lemez - GREEN DAY: 21ST CENTURY BREAKDOWN

  • - greff -
  • 2009. június 4.

Zene

Igaz ugyan, hogy a Green Day öt évvel ezelőtti anyaga, az American Idiot, ami a 94-es Dookie után immár másodjára emelte a kaliforniai triót az adott korszak legsikeresebb rockzenekarai közé, a maga roppant mélynek szánt, valójában persze végtelenül sablonos társadalomkritikai mondandójával és tízpercessé összefűzött, rockoperássá felhizlalt számaival a "nagyképű lemez" tankönyvbe való példája volt, tagadhatatlan, hogy rendkívüli dallamérzékével Billie Joe Armstrong gitáros-énekes egyúttal egy sor kiváló rágógumislágerhez is hozzásegítette a mintegy tizennégymillió lemezvásárlót.

Az aránytalanul hosszú (tizennyolc szám közel hetven percben, ami több mint kétszer akkora menetidő, mint amilyen mondjuk a Rocket To Russiáé volt anno, hogy egy érzékletes adatot emeljünk ki a minden szempontból példás és régebben a Green Day számára is irányadónak számító Ramones-életműből) új lemez védelmében nem tudjuk ugyanezt az érvet felhozni: a 21st Century Breakdown legjobb, leglendületesebb pillanataiban (Viva la Gloria!, Know Your Enemy, Christian's Inferno) sem hallunk mást, mint egy fáradófélben lévő közkatonát a Bad Religion húsz évvel ezelőtt írt indulóira masírozó, mérsékelten szórakoztató szoftpunk zenekarok hadseregéből. A lemez nagyobbik részén egymást követik a középszerű önismétlések, de még ezek is elviselhetőbbek a két, Beatles-ízekkel édesített balladánál (Last Night On Earth, Restless Heart Syndrome), mert a lírai terepen olyan sután mozog a zenekar, mintha valaki sítalpakkal akarna közlekedni kaviccsal felszórt talajon, hegynek felfelé.

Warner, 2009

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.