Kóbor János: Nem elegáns dolog ez a stadionépítés

  • narancs.hu
  • 2015. június 10.

Zene

Az Omega frontemberével Nagy Gergely Miklós a felcsúti buli apropóján készített nagyinterjút, amely a Narancs június 11-i lapszámában lesz olvasható. Ellenállás, ’56, vallásosság, a régi és a mai Fidesz is szóba került. Na meg a stadion. Ízelítő.

Magyar Narancs: Nyugat-Európában az sem történik meg, hogy a kormányfő egyszer csak épít egy stadiont a vidéki háza mellé. Ez szerintem, mármint az önökre zúduló indulat és Orbán mániája, összefügg.

Kóbor János: Hadd mondjak erre valamit. Ha van egy miniszterelnök egy ilyen focistamúlttal, és van benne egy kis lokálpatriotizmus, akkor nem ez a legnagyobb tragédia, amit ő most tesz. Tudja, mennyibe került ez a stadion?

MN: Valahol 3 és 4 milliárd közt volt.

KJ: Az egy kilométer autópálya. És mint tudjuk, a M4-est azért állították le, mert kilométere 4 milliárdért épült.

MN: Azt azért állították le, mert Simicska Lajos építette.

KJ: Én ebből semmi konkrétumot nem tudok. De persze lehet, egy miniszterelnöknél nem biztos, hogy ez a legelegánsabb, ha ezt csinálja.

MN: De ha egy zenekar elmegy egy nem szokványos helyre koncertezni, annak igenis jelentése van. Itt szerintem az a nem ok nélküli látszat keletkezett, hogy az Omega végül is helyesli azt, ahogy és amiért ez a stadion megépült, és amit szimbolizál.

KJ: Ebben semmi ilyen nincs, és nem is szeretnék állást foglalni ezzel kapcsolatban. Mi soha nem köteleztük el magunkat egyik párt mellett sem, nem léptünk fel pártrendezvényen. A stadiont mi csak béreljük, ez a vita nem a nyugati demokráciák színvonala, inkább a harmadik világiaké. Nem is kívánok belemenni. Ami a stadion építése körül történt, számomra még nem elítélendő. Miközben mondom, nem elegáns dolog ez a stadionépítés. Ha én miniszterelnök lennék, nem biztos, hogy ezt csinálnám. De nem ítélem el százszázalékosan. A koncerttel kapcsolatban pedig úgy fogom fel, hogy a stadion a test, amibe mi viszünk lelket. Egyébként pedig Magyarország ha valamiben, akkor sportban nagyhatalom.

A teljes interjú a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.