Fesztiválbarát gépezet – A Queens Of The Stone Age koncertje

  • Vincze Ádám
  • 2014. augusztus 13.

Zene

A dalválasztásra nem panaszkodhatunk, mégsem volt felhőtlen az örömünk a Sziget talán legjobban várt koncertjén. Kritika.

A Queens Of The Stone Age tavalyi és idei magyarországi fellépése ismét egy újabb igazolása annak a huszonéves sztereotípiának, miszerint a Sziget Iroda csak olyan világsztárokat képes a fesztiváljaira szervezni, akik már jó nyolc-tíz évvel túl vannak a pályafutásuk csúcsán, de akkor viszont zsinórban, egymás után több évben is megkapjuk őket. A QOTSA tökéletesen beleillik ebbe a sorba: hiszen tetszik, nem tetszik, de a zenekar igazán nagyot és alapvetőt az első három lemezével alkotott, és ugyan a Lullabies To Paralyze mélyrepülésén kívül igazán gyenge lemezt nem tudtak csinálni, de sem a 2007-es Era Vulgaris, sem a tavaly megjelent, a maga depressziós-melankolikus hangulatával amúgy egészen használható ...Like Clockwork nem ér sem a kettes Rated R, sem a hármas Songs For The Deaf nyomába.

false

 

Fotó: Hernáth Csaba

A még mindig folyamatosan gyűrűző stonertrendet úgyszólván elindító Kyuss egykori gitáros-agytrösztje, az itt énekesként is fungáló Josh Homme által vezetett Queens Of The Stone Age az évek során rutinos fesztiválgépezetté érett, ami nagyjából annyit jelent, hogy különösebb meglepetés nélkül, kellően széles merítésű setlistet összeállítva, meggyőzően tudnak játszani még egy Sziget-nagyszínpadon is, ugyanakkor komolyabb meglepetéseket nem érdemes tőlük várni. A drámaian rosszul szóló Nagyszínpad ugyan jócskán elvett a Kölyökidő egykori főszereplőjére, egy nagyra nőtt Kovács Robira emlékeztető langaléta, gyufafejű Homme-ék koncertjének az erejéből, de a dalválasztásban nem volt hiba: a No One Knows és a First It Giveth rögtön az elején, a legnagyobb nyári partisláger, az emblematikus refrénű Feel Good Hit Of The Summer pedig úgy a műsor közepe-vége felé került elő, és még ezt is meg tudták fejelni egy olyan zárással, amiben a Go With The Flow és a Songs For The Deaf adta meg kíméletet nem ismerve a csapásirányt.

false

 

Fotó: Hernáth Csaba

Ugyan a rendkívül látványosan, erőből doboló mexiókói-amerikai öreg róka, Joey Castillo már nem tagja a csapatnak, de a Mars Voltából érkezett utódjára, Jon Theodore-ra sem lehetett panasz, ahogy az igazán lelkesen játszó basszusgitárosra, Michael Shumanre sem, aki ugyan még mindig nagyon messze áll a Nick Oliveri-féle őrülettől, de kiválóan illik ebbe a korai időkhöz képest kicsit megszelídített, fesztiválbarátabbra vett zenekarba. Egy QOTSA-koncert persze igazából egy kisebb helyen lenne az igazi, de ettől, és a nyavalyás hangzástól eltekintve Homme-ék nem okoztak csalódást: még azt a pár mellényúlást, amit sikerült produkálniuk, is képesek voltak elegánsan kezelni.

false

 

Fotó: Hernáth Csaba

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.