Hangok a sárga házból - Grizzly Bear: Yellow House; Akron/Family: Meek Warrior; Califone: Roots & Crowns (lemez)

  • Kovács Marcell
  • 2006. október 26.

Zene

A divatok ciklikus természetét ismerve nem meglepő, hogy a laptop-elektronika és a posztrock modernista törekvéseinek lecsengésével az underground pop/rock érdeklődése a folkhagyomány felé fordult, mint ahogy azon sincs mit csodálkozni, hogy a folkos ihletésű új zenékben máris felbukkantak kísérletező, modernista vonások.

A divatok ciklikus természetét ismerve nem meglepő, hogy a laptop-elektronika és a posztrock modernista törekvéseinek lecsengésével az underground pop/rock érdeklődése a folkhagyomány felé fordult, mint ahogy azon sincs mit csodálkozni, hogy a folkos ihletésű új zenékben máris felbukkantak kísérletező, modernista vonások.

A Grizzly Bear már a bemutatkozó lemezén sem éppen tőről metszett folkot játszott, inkább egyfajta folkos egyszerűségű hálószobapopot, olyan zárkózott, sydbarrettes hangulatban, mintha egyenesen a szekrényben készült volna a felvétel. A Yellow House címre keresztelt folytatás még nehezebben kategorizálható. Finomra csiszolt kortárs pszichedélikus pop, ahol a folkos dallamvilág csak egy a megannyi zenei hangulat közül. Az énekhang a központi hangszer, mindenki énekel, a szabadon burjánzó beachboysos vokálokat légies könnyedségű gitárfutamok kísérik, és hogy meg ne feküdje a gyomrot a már-már émelyítően elegáns hangzás, a megfelelő pillanatban mindig beletrappol a szokatlan effektezésű dob.

Grizzlyék kivirultak, az Akron/ Family pedig valósággal megtébolyult a második lemezén. Azok számára, akik látták őket tavaly Michael Girával a Fonóban, ez nem akkora meglepetés, ott is csillogó szemmel ütöttek, fújtak, pengettek mindent, ami csak a kezük ügyébe került, és erre a szimpatikus türelmetlenségre most még rátettek egy lapáttal. Olyan a Meek Warrior, mint egy esküvő-kön fellépő zenekar reklám CD-je, mindenből akad rajta némi ízelítő. A közel tízperces nyitószám önfeledt zajongása a krautrockos törzsi dobokat vidám csordavokállal és hisztérikus szaxofonszólóval teszi még bolondabbá, máskor a gitár és az ének intim kettőse brazil akusztikusgitár-hősöket idéz, a furcsa egyveleget záró szántóföldi gospel pedig akár az ", testvér, merre visz az utad? filmzenelemezre is felfért volna.

A Califone veteránjai túlvannak már az útkeresés izgalmain, a Roots & Crowns nem szolgál meglepetésekkel, inkább a viszontlátás örömét kínálja. Az ösztönös dallamérzék kiérlelt hangszerelési megoldásokkal társul, a kappanhangon elkántált álmos Beatles-melódiák alatt durva szövésű szőnyegként terül szét a bizarr hangszeres kíséret. Sehogy se szóló gitárok kifacsart Stones-riffeket recsegnek, az egyik hangszóróból részeg rezesek brummognak, a másikból bendzsó érces hangja szól, és a sokféle ütős monoton ritmusa keleties révületbe ringatja a kedélyes hangzavart. Különösen szóló hangszerek adnak egymásnak randevút az idei év egyik kiemelkedő lemezén, nem is biztos, hogy mindegyik földi eredetű.

Warp/Neon Music, 2006; Young God, 2006; Thrill Jockey, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.