Lemez

Gödörből ki

Massive Attack: Collected

  • - szami -
  • 2006. május 4.

Zene

A Massive Attack előbb sikeresen stílusteremtő, majd mindinkább depresszív munkásságát összefoglaló lemeze nem az ínyenceknek készült.

A Collected - jelentéséhez hűen - egy higgadt és összeszedett "best of" korong. Hetvennyolc percnyi vizit egy lassan főző boszorkánykonyhában, megfűszerezve sokféle selymes énekhanggal (Shara Nelsontól Tracey Thornon [Everything But The Girl] és Liz Fraseren [Cocteau Twins] át Sinéad O'Connorig). Elsőre akár úgy is tűnhet, hogy ennyivel kíván elszámolni az eredeti felállásból megmaradt Robert Del Naja a közel 20 éve Bristolból induló kísérletezgetésből. De ezzel együtt a Collected nagyon becsapós kvintesszenciája a már-már temetett zenekar munkásságának. A szimpla nosztalgián túl a valódi értékeit ugyanis éppen ott kezdi megmutatni, ahol az egykorongos kiadás befejeződik.

A kilencvenes évek elején teremtett triphop műfajában mára ugyan jó néhányan termékenyebben űzik a skától a reggae-n és egyéb afro-amerikai eredetű alapon át a elektronikus prüntyögésig tartó eklektikát, de a Teadrop, a Karmacoma, a Protection, az Angel és az Unfinished Sympathy minden valamirevaló triphop válogatáson VIP dalnak számít. A Massive Attack ezekkel az örökzöldekkel most is elkábítja a hallgatót, hogy aztán lassú és egyenletes tempóban a Mezzanine (1998) félemeleti hangulatába, majd a legkevésbé sikeres 100th Windows (2003) darkos fílingű gödrébe taszítsa. Az 1/3 reggae, 1/3 paranoia, 1/3 marihuána recept szerint készült korai szerzeményektől az album utolsó harmadának súlypontját jelentő Future Proof környékén már tisztán mély melankólia és depresszió hajtotta hideglelős elektronikába tart az utazás. Hanem az utolsó dal, a vonósokkal és a folk- és dzsesszénekes Terry Callier hangjával átitatott Live with Me nem csak kronológiai értelemben új nóta. Egy új mérföldkő is: a felépülni akarás bizonyítéka az utóbbi évek sikertelenségéből adódó sebek nyalogatása után. Egy amolyan lapszéli (folyt. köv.) jelzés az utolsó oldalon.

Mindezt megerősíti a Collected keménypapír fedeles, limitált szériás, kétkorongos verziója (ami valójában három, mivel a bónuszkorong egyik oldala 51 perc zenét, a másik pedig 84 perc videót tartalmaz). A tízszámos CD layer hangulatilag is ott kezdődik, ahol az első - Callierrel - befejeződött. Sőt a False Flags annyira hibátlan, hogy még egy olyan videoklipet is elbír, amelyben a "védelem" feliratú baseballsapkás főhős szuperlassított mozgással Molotov-koktélt vág az EU-zászlóhoz. De a Black Melt feszültebbé formálása is jól sikerült, míg a Small Time Shoot 'Em Up mára igazi elektronikai csemegévé érett. A listát záró Danny The Dog pedig nem meglepő módon sokkal jobban hat ilyen környezetben, mint Jet Li filmjének címadó dalaként. Mindazonáltal nem minden sikerült tökéletesre: az anno Madonna lemezére bérmunkázott I Want You itt olyannyira nyálas öklendezésnek hat, hogy ki kellene kaparni a lemezről.

De összességében a Collected feltétlenül "jó hír" a Massive Attack júliusi koncertje előtt. Hiszen az 1998-as kislemezes kiadásokkal szemben immár nemcsak az elért eredményekről, hanem a készülő új stúdiólemez erőkoncentrációjáról ad számot.

 

Virgin/EMI, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.