könyv - PATRICK NESS: KÉS A ZAJBAN

  • - ruprech -
  • 2011. február 3.

Zene

Amikor a földgolyó globalizációjával lezárult a nagy felfedezések mítoszainak kora, és a már csak pislákoló western is régen befejezte a pionírkorszak történelemteremtő feldolgozását, az újabb eposzok bölcsőjévé a világűr vált. Patrick Ness Londonban élő amerikai író is a meghódítására törekedett Chaos Walking című, 2008-ban indult és tavaly lezárt trilógiájával, melynek első kötete a Kés a zajban.
Amikor a földgolyó globalizációjával lezárult a nagy felfedezések mítoszainak kora, és a már csak pislákoló western is régen befejezte a pionírkorszak történelemteremtõ feldolgozását, az újabb eposzok bölcsõjévé a világûr vált. Patrick Ness Londonban élõ amerikai író is a meghódítására törekedett Chaos Walking címû, 2008-ban indult és tavaly lezárt trilógiájával, melynek elsõ kötete a Kés a zajban. Története egy idegen bolygó kolonizációja után veszi kezdetét, amely a leigázás és az õslakosok elpusztításának jól ismert narratíváját követte. A nagy háború után várja felnõtté válását a magányos Todd Hewitt egészen addig, amíg egy végzetes találkozás meg nem változtatja a valóságról alkotott hitét. Ám mielõtt még bármi értelmet nyerne, menekülnie kell.

A cselekményen két gyerek világfelfedezõ rohanása vezeti végig az olvasót. Kalandjaik érdekessége mégsem a fantáziadús fordulatoknak, hanem a nyelvi leleménynek köszönhetõ. ÚjVilág különös tulajdonsága ugyanis, hogy mindenki számára elérhetõvé vált a másik élõlény (akár állat, akár ember) tudata: az úgynevezett Zajban "mindig áramlik az információ" hangok, képek formájában. A szöveg Todd jelen idejû, közvetlen beszéde/Zaja hozzánk, a megszólított olvasókhoz, de minden, ami elhangzik, a könyv többi szereplõje számára is közvetlenül felfogható - a Zaj hamarabb hozza az információt, mint hogy az érzékekbe eljutna. A bemutatott világ a nyelv útján ismerhetõ meg - egy szubjektumon keresztül, annak nyelvtani hibáival együtt válik olvashatóvá, miközben a tapasztalatok bõvülésével folyton formálódik is. A mesélés, éppen, mert egyidejû az eseményekkel, kihat a szöveg dinamikájára: ebbõl meríti pergõ, olykor egészen száguldó lendületét. Hogy miként alakul a Chaos Walking története, és képes lesz-e Ness a harmadik kötetig folytatni a fogalmazás bravúrját, kérdéses, ám e 464 oldal frissítõ olvasói élmény.

Vivandra Könyvek, 2010, 464 oldal, 3500 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.