koncert - BRENDAN PERRY

Zene

orgánuma számomra az a hang, amit még akkor is szívesen hallgatnék, ha csak tiroli népdalok eljódlizására használná, épp ezért nem volt számomra kérdéses, hogy március 31-én az ő koncertjét választom a Subwaysével szemben. A Dead Can Dance-ben is az ő dolgai tetszettek jobban - nem mintha Lisa Gerrard életműve nem bővelkedne gyöngyszemekben, elég csak a (Stephen King-féle) Köd című filmben is elhangzó drámai The Host Of Seraphimre gondolni.
orgánuma számomra az a hang, amit még akkor is szívesen hallgatnék, ha csak tiroli népdalok eljódlizására használná, épp ezért nem volt számomra kérdéses, hogy március 31-én az õ koncertjét választom a Subwaysével szemben. A Dead Can Dance-ben is az õ dolgai tetszettek jobban - nem mintha Lisa Gerrard életmûve nem bõvelkedne gyöngyszemekben, elég csak a (Stephen King-féle) Köd címû filmben is elhangzó drámai The Host Of Seraphimre gondolni.

Perry elsõ magyarországi koncertjén hamarosan megjelenõ, Ark címû albumát volt hivatott népszerûsíteni amolyan klasszikus zenekari felállásban (gitárok-szinti-dob). Taxisdzsekijében és oldalzsebes nadrágjában tökéletesen átlagos megjelenést nyújtott, akárcsak három férfi kollégája; az egyetlen feltûnõ színfolt a színpadon a Rentalst is megjárt basszeros csaj, az 1990-es alterfrizurát virító Rachel Haden volt. A mûsor nem igazán tért el attól, amit Perry a két héttel ezelõtti Narancs-interjúban felvázolt: az új album kábé fele, valamint egy-két szám az elõzõ szólólemezrõl, két feldolgozás, és természetesen a kihagyhatatlan klasszikusok. Voltak csúcspontok: a Utopia címû atmoszferikus új dal, melyet elõször Dead Can Dance-számnak hittünk, az ezoterikus folk kategóriába sorolható Voyage Of Bran az Eye Of The Hunterrõl, egy váratlanul drámai véget érõ Tim Buckley-feldolgozás, az I Must Have Been Blind (a koncert másik nem saját dala egy Piano Magic-szám volt), na és persze a szolidan adagolt DCD-"slágerek", melyek közül a legláthatóbb libabõrt a Carnival Is Over és a koncertet záró, triófelállásban elõadott Severance okozta. Ahogy azt Perrytõl megtudtuk, nagy esély van arra, hogy jövõre ismét turnéra induljon Gerrarddal, és bármennyire is jó és hangulatos volt ez a szólófellépés a Dieselben, azért a legjobban egész biztosan mindenki egy Dead Can Dance-koncertnek örülne, mondjuk a 2011-es Sziget világzenei színpadán.

Diesel Club, március 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.