Koncert - Kettő-négy - Az AC/DC Budapesten

  • - greff -
  • 2009. április 2.

Zene

A Gibson SG-jével kacsázva előrelendülő, iskolásfiúnak öltözött Angus Young alakja olyannyira az AC/DC emblémájává vált, hogy sokan hajlamosak őt tekinteni a legendás ausztrál zenekar motorjának. Ám ez csupán részben igaz. Ami a színpadi show-t illeti, vezető szerepe természetesen vitathatatlan, hiszen, amint azt múlt hétfőn a csordultig telt Papp László Sportarénában is láthattuk, jellegzetes mozgásával és arcjátékával (eldönthetetlen, hogy az izzadt kis figura vadul rágózik a ritmusra, vagy az ájulás szélén levegőért kapkod) emberünk a jó kétórás műsor első percétől az utolsóig ide-oda cikázik a színpadon, és hol itt, hol ott tekeri régi vágású szólóit. A figyelmet rajta kívül igazából csak Brian Johnson, a magát üdvözlendő módon sohasem komolyan vevő, megállás nélkül vigyorgó énekes vonta magára (valószínűleg nincs még egy rockzenész a földön, akit a saját muzsikája ilyen széles jókedvre tudna deríteni). Õk kommunikáltak a közönséggel, és egyáltalán: mindent megtettek azért, hogy a színpadkép egy percig se legyen statikus. - greff -

A Gibson SG-jével kacsázva előrelendülő, iskolásfiúnak öltözött Angus Young alakja olyannyira az AC/DC emblémájává vált, hogy sokan hajlamosak őt tekinteni a legendás ausztrál zenekar motorjának. Ám ez csupán részben igaz. Ami a színpadi show-t illeti, vezető szerepe természetesen vitathatatlan, hiszen, amint azt múlt hétfőn a csordultig telt Papp László Sportarénában is láthattuk, jellegzetes mozgásával és arcjátékával (eldönthetetlen, hogy az izzadt kis figura vadul rágózik a ritmusra, vagy az ájulás szélén levegőért kapkod) emberünk a jó kétórás műsor első percétől az utolsóig ide-oda cikázik a színpadon, és hol itt, hol ott tekeri régi vágású szólóit. A figyelmet rajta kívül igazából csak Brian Johnson, a magát üdvözlendő módon sohasem komolyan vevő, megállás nélkül vigyorgó énekes vonta magára (valószínűleg nincs még egy rockzenész a földön, akit a saját muzsikája ilyen széles jókedvre tudna deríteni). Õk kommunikáltak a közönséggel, és egyáltalán: mindent megtettek azért, hogy a színpadkép egy percig se legyen statikus.

De a mágiát, már ami magát a zenét illeti, nem ők csempészték a műsorba. Hanem a ritmusszekció. Az például világosan kiderült, hogy a szerényen az erősítője árnyékába húzódó Malcolm Young tényleg a világ egyik legjobb ritmusgitárosa. A zenekar fő dalszerzőjeként M. Young immár évtizedek óta sikerekben dús kutatást folytat a tökéletes minimalista gitárriffért, és ezeket a hatásos rock 'n' roll témákat őrjítő feszesen, hiba, csúszás és kosz nélkül, ám sohasem sterilen pengette - a legnagyobb élményt azonban még így sem az ő, hanem Phil Rudd játéka jelentette számomra. Ruddnak már a kiállása is első osztályú: filléresnek tetsző szemüvegben, cigivel a szája szögletében egy évtizedek óta serénykedő cipészmester szakértő higgadtságával ült a dobjához, hogy ismét elvégezze a melót. Phil Rudd, a rockzene Raymond Carverje a két óra alatt nagyjából annyit díszített, amennyinél a legtöbb rockzenekar dobosa egyetlen számban is többet szokott, a kettő-négyet ellenben mámorító húzással pumpálta. Amikor a tízpercesre nyújtott Let There Be Rock hosszadalmas gitárszólója alatt úgy szögelte halálpontosan a gyors középtempót, hogy még egy cintányérütésnyi cifrázást sem engedélyezett magának, akkor a feltétlen tisztelet ritkán tapasztalt érzése bizseregtethette mindazokat, akik figyelmüket a háton fetrengve szólózó Angusról képesek voltak a dobokra irányítani.

A nagyszerű koncertnek a két apróbb baki (Johnson nem szállt ki időben a You Shook Me... refrénjéből, Angus Young pedig megküzdött kissé a Thunderstruck intrójával) mellett igazából egyetlen számottevőbb hibája volt: a kiszámíthatóság. A tavalyi, kiváló Black Ice-ról beválogatott három-négy új számot leszámítva a műsor 80 százalékban megegyezett a '92-es koncertlemezen hallhatóéval, pedig egy ennyire jó formában lévő zenekar bátran válogathatna a kötelező darabokon túli fiókokból is. Majd legközelebb, mondhatnánk, de a tagok életkorát is figyelembe véve ez sajnos alighanem az utolsó pesti találkozás volt.

Papp László Sportaréna, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.