Kiállítás - Idő van - Gothár Péter fotókiállítása

  • Kürti Emese
  • 2010. május 13.

Zene

Önmagában az a tény, hogy egy filmrendező úgyszólván titokban végigfényképezett ötven évet, kevéssé meglepő a médiumok kézenfekvő átjárhatósága miatt. Egyszer előkerülnek a képek, és kiderül, hogy a fényképezés kiegészítő tevékenység volt a mozgókép domináns elevensége mellett, és hogy a dokumentumjellegű fotó csupán manuális levezetés a rendező szabadon maradt alkotói kapacitása számára. Előfordul ugyanez írókkal, akik a maradékot a vers lazább anyagába építik bele, és nagyszerűen alkalmazkodnak a másféle szövegtempóhoz, időbeliséghez, de attól még prózaírók maradnak, és nem lesz belőlük költő.

Önmagában az a tény, hogy egy filmrendező úgyszólván titokban végigfényképezett ötven évet, kevéssé meglepő a médiumok kézenfekvő átjárhatósága miatt. Egyszer előkerülnek a képek, és kiderül, hogy a fényképezés kiegészítő tevékenység volt a mozgókép domináns elevensége mellett, és hogy a dokumentumjellegű fotó csupán manuális levezetés a rendező szabadon maradt alkotói kapacitása számára. Előfordul ugyanez írókkal, akik a maradékot a vers lazább anyagába építik bele, és nagyszerűen alkalmazkodnak a másféle szövegtempóhoz, időbeliséghez, de attól még prózaírók maradnak, és nem lesz belőlük költő.

Gothár Péter kiállítása ezeknek az előítéleteknek a cáfolata. A Fugában bemutatott mintegy száz, változó méretű, szépen rendezett, kasírozott fénykép olyan gazdag fotóséletművet sejtet, amely önmagában is megállja a helyét, függetlenül a rendező egyéb tevékenységétől. A képek nem a filmes tevékenység kiegészítő melléktermékének tűnnek, hanem minden esetben gondosan megkomponált, a fényképezéssel való kísérletezés frissességét megőrző, a fény és az idő alapelemeivel bámulatosan bonyolult harmóniában lévő, autonóm művek.

Ami mediálisan mégiscsak meglepő, az az, hogy a fényképek belső ideje, az ábrázolás fény-árnyék dinamikája, a látvány optikai felbontása, a pixeleknek a festékpöttyökhöz való közelítése sokkal inkább a festészeti látásmóddal rokonítható. Gothár felvételei olyanok, mintha a hiperrealista festészet kifordításai volnának, ami egyszerre lehet utalás a fotótörténet őskorának kulcsfontosságú kérdésére, a festészettel való rivalizálásra, és felfoghatók egyfajta festészetparódiaként is. A rivalizálás legutolsó nagy fázisában ugyanis a festészet akart fotónak látszani, most viszont úgy tűnik, hogy a mediális verseny teljesen értelmét vesztette, mert kiderült, hogy az erőviszonyok meglehetősen kiegyenlítettek. A fotó képes arra, amire a festészet, és fordítva.

A kiállítás ugyanakkor bővelkedik festészeti, illetve festészettörténeti utalásokban. Az első terem, nevezzük a kísérletezés bemutatótermének, fázisképekben mutatja be Gothár munkamódszerét, amely az idővel és a fénnyel van szoros kapcsolatban. A tengerparti város mint helyszín a XIX. század végének, a XX. század elejének egyik toposza, a szabad idő eltöltésének és a fényviszonyok analízisének a területe. Gothár egy állandó motívum kiválasztásával, amely ebben az esetben a hideg, mesterséges fényű, kétkarú utcai lámpa, az állandó és a változó elemek (a környezet színei, az emberalakok változó mozgása) közötti konfliktust írja le. Egyrészt. Másrészt a más-más napszakokban készült felvételeket a valóság változó képe hívja elő, és mintha a fényképezést nem lehetne abbahagyni, a képek tömegéből áll össze a hely valóságos, egyszeri tapasztalat útján föl nem fogható portréja. Az élesség állításával, a színek kiiktatásával változik a kép ideje, és a fényképezés alaptermészetének ellentmondva függetlenedik az eredeti látványtól.

Az alkotó filmes hátterét figyelembe véve a sorozatokból meglepő módon nem következik narratív jelleg. Minden egyes kép önmagáért van, együttesen pedig nem keltik a történetmondás benyomását. Még akkor sem, amikor szorosan egymás mellé rendeződnek, mint a fekete-fehér, épületbelsőből fotózott, keskeny szalagcsíkká összeálló sorozaton. Éppenséggel az orosz konstruktivista képépítkezésre és a harmincas évek fényképészetének fény-árnyék kontrasztokra épülő látásmódjára utalnak vissza. A modernista épület oszlopai és a közéjük ékelődő vízszintes korlátsávok a konstruktivista festmény függőleges és vízszintes elemeinek feszültségéből származó alapsémát használják föl, az absztrakció végtelen variációs lehetőségével.

A nagyterem kevésbé homogén tematikai vagy technikai szempontból, itt a változatosság a fő elem. Előkerülnek portrék, életképek és városképek, belőlük áll össze egy-egy nagyobb csoport. A filmes gyakorlat a portré műfajának megközelítésében érvényesül leginkább: bármelyik elképzelhető olyan állóképként, amely a személyiséget igyekszik föltárni: például a félhomályban tartott női portré származhatna a Megáll az idő korszakából. Varró Dániel barátságosan ironikus portréja az arcnak csak azt a részét használja föl, amelyet lenyűgöző és mulatságos bonyolultsággal hálóz be a nem mindennapi hajmennyiség a nem mindennapi fényben. Lágy ezüst drótok. A fény természetes látványmanipulációja iránti fogékonyság sorra megmutatkozik a képeken, a kép terének tágítása vagy szűkítése, a sík felület, mondjuk asztallap átváltozása vagy átlényegülése révén, melynek során szilárd testből anyagtalan matériává alakul egészen az olyan játékokig, amikor a mögöttes fény hatására az emberi fül vörösen izzó csóvává változik.

Gothár a hosszabb-rövidebb exponálással és a fókusz változtatásával elképesztő felületeket hoz létre. A természeti jelenségeket, az esőt, a havat eszközként használja a képi dinamizmus érzékeltetéséhez, és az eleve elmosódott alapfelületet vagy teljesen absztrakt látvánnyá szaggatja szét, vagy kitolja egy másik valóságba, és függőlegesen érvényesülő ritmust ad neki. Csöndesen legelésző lovak esetében ez az abszurd vertikális mozgás egészen döbbenetes látványt nyújt. De ha csak egyszerű üvegablak, lecsorgó esővel, valahol New Yorkban, az is épp elég.

Fuga - Budapesti Építészeti Központ, megtekinthető május 17-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.