Kiállítás - Kitölteni az ürességet - Angyalföldi underground - Graffiti. Miért, és miért nem?

  • - kovácsy -
  • 2009. február 26.

Zene

"Nem azért van, hogy megértsd és elfogadd!" - írta fel valaki a kiállítás erősen túltelített, szabad önkifejezésre felkínált látogatói falára. Ez az állítás elég pontosan meghatározza a műfaj és a mögötte burjánzó kultúra lényegét, már amennyiben nem műélvező, esztétikai értelmező szándékkal közeledünk hozzá, és nem is a tulajdon, illetve rongálás kérdéskörébe illesztjük, rendőrért, jogászért kiáltva. - kovácsy -

"Nem azért van, hogy megértsd és elfogadd!" - írta fel valaki a kiállítás erősen túltelített, szabad önkifejezésre felkínált látogatói falára. Ez az állítás elég pontosan meghatározza a műfaj és a mögötte burjánzó kultúra lényegét, már amennyiben nem műélvező, esztétikai értelmező szándékkal közeledünk hozzá, és nem is a tulajdon, illetve rongálás kérdéskörébe illesztjük, rendőrért, jogászért kiáltva. "Névjegyet hagyni" - talán ez a kifejezés jelenik meg a leggyakrabban a falakon, jelezve, hogy az általánosítva és talán kissé lekezelően is falfirkálásnak magyarított tevékenység társadalmi vetületeiről szól a kiállítás. Meglehetősen (és örvendetesen) szokatlan, érezhetően mélyen kimunkált elgondolás alapozza meg, amelynek maga a reflexió áll a középpontjában, a mérlegelés, és hangsúlyosan nem a graffiti mint olyan.

Szerencsére a látvány sem bizonyul szegényesnek, és ez megint csak a rendezőt, Maczó Balázst dicséri, aki a viszonylag kicsi kiállítási terület alsó részében félig-meddig utalásosan megteremtette az "aluljáróérzést", elsősorban a gyűjtemény illetékességi körébe, vagyis a XIII. kerülethez tartozó Jászai Mari téri, illetve Margit hídi aluljáró graffitijeinek fotódokumentációja alapján. A félhomályban tartott kiszögellésekben és beugrókban hosszas írásos idézetek: maguk a graffitizők beszélnek önmagukról, egymásról, a szubkultúra belső viszonyairól és íratlan szabályairól, a kaland, a jelhagyás, az önkifejezés vágyáról, a kockázat fontosságáról ("mennyire vagy bevállalós"), az értékhierarchia meghatározó elemeiről (miként korábbi riportunkban: "Mert én vagyok a főnök!", Magyar Narancs, 2009. január 22.).

Az nem túl meglepő, hogy ahányan, annyifélék, az viszont izgalmas, ahogyan más és más a viszonyuk például egy, a külső szemlélőben kényszeresen feltoluló alapkérdéshez, alkotásaik művészi értékéhez. Ez a probléma ugyanis mégiscsak előbukkan, például amikor a szcénán felbukkanó tinédzserek, "a kisgyerekek" munkáit undorítónak, hányásnak minősítik. És persze tény, hogy a járókelő is nehezen leli örömét egy szellemtelen rutinnal odakent kézjegyben, tagben, ha századszor bukkan fel egy városnegyedben.

Századszor, mint mondjuk a közhelyes city light hirdetések a megállókban, egy-egy cég vagy árucikk nevét sulykoló primitív reklámok egész tűzfalnyi terjedelemben. A hasonlatot a kiállítás képileg (igazából két nagyméretű, elborzasztó fotóval) csempészi a tudatunkba, és ez rögtön emlékezetünkbe idézi azt az időt, amikor valóságos divattá vált, hogy az omlatagon feketéllő házak földszinti kisboltosai úgy keltettek figyelmet, hogy a portált durván körülfestették valami brutális neonszínnel, de érezhetően a cégtábláikat sem zsűriztették egy - szerencsére nem létező - tiszteletre méltó ízlésóvó testülettel. Ehhez képest érdemes tehát rátekinteni a graffiti műfajára és közegére, amelynek a stílusirányzatairól, valamint a szókincséről is tájékozódhatunk, és átérezve érthetjük meg azt is, hogy ami a külvilág számára kívül van, ők ott vannak belül.

A kiállítás második része kilép a belső értelmezés teréből, némi erőltetéssel akár "felülnézetről" is beszélhetnénk, a konkrét teret tekintve ugyanis ekkor már a lépcsőn, illetve a galérián járunk. És itt mégiscsak kénytelenek vagyunk megértésről, elfogadásról és hasonlókról beszélni, szemünk előtt tartva persze, hogy ekkor már csak a graffitizők szűk elitje tart velünk, azok, akik az uralkodó közfelfogás, sőt a "magas kultúra" felé mozdultak el, és nem az illegalitásban, a szembefordulás, a lázadás érthető és helyénvaló gesztusában lelik örömüket. Az utóbbiak számára ugyanis tökmindegy, hogy a Szeretem Budapestet Mozgalom "Elég a falfirkákból" címmel szerkeszt röplapot, vagy Nádasdy Ádám messzemenően toleráns és őszintén eltöprengő mondatai között ott áll az a vallomás is, hogy "túl nagyok nekem, nem elég szellemesek, nem elég szépek...", netán "az üresség kitöltésének vágyáról" beszél Hajdú József nyugalmazott főiskolai adjunktus, minden bizonnyal helyi lakos.

Itt egy újabb rokonszenves, a helytörténeti gyűjtemény vállaltan korlátozott ambícióit kedvesen tanúsító, ámde meg is emelő ötlet jelenik meg. Mindegyik nyilatkozó külön kis fülkét kapott, ahol egy-egy tárgy utal szellemes áttétellel a személyre, habitusára. A fülkéknek hátat fordítva pedig "külsőkre" láthatunk, értelemszerűen graffitikre.

Sokszor tényleg nagyok, és valóban kevéssé szellemesek, viszont kétségkívül léteznek olyan felületek, helyszínek, ahol már ez is többlet az alapsivársághoz képest. Talán az a legnagyobb baj, hogy csak az alkotó felől nézve demokratikus a műfaj, a szemlélő ugyanis tettleg nálánál sokkal fáradságosabban és költségesebben érvényesítheti esetleges nemtetszését - bár némi fojtott mosollyal vizionáljuk mondjuk az M0 hárosi hídja tövében a kislétrákkal és dörzsszerszámokkal serénykedő városszépítészeket, amint egy zivataros éjszakán a tarka színek alól elővarázsolják a nyers betont.

Ámde, ugyanakkor, másfelől... - így járunk gondolatban körbe-körbe nem szűnő lelkesedéssel, úgyhogy az aktuális mellékkiállításon már csak enyhe távolságtartással futtatjuk végig a pillantásunkat. És félénken bár, de reméljük, hogy a nyitvatartási idő utolsó szakaszában a várt képes és írásos látogatói reflexiók is ezzel a nyitott, mérlegelő megközelítéssel nyúlnak a címben feltett kérdéshez.

Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény, Bp. XIII., Váci út 50. Nyitva: május 10-ig, kedd-csütörtök: 11.00-17.00, péntek: 9.00-16.00.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.