Könyv: Ki vagy te, Poverello? (Jacques Le Goff: Assisi Szent Ferenc)

  • Báthori Csaba
  • 2003. március 13.

Zene

Assisi Szent Ferenc neve a katolikus legendáriumnak olyan gyűjtőfogalma, amely köré - szegényes történeti okadatoltsága folytán - az utókor lelkesedése igen ellentétes gondolatrendszereket és magatartásmintákat csoportosíthat. Emlegetik őt egyházukhoz hű katolikusok, liberális protestánsok és társadalomreformer ateisták, alakját megidézik környezetvédők, a békemozgalom hívei, s főleg azok, akik az erkölcs-, hit- és értékromlás szókincsével ecsetelik újabb korok csüggesztő jegyeit. Az első jelentős Ferenc-kutató, a protestáns Paul Sabatier a reformatorikus hagyomány ősét sejti benne (1894-ben megjelent könyvét az egyház azonnal tiltott kötetnek bélyegezte). Evangéliumi szegénységet hirdető figurája számtalan nyomot hagyott a 20. század művészetében (Rilke, Hesse, Luise Rinser, Julien Green, Olivier Messiaen). Kései rendtársa volt Maximilian Kolbe, aki Auschwitzban mártírhalált halt egy sokgyerekes családapa életének megmentéséért. De kései rendtársa volt "Ördög testvér" is, az a horvát ferences barát, Miroslav Filipovic-Majstorovic, aki - a jasenováci koncentrációs tábor, a "horvát Auschwitz" parancsnokaként - több tízezer ember bestiális meggyilkolásáért felelős (lásd Edmond Paris könyvét, Genocide in Satellite Croatia vagy Hory/Broszat művét, Der kroatische Ustascha-Staat).
Assisi Szent Ferenc neve a katolikus legendáriumnak olyan gyűjtőfogalma, amely köré - szegényes történeti okadatoltsága folytán - az utókor lelkesedése igen ellentétes gondolatrendszereket és magatartásmintákat csoportosíthat. Emlegetik őt egyházukhoz hű katolikusok, liberális protestánsok és társadalomreformer ateisták, alakját megidézik környezetvédők, a békemozgalom hívei, s főleg azok, akik az erkölcs-, hit- és értékromlás szókincsével ecsetelik újabb korok csüggesztő jegyeit. Az első jelentős Ferenc-kutató, a protestáns Paul Sabatier a reformatorikus hagyomány ősét sejti benne (1894-ben megjelent könyvét az egyház azonnal tiltott kötetnek bélyegezte). Evangéliumi szegénységet hirdető figurája számtalan nyomot hagyott a 20. század művészetében (Rilke, Hesse, Luise Rinser, Julien Green, Olivier Messiaen). Kései rendtársa volt Maximilian Kolbe, aki Auschwitzban mártírhalált halt egy sokgyerekes családapa életének megmentéséért. De kései rendtársa volt "Ördög testvér" is, az a horvát ferences barát, Miroslav Filipovic-Majstorovic, aki - a jasenováci koncentrációs tábor, a "horvát Auschwitz" parancsnokaként - több tízezer ember bestiális meggyilkolásáért felelős (lásd Edmond Paris könyvét, Genocide in Satellite Croatia vagy Hory/Broszat művét, Der kroatische Ustascha-Staat).

Ki volt hát Assisi Szent Ferenc? Le Goff könyvének első két fejezete (Szent Ferenc a feudális világ megújító és visszahúzó erői között, Az igazi Szent Ferenc nyomában) bemutatja -

