Film: A kígyó a sajátjába harap (Jerry Maguire: A nagy hátraarc)

  • 1997. május 22.

Zene

Igen, igen mégiscsak igaza lesz a régi hollywoodi közmondásnak: mindössze hét alapsztori létezik a világon. Cameron Crowe bizonyít.

Jerry (Tom Cruise hozza, de ez annyira magas, hogy inkább hagyjuk), a legnagyobb, a középső és a legkisebb fiú egy személyben, sikeres sportmenedzser, a szakma egyik legkiválóbbika, mindene megvan, ami ilyenkor dukál: dollármilliók, luxusmenyasszony és - autó, miegymás. Egy nap megvilágosodás éri, rádöbben, hogy bár fölül a gálya (vö.: csodanő), alul a pénznek árja, s azért ez így mégsem teljesen kóser: aki bekerül a bizniszbe, egyre inkább megfeledkezik az élet igazi céljairól. Jerry magába száll, meghányja-veti a dolgot, majd úgy határoz, hogy stílust vált - az ember mégiscsak fontosabb, mint a zsetnyó -, s igazáról meggyőzi kollégáit is (vö.: emberarcú kapitalizmus). Egyetlen éjszaka alatt megfogalmazza hát kiáltványát, melyben fentebb jelzett felismeréseit foglalja össze, munkatársai azonban nem osztják nézeteit. Jerryt kidobják a munkahelyéről, elveszít mindent, csupán a cég egyik titkárnője s egy NB III-as focista tart vele, de - mondanunk sem kell - mindez nem szegi kedvét, sőt lélekben megacélosodik tőle. S láss csodát, neki lesz igaza: focistáját a legnagyobb sztárok közé emeli, közben mellesleg megtalálja az igazit - ekképpen maga is a semmiből újra a csúcsra érkezik.

A Jerry Maguire-ben legalább két filmre elegendő nyers- és ötletanyag van együtt. Ez utóbbi annak ellenére igaz, hogy a film leleményei javarészt ismerősek már máshonnan, szóval semmi meglepő. Hiába a néhány briliáns jelenet (a kiscsákesz leradírozza a sztárt), valójában sehol semmi. A történet a két fő csapásirány (a szerelmes és a sportos) között oszcillál, de a szálak inkább szerte, mintsem hogy összetartanának, szóval minek. A legnagyobb gond azonban, hogy a Jerry Maguire ott botlik, ahol a mű szerkezeti építménye a legstabilabbnak tűnik. A hepiending éppen az alaphelyzet motiváltságát vitatja, az egész mű értelmét kérdőjelezi meg, lényegében mindent vagy majdnem mindent idézőjelbe tesz: nem történik egyéb, mint hogy a hős sikeres menedzserből sikeres menedzserré válik. Más szóval egy csak első pillantásra rendhagyó sikersztorit látunk, amely azonban mégis virtigli Hollywood, még ha valamennyire (ez az opus legnagyobb leleménye) ügyesen leplezi is. Circus vitiosus, visszajutottunk oda, ahonnan elindultunk. Akár végre kezdődhetne is a film.

T. Gy.

Jerry Maguire - A nagy hátraarc, 143 perc; írta és rendezte: Cameron Crowe; szereplők: Tom Cruise, Cuba Gooding Jr., Renee Zellweger, Jonathan Lipnicki; fényképezte: Janusz Kaminski; látvány: Stephen Lineweaver; zene: Danny Bramson; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)