Lemez

Leonard Cohen: Songs From The Road

  • - kyt -
  • 2010. november 4.

Zene

Cohent alighanem mindenki bírja, azt a végtelenül érzéki, zsíros hangját, azt a magára növesztett egykedv és fegyelmezettség mögül előkúszó méla és borongó fájdalmat, amely a legtöbb dalára jellemző. Nem állítom, hogy szorosan követtem az immár 76 éves kanadai énekes pályafutását, viszont ott volt mindig is stabilan az örökké elő-elővehető, újrahallgatható őskedvenceim sorában.

Az újabb felvételeivel sem volt különösebben bajom, de nem is tapadtak meg bennem igazán - a 2001-es Ten New Songs volt az utolsó, amit hallottam, és tessék, nem ismertem föl ezen az élõ felvételen az innen átvett That Don't Make It Junkot. Azt viszont, hogy nem voltam ott a tavalyi budapesti koncertjén, hamar megbántam, hiszen mindenki csak dicsérte éneklésének, színpadi jelenlétének a minimalizmusa ellenére is átütõ erejét. És ezt az erõt, a turné hangulatát valahogy ez a lemez is megõrizte, nem is tudom, hogyan: Cohen - persze megkopott - hangjának rezdülésein keresztül, netán épp a kopás érzékeltetésével, amirõl mi más is juthatna eszünkbe, mint a mulandóság. De legalább ennyire fontos elemnek tûnik a kísérõ zenészek - természetesen hibátlan - játékának visszafogottsága, halk alázata, ahogy egyáltalán nem hivalkodik a felfrissített hangzás, a bevezetõ ütemek hol latinos, hol countrys megszólalása. És persze Cohen csendesen merengõ hangja - milyen kár, hogy nem hallgathatom meg ezen a lemezen a The Partisan után, hogy mit kezd mostanában a Who By Fire-rel!

Sony Music, 2010

 

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?