Film: Csúnya, rossz Ausztria, fuj, fuj! (Ulrich Seidl: Kánikula)

  • - kovácsy -
  • 2002. július 18.

Zene

Egyik kedvencem a hétköznapi drámai élethelyzetek közül: tanácstalankodó fiatal pár, bútorüzletben. A választék, úgy, ahogy van, a formatervezés gyalázatos kudarca, ők meg - sugárzik belőlük a született lúzer - valami egészen borzalmas garnitúrát választanak ki éppen, kétségbeesetten biztatva magukat, hogy igen, ez jól néz ki, kényelmes lesz, kijön a pénzből, anyaghiba, szállítási sérülés miatt még árkedvezmény is, a dohányzóasztalt majd a két ablak közé tesszük. A többi már a képzelet dolga. Bútor érkezik, lelkes tologatás, az ágy a riasztó bútorszövettel, a kényelmetlen, ámde súlyos ülőgarnitúra, a böhöm szekrény a helyére kerül, jöhet az ütvefúró meg az esküvői fotó, divatos keretben. Rajtuk meg, mert az idő, ha nehéz szárnyon is, de repül, maró lassúsággal erőt vesz a búbánatosból ingerültté váló tompaság, majd végül a gyűlölet. Ekkorra persze már útban van a második gyerek. Efféle
Egyik kedvencem a hétköznapi drámai élethelyzetek közül: tanácstalankodó fiatal pár, bútorüzletben. A választék, úgy, ahogy van, a formatervezés gyalázatos kudarca, ők meg - sugárzik belőlük a született lúzer - valami egészen borzalmas garnitúrát választanak ki éppen, kétségbeesetten biztatva magukat, hogy igen, ez jól néz ki, kényelmes lesz, kijön a pénzből, anyaghiba, szállítási sérülés miatt még árkedvezmény is, a dohányzóasztalt majd a két ablak közé tesszük. A többi már a képzelet dolga. Bútor érkezik, lelkes tologatás, az ágy a riasztó bútorszövettel, a kényelmetlen, ámde súlyos ülőgarnitúra, a böhöm szekrény a helyére kerül, jöhet az ütvefúró meg az esküvői fotó, divatos keretben. Rajtuk meg, mert az idő, ha nehéz szárnyon is, de repül, maró lassúsággal erőt vesz a búbánatosból ingerültté váló tompaság, majd végül a gyűlölet. Ekkorra persze már útban van a második gyerek. Efféle

statisztikai átlagnyomorúságot

óhajt bemutatni nekünk Ulrich Seidl, természetesen a nálunk tipikusnak mondhatónál eggyel emeltebb közegben. Mert Ausztriában tágasabb a lépcsőház, jobban zár az ablak, nem csöpög az új csaptelep, nem kapatos a mesterember. De városszéli sorházban élni, hipermarketek parkolósivatagainak tőszomszédságában, precízen nyírt tenyérnyi előkertek között, a szabad tombolást előnyben részesítő alkotó értelmiség szempontjából nézve ott is kétségkívül rettenetes lehet. Plusz még a hétvége kiürült tompasága, plusz még a kánikula. Az autós hülye, a vásárló hülye, hülye még a bevásárlókocsi és a kaputelefon is. Tapasztalhatjuk mi is mostanában. A kánikula eltompít, renyhít, gonosszá tesz és élveteggé. Akárcsak a hipermarket közeli, sorházbeli lét. Mondja a film.

Párhuzamos történések peregnek, potrohos nyugdíjas szedi precízen a néhány kertrendetlenítő falevelet, majd vérebét szeretgeti, és berregteti a fűnyírót, mert megharagszik a hangos szomszédokra. Elegáns középkorú nő egy csoportszexüzem spermalucskos szolgáltatásaiból szinte nyílegyenesen száll át az ifjú masszőr gondoskodó kezei közé, miközben volt férje hisztérikusan és szánalmasan, viszont konok kitartással zaklatja a közös és szétcserélhetetlen álomlakásban. A diszkóklub húgyagyú kötözködője féltékenységi terror alá vonja a betépett szőkeséget, biztonságiberendezés-ügynök fontoskodik kétségbeesetten. Öregedő énektanárnő várja kitárt seggel levitézlett vértahó kanját. Reng a háj, löttyed a bőr, a veríték meg literszámra tocsog. Csúnya az öreg test, csúnya az esendőség, csúnya, csúnya élet.

Régi osztrák izé ez a polgárpukkasztó öngyűlölet.

A provokáció önmagában kevés - mondta a rendező valami interjúban -, a művészethez kell valami plusz. Csak hát éppen ez a plusz nem akar előbújni. Az olykor valóban hatásosan sokkoló részletek, a jelenségek szintje mögött nem magasodik föl a konkrétságában, hiteles és nem illusztratív jellegű valóságosságában magával ragadó lényeg. Nézzük végig, mi minden ciki, kispolgári, silány és ostoba. Fűnyíró gép: kipipálva.

Sörhas: kipipálva

Kicsinyesség: kipipálva. Reklám: kipipálva. Kényszeredett jelenkori bestiárium.

Ahogy a külön-külön életjelenetek hol összeérnek, hol nem, rendben, ez az élet esetlegessége. A kapcsolatok üressége, értjük, érzelmi apokalipszis. Kimerevített, hatásos, fülledten sivár vágóképek, oké, koncentrált üzenet.

De mit keres mindebben egy igazi dráma: a már említett, marakodó páré, akiknek autóbalesetben meghalt a kislányuk, és azóta nem tudnak emberi szót váltani? ´k azért nem egészen úgy kínosak, mint a többiek, akiknek se múltjuk, se jellemük. Odáig talán mégsem helyes tágítani egy panoptikum határait, hogy a hülyeségleltár kartotékrendszere a személyes tragédiára is kiterjedjen. Más kérdés, hogy ez a tragédia is túlhegyezett, poénkodó karikatúrába fordul.

És mit akar a rendező ezzel az idegőrlő, futóbolond csavargólánnyal, aki bulvártévés műveltségével gyötri áldozatait, mígnem széterőszakolja és -veri néhány "tisztes polgár" (naná!), hogy végül a mozgásérzékelő fotocellás bejárati lámpák működtetésével öntörvényűsködjön, már-már a spontaneitás, a betörhetetlenség pozitív hősévé nőve ki magát? Az infantilizmus mint egérút az elhülyülésből. Pofon a szarnak.

- kovácsy -

Kánikula, színes, osztrák film, 2001; 121 perc; rendező: Ulrich Seidl; szereplők: Maria Hofstätter, Alfred Mrva, Erich Finches, Gerti Lehner és mások; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.