Koncert

Az újrahasznosítás bajnoka

Roger Waters Budapesten

Zene

Most akkor Arcade Fire Wiesenben vagy Roger Waters az arénában - ez volt a nap nagy kérdése. Előbbi mellett szólt a tavalyi év albuma (The Suburbs) és az állítólag szenzációs koncertek, utóbbi mellett meg minden idők egyik legjobb lemeze, a The Wall, na és a várhatóan lenyűgöző show az összes létező bombasztikus elemmel, illetve egy kicsit még annál is többel. A választás végül az egykori Pink Floyd-vezérre esett, de persze maradtak kételyek. Nem lesz túl didaktikus? Nem fog bénán énekelni? Nem nyomja agyon a látvány a zenét? Pótolható-e David Gilmour? A végére legalább két kérdésre lett "nem" a válasz.

Magyarországon egy ekkora csarnokban nehéz telt házat csinálni - pár héttel korábban Joe Cocker játszott itt letakart szektorokkal, és erről még Paul McCartney is tudna mesélni egy s mást. Waters koncertjére viszont már jó régóta elfogyott az összes jegy, ami annak is köszönhető, hogy több száz km-es körzetben csak itt lépett fel, szóval jöttek osztrákok, szlovákok, szerbek, románok szép számmal, és én személy szerint még egy brazil különítménnyel is összefutottam. A magyarok megint bebizonyítják, hogy a pontosság nem az erényük, és amikor egy spartacusos intrót követően az In The Flesh? váratlanul berobban, még csomóan keresik a helyüket söröspohárral a kezükben. Sokan le is maradnak róla és a sejtésről, hogy ez az intro a pirotechnikai arzenállal és a falba repülő vadászgéppel többe kerülhetett, mint egy aktuális Omega-búcsúkoncert. Innentől már rögtön levonhatóak következtetések: Waters, annak ellenére, hogy közel két évtizede nem jelentetett meg lemezt, a hatvanon túl is fejlődőképes előadó. Természetesen nem alkotóként, hanem ahogyan felhasználja az életművét, és aki itt volt a korábbi koncertjein, alaposan felmérhette a fejlődést. A 2002-es kisstadionbeli fellépés (mely a zenekari és a szólókarrier legfontosabb darabjaira hagyatkozott) egy korrekt, de túl hosszúra nyúlt, sokszor érdektelen előadás volt. A 2007-es, már itt az arénában bemutatott, a Dark Side Of The Moonra épülő show sokkal izgalmasabbnak bizonyult mind zeneileg, mind a látvány tekintetében, amit meg a Wall-lal művel, az egészen elképesztő.

Kezdjük azzal, hogy koncertet így szólni még soha életemben nem hallottam. Negyven méterre a színpadtól is kristálytiszta az 5.1-es hang, minden hangeffekt külön hallható, a hangerő meg az összes fül-orr-gégész rémálma. A látvány is lenyűgöző: HD-s vetítések láthatóak a fokozatosan épülő falon, illetve a Pink Floyd által szabadalmaztatott, azóta már sokak által lenyúlt kör alakú kivetítőn. Waters éneke meglepően jó - persze nyilván kínlódik az olyan nehezebb darabokkal, mint a One Of My Turns meg a Don't Leave Me Now, de ettől függetlenül megbízható teljesítményt nyújt, ellentétben a Gilmour énekhangját pótoló Robbie Wyckoffal, aki a Motherben és a Show Must Go Onban is sokat ront az összképen (-hangon). A Floyd-gitáros másik helyettese, Dave Kilminster viszont az este kellemes meglepetése: a négy évvel ezelőtti Dark Side-buli óta ő is sokat fejlődött, és néha döbbenetesen tudja imitálni Gilmour egyedi játékát.

A többiekről (pl. Waters fiáról, Harryről vagy a már az eredeti, harminc évvel ezelőtti Wall-turnén is közreműködő Snowy White-ról) nehéz bármit is elmondani, annyira a háttérbe szorulnak - aztán a szünettől kezdve már a fal is eltakarja őket. A második részben végképp a vetítés veszi át a főszerepet - az új animációk egyetlen kisebb problémája, hogy nincsenek mindig összhangban az itt is vetített eredeti Gerald Scarfe-rajzfilmekkel. Közben a 67 évesen is meglepően fiatalos Waters egyedül előlopakodik a fal mögül, és produkálja magát - néha Rátonyi Róbertet megszégyenítő ripacskodással -, de ezen az estén még ez is belefér. Mint ahogy a didaktikus antiglobalista agymosás meg a sokszor következetlen üzenetek: látjuk, ahogy a G.I.-ok rálőnek az ártalmatlan arabokra, aztán pedig meg kéne hatódnunk azon, ahogy átölelik gyermekeiket a harcmezőről hazatérve. Egy hazai popújságíró nemrég a pop Oliver Stone-jának kiáltotta ki Waterst, ami egészen helytálló, de nyugodtan el lehetne nevezni a pop George Lucasának is, hiszen fokozatosan újrahasznosítja az életművét, és antikapitalista üzenetei ellenére szívesen húzza le a rajongóit - például kilencezer forintos pólókkal. Persze lehet, hogy mindez csak irónia, és ez lehet az a humor, amit szerinte sokan nem is értettek meg a Wall-lal kapcsolatban.

Ami van annyira jó lemez, hogy nem nagyon lehet elrontani, bár tény, hogy az 1990-es berlini monstre koncerten mégis sikerült Watersnek. Szerencsére tanult az akkori hibákból, és ez a koncert tele van csúcspontokkal: a színpad és a közönség fölé tornyosuló óriásbábuk (a tanár, az anya, a feleség és az elmaradhatatlan, itt már távirányítással kezelt disznó), a Mother közben énekelt "anya, bízzak a kormányban?" sor és a falra magyarul kiírt "kurvára nem" válasz, a Young Lust erőteljes zúzása, a mottónak is tekinthető Is There Anybody Out There sejtelmessége és kétségbeesése, a zseniális Comfortably Numb, a halálriffet tartalmazó Run Like Hell, a Waters által kiválóan elénekelt/eljátszott The Trial mind telitalálat, és a végén a leomló fal előtt szerényen búcsúzó zenészek is azt sugallták, hogy megfelelő választás volt a Wall erre az estére. Az Arcade Fire meg hátha felbukkan még valahol, ki tudja, talán épp Amy Winehouse helyett a Szigeten.

Papp László Budapest Sportaréna, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.