némileg apologetikus hangnemben

- a forrásanyag szűkösségét, az olasz barát fordulatos életútját, eszméinek egyszerű halmazát, a mozgalom renddé gyürkőzését. A szerző nem rejti véka alá, hogy a ferences tanítást - Szent Ferenc üzenetét és életgyakorlatát egyaránt - kezdettől fogva súlyos ellentmondások feszítik. Ferenc nem erőszakkal térít ugyan, mégis részt vesz a keresztes hadjáratokban (még a szörnyű és groteszk, ún. "gyermekek keresztes hadjáratában" is!), és a hagyományban nyoma sincs annak, hogy bármikor szót emelt volna akár a rokon hitű keresztények, akár a máshitű moszlemek ellen folytatott kegyetlen üldözés ellen. 1219-ben, állítólag hittérítő szándékkal, látogatást tett Egyiptomban Melek al-Kamil szultánnál, s még elképzelni is szokatlan, vajon mit válaszolt volna a teremtmények egyenrangúságának szelíd apostola a "szaracén" uralkodónak, ha az megkérdezi tőle: ha testvéreink és nővéreink a madarak, akkor nem annál inkább testvéreink és nővéreink-e a más hitű emberi halandók? Továbbá: Ferenc Krisztus követését hirdeti ugyan, mégis feltétlen híve az egyházi hatalmi politikának és a tekintélyelvnek. (Nem volna életszerű azt hinni, hogy ez a tonzúrás, mosdatlan kis umbriai barát bármiképpen szembeszállhatott volna az egyháztörténet egyik legkegyetlenebb, folyton keresztes hadjáratra uszító, hatalomgyarapításra kalibrált, elvakult antiszemita pápájával, III. Incével.) Kíméletes természetfelfogásról prédikál, de saját testét - noha az is a természet része - "szamár testvér"-nek nevezi és gyűlöli. Egyetemes teremtésszeretete szöges ellentétben áll azzal, hogy a nőket (tán egy-egy nemesi származású hölgy kivételével) az ördög teremtményeinek tekinti. Szegénységetikája, ki tagadná, élvezi rokonszenvünket, ugyanakkor nem boríthatunk fátylat mérhetetlen ön- és küldetéstudatának makuláira. Le Goff könyve megerősíti gyanúnkat: Szent Ferenc mozgalma is (mint a másik kolduló rend, a dominikánusok megalakulása) egyháztörténetileg azt a célt szolgálta, hogy a különböző szegénységi és "eretnek" mozgalmak számára lehetővé tegye Krisztus követését az egyház ellenőrizhető hatalmi szerkezetének keretében.

A francia történész több ízben kifejezi Ferenc alakja iránti személyes rokonszenvét: művének kevéssé körvonalazott kritikai szempontrendszere azonban nem mindig követi olvasói érdeklődésünk medrét. Amikor Ferenc alakjának kedves vonásai kerülnek terítékre (szelídség, alázat, együttérzés a szenvedőkkel, korlátlan természetszeretet), akkor

hangja megrebben,

és színesen részletezi a ferences mitológia bizonytalan adatait. Amint azonban a kínos pontokhoz ér, tónusa elfüggönyöződik, s mintha sürgetné a szöveget. A dicsőítés crescendóit csaknem észrevétlenül szakítják meg a kétely vagy a kritika finom húrhangjai.

Le Goff könyve különböző alkalmakra írott tanulmányok gyűjteménye. Ebből fakadhat, hogy szinte kettétörik: első fele amolyan képes historiográfia ad usum Delphini, második fele viszont - túlzó részletességével - néhány szemnek szóló pepecselő szakmunka. Ezek közt a legérdekesebb a ferences mozgalom és a 13. század kulturális modelljeit tárgyaló fejezet - itt azonban hiányoljuk azt az általános szempontot, amely a terhes részletességet az értékelő értelem jelzőkarói felé terelné. Le Goff "modellezése", a ferences szövegek elemzése bámulatos ügyességgel egyensúlyoz a rendalapító tekintélyének megőrzése és a szándékainak megváltoztatására irányuló törekvések elemzése közben. Egyetlen példa: Ferenc még bizalmatlan, sőt ellenséges a tudományokkal szemben (a könyv birtoklása, mondja, ellenkezik a nélkülözés eszméjével, az alázatosság vállalásával, és az uralom, a gőg és a szellemi hatalom forrása). Nos, ez a pozíció hamar fellazul: Bonaventura a század közepén síkraszáll a könyv mellett, s azt az igehirdetés részének tekinti - később pedig Lullus és Bacon a tudást a ferences lelkiség egyik alapkövetelményének véli. Ez az apró, ártatlan példa is érzékelteti: az eredeti ferences szemlélet pillanatok alatt háttérbe szorul, s minden értelemben átadja helyét egy olyan nézetegyüttesnek, amely óriási felszívóképességgel és rugalmassággal alkalmazkodik a világ igényeihez, s szinte csak szimbolikusan utal vissza a rendalapító olykor jámbor, sőt kissé korlátolt alapindulataira (Ludwig Spittler göttingeni történész - a 19. század elején - Ferencet még eszetlen vallási fantasztának gondolta).

Mindazonáltal Le Goff tanulmánygyűjteménye tanulságos az anyaggal először ismerkedőknek. Ébren tartja bennünk azt az igényt, hogy Szent Ferenc alakjában (életrendjében és tanításában) továbbra is keressük azokat az elemeket, amelyek árnyalhatják igazságérzetünket.

Báthori Csaba

Európa Könyvkiadó, Budapest, 2002, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.