelentősebb figuráit. Neves fellépőink és jó nemzetközi projektek révén szerintem a legjobb úton vagyunk afelé, hogy jegyzett intézménnyé váljunk a nemzetközi zenei szcénában is. Másik fontos hozadéka volt a működés első évének, hogy a kortárs zenével kapcsolatban eltűnt belőlünk az az érzés, hogy "nem érdemes csinálni, nincs közönsége, senkit nem érdekel" - az elmúlt időszak egyértelműen rácáfolt erre. A ház, úgy tűnik, természetes közege ennek a zenének, ezen a területen tehát érdemes továbblépni.

MN: Hogyan alakultak a tervezett együttműködések a főváros legjelentősebb zenei intézményeivel?

GL: Havi szinten találkozunk és egyeztetünk Káel Csabával (Müpa és Fesztivál Tanács) és Csonka Andrással (Zeneakadémia) a tervekről, a kínált koncertekről és programokról, hogy ne értelmetlen átfedések és rivalizálások, hanem értelmes kombinációk szülessenek. Például mi adunk helyszínt számos akadémista diplomakoncertjének vagy egy-egy zeneakadémiai program kurzus vagy előadás részének, vagy éppen a Müpa egyik koncertjéhez kapcsolódóan Eötvös Péter tart előadást a BMC-ben.

MN: Tőled mindig számíthatunk olyasmire, ami másnak nem jutna eszébe, vagy ha igen, a gondolatát is elhessegetné. Mit lehet megosztani újabb nagy terveid közül?

GL: A zongoraházat. A Dísz tér 4-5. szám alatt áll kihasználatlanul az a ház, amely sokáig a pápai nunciátus helye volt Budapesten; itt működött Angelo Rotta nuncius, aki a vészkorszakban több mint 13 ezer zsidónak szerzett menlevelet (s ezt az ország meg is hálálta azzal, hogy a háború után kiutasította Rottát). A házat megvette egy külföldi magánbefektető, de szerencsére nem luxushotelben gondolkozik, hanem, miután a BMC-ben járt, megkért minket, álmodjunk az épületbe valamit, ami hasonló elven működik, mint a BMC - kulturális intézmény, ami azonban egyéb tevékenységével ki tudja termelni az intézmény létrehozására, az épület átalakítására a tulajdonos által felvett hitel törlesztését. A legfelső szinten található 300 négyzetméterre zongoramúzeumot és előadótermet tervezünk. Billentyűs hangszereket állítanánk ki és használnánk koncertezésre, magántulajdonosokkal és a Zenetudományi Intézettel együttműködve, a hangszereket felújítva vagy a felújítást támogatva, és különleges koncerthelyszínt biztosítva a zongorairodalom számára. A beruházás jelenlegi értéke 1,2 milliárd forint, a nyitást 2016 tavaszára tervezzük.

Építészet és hang

A világ egyik legnagyobb építészeti portálja, az Architizer szemlézi a legátfogóbban a nemzetközi építészeti szcénát. Egy-egy ország, nagy cég vagy állami testület is oszt építészeti díjakat, de nemzetközi építészeti díj - az évente egyetlen építészt kitüntető, építészeti Nobel-díjnak szímító Pritzker-díjon kívül - nemigen van. Az Architizer két éve alapított díját (A+ Awards) 60 kategóriában osztja ki, a közel háromszáz fős zsűriben többek között a MOMA kurátora, a Google kreatív igazgatója, építészeti irodák és egyetemi karok vezetői, dizájnerek, az ipar és a művészet hírességei szavaznak az általuk legjobbaknak ítélt épületekre, valamint közönségszavazás is van. Az idén 2700-an neveztek. A BMC épületének tervezői, Chehadé Abdel Rahim, Gőz Dorottya és Taraczky Dániel (képünkön), az Art1st Design Studio építészei az "Építészet és hang" kategóriában kaptak első díjat, továbbá a "Színházak és előadótermek" kategóriában (amelyben Zaha Hadid bakui koncertterme vitte el az első díjat) különdíjat. A BMC már korábban megjelent az ArchDaily portálon, s az épületre felfigyelve az építészeket megkereste az Architizer. A díjakra maguk az építészek jelentkeznek, pontosan meg van jelölve, milyen és mennyi szöveges ismertetőt, fotót és tervrajzot kell bemutatni. A díjak odaítélésének kritériumai nincsenek külön meghatározva, ez ennyi pályázónál és ilyen széles merítésű zsűrinél nem is lenne kezelhető - a zsűritagok személyes ízlésük és saját szakmai szempontjaik szerint ítélnek. A díjakkal nem jár pénz, a nyertesek maguk fizetik a repülőt és a szállodát a díj átvételéhez, viszont ingyen ihatnak és cseveghetnek a díjátadó gála előkelő New York-i helyszínén - ami egyáltalán nem kevés, mert a legtöbb díjat egyszerűen ki szokták postázni, itt viszont lehetőség nyílik a szakma krémjével és érdekes kollégákkal találkozni, kapcsolatokat építeni, a média és az esetleges megrendelők előtt megmutatkozni. A három építésztől hiába érdeklődtünk, hogy nagyjából kinek mi a körülhatárolható része, hozzájárulásának jellege a BMC tervezési és megvalósítási folyamatában, ők következetesen ragaszkodnak ahhoz, hogy minden közös munka eredménye. A ház létrejöttének tekervényes történetét, az adottságokat, komplex elvárásokat és körülményeket figyelembe véve ez összességében valószínűleg így is van - és feltehetőleg így lesz a következő BMC-s projektjükben, a zongoraház megvalósításában is. (Az épületről is szót ejtünk korábbi cikkünkben: Tartós anyagból, Magyar Narancs, 2013. március 21. - a szerk.)

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